Jump to content

Båtglede måles ikke alltid i fot?


GP - Rune

Recommended Posts

Kjøpte ny weekendcruiser som ble levert i tidlig Mai.

 

Skjønner etterhvert at familien ikke har helt samme interesse som meg når det gjelder båt.

 

Vurderer nå å få byttet til meg en skjærgårdsjeep, bowrider eller en liten HT båt type skipsplast eller Yamarin.

 

På sjøen må jeg, men syntes det er for gæærnt at en ny båt (til kr. 400-500.0000) kun brukes ved min. 25 grader og maks 3 m/s.

 

Båtglede måles ikke alltid i fot? :headbang:

Link to post
Share on other sites

Båtglede kan på ingen måte seés som en paralell til størrelsen på fartøyet. Her er det nytelsen ved bare å høre bølgeskvulp, måkeskrik, tøffende snekker, og synet av svaberg, gallionsfigurer (enten de er utenpåliggende rundt baugen, eller blandt dem ombord), samt den friske sjøluften og mye mye mer som avgjør. Selvfølgelig i forskjellige mengder fra person til person.

Ha en fortreffelig sommer, og nyt båtlivets gleder!! :sailing:

Link to post
Share on other sites

Nei båtlengden har ikke mye med båtglede å gjøre i seg selv. Det ka ta noen båter før man finner ut hva som egentlig er tingen for en selv og familien.

 

Problemet som er litt kinkigere er når familien innbyrdes ikke går helt i takt - særlig hvis den ene egentlig ikke har det så greit på sjøen, med mindre det er flatt vann, sol og stille, slik at det med at man er på sjøen ikke blir så påtrengende. Vedkommende liker seg gjerne da, men trives ikke med bølger og vind, kan kanskje være litt redd for sjøen? Eller, eller osv.

 

Vanskelig å finne ut av det der, slitsomt er det - mindre båt er ofte billigere båt og er "lettere" å akseptere å la ligge der uten å bli brukt så veldig mye. Den er også kanskje lettere å bruke uten at hele familien er med på tur, lettere å ta ut bare for å fiske litt osv. :fishing: , men større båt kan gi mer trygghetsfølelse hvis man først skal på tur alle sammen osv.

 

Jeg tror man bare må prøve seg frem. Hvis man ikke blir for sliten av å skifte båt, og ikke taper særlig økonomisk på det, prøver og feiler man til man forhåpentligvis treffer til slutt. :smiley: Lykke til i alle fall!

Link to post
Share on other sites

Det er ikke alltid det er størrelsen som teller, sa brura!

 

I kveld dro et eldre ektepar ut med nistekurv, fiskesnøre, begge i gule redningsvester og begge svært forhåpningsfulle. I en 16 fots åpen plastbåt tøffet de mot nærmeste fiskeplass. Ekteparet i den store 38 foteren ved gjestebrygga kastet ikke blikk i retning ekteparet i den åpne båten. De hadde mer en nok med å pusse plasten på akterdekket.

 

Ja båtlivet er mangesidig. Vi setter ulike krav. Noen må langt av sted for å fortelle naboen hvor han har vært. Ekteparet skulle trolig skaffe seg et par fiskepinner til kveldmaten. Tatt rett utenfor holmen ved Hjelp.

 

Trond C: Det er mye riktig i det du skriver. Det er viktig at familien går i takt, når de tar sjølivet i vold.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Sjøliv... :rolleyes:

Som guttunge var det stas å få låne robåten... (Hvor ble det av DEN forresten??)

Senere ble det motorbåt i varierende størrelser.

Sakset DENNE fra nettet...

Små eller store båter, tre, plast eller metall; Tendensen er ofte at de som etterhvert får større båt, overser (glemmer) de mindre, så også når det gjelder hensyntagen... Hekkbølger og oppførsel f.eks.

Sjøl TRIVES jeg i min 20-foter; Kunne ha investert i en som var mye større, men DET blir for store ulemper for MITT båtliv! Ulempen består bl.a. i hvor stor del av budsjettet skal legges i båt, når den kun brukes 2-3 mnd. om sommeren; Videre ER det vanskelig å sette en 30-foter+++ på en bilhenger og være i Lofoten eller på Sørrlandet dagen etter (for ikke å snakke om Bergens fantastiske skjærgård)...

Men DET kan JEG :wink:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Alle disse føttene har visst gått meg hus forbi. :smiley: Den beste tiden på sjøen er fremdeles da jeg padlet rundt i en enkel kajakk. I mange år har sjølivet vært lånt eller leid båt, og da har båtstørrelse ofte vært i samsvar med turen og farvannet. Nå er jeg båteier igjen, og da var lengde kun en av flere faktorer som ga en grense for hvor stor båt jeg hadde lyst til å håndtere. Grunnlaget for båtgleden er først og fremst seilegenskaper og komfort, samt en liten dæsj båtplass i en godt drevet havn. :lol:

Link to post
Share on other sites

Det viktige er at man har båt, [...]

Som nevnt før innlegget ditt har jeg vært veldig godt fornøyd med å leie eller låne båt i mange år. Den ordningen har mange kjekke fordeler som f.eks. å ta båtferien forskjellige steder i verden, eller å ha seilbåt en tur og motorbåt den neste.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...