Bølgen og meg Startet 13.Juli.2006 Del på Facebook Startet 13.Juli.2006 På nøyaktig 3000 omdreininger (marsjfart) kommer det en mystisk lyd fra propellakslingen, trolig fra pakkboksen. Da kom det plutselig inn vann også. Pakkboksen er ellers fullstendig tett. Skiftet simmerringer før sesongen. Hva i alle dager kan dette være? Lyden minner litt om den skurringen man kan få fra et kokeapparat med løst lokk som vibrerer raskt... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 14.Juli.2006 Del på Facebook Svart 14.Juli.2006 Det virker mest som om noe er i ubalanse. Det kan være propell, aksling eller oppretting av flens. Tror jeg ville startet med å sjekke det siste. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bølgen og meg Svart 14.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2006 Ok. Kan jo være noe her, ja, siden jeg tok ut akslingen for å skifte simmerringene i pakkboksen. Men tok ikke av selve flensen, bare løsnet skruene slik at jeg fikk dratt akslingen bakover. Men hvordan kan jeg justere dette, da? Dette er typisk; jeg var strålende fornøyd med at alt var tett. Så gir jeg litt mer gass, og vips... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 14.Juli.2006 Del på Facebook Svart 14.Juli.2006 På Hulda virker det som du har en vibrasjon. Det kan være at akselfens mot gearet ikke har kommet ordentlig på plass, at du ikke har flensene i samme bolthull, etc. Det første du bør gjøre er å sjekke at flensene er ordentlig på plass. Du bør også sjekke om du har fått et kast i aksling/flens med en mikrometerklokke. Jeg forutsetter at pakkboksen er montert i h.h.t. instruksjoner gitt av leverandøren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bølgen og meg Svart 14.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2006 Skjønner. Tror jeg... Kan jeg ha klart å montere pakkboksen feil, da? Den virker jo fint opp til 3000 omdreininger. Tett og lydløs. Kanskje jeg skal begynne med å gå over alle bolter, osv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 14.Juli.2006 Del på Facebook Svart 14.Juli.2006 Det kan også være cutlesslageret i hylsa som er slitt. Hvis det er mye slitt så kan du muligens se/kjenne det ved å løfte akslingen så langt bak som du får det til. Mulig du kjenner at akslingen beveger seg en millimeter og så stopper. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bølgen og meg Svart 14.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2006 Da har jeg litt å sjekke. Takk for innspill!! Bare så synd båten ligger to timers kjøring unna og at jeg ikke får sjekket før om en uke... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 14.Juli.2006 Del på Facebook Svart 14.Juli.2006 Ok. Kan jo være noe her, ja, siden jeg tok ut akslingen for å skifte simmerringene i pakkboksen. Men tok ikke av selve flensen, bare løsnet skruene slik at jeg fikk dratt akslingen bakover. Men hvordan kan jeg justere dette, da? Dette er typisk; jeg var strålende fornøyd med at alt var tett. Så gir jeg litt mer gass, og vips... Ser du har bare løsnet skruene da du dro akslingen bakover. Det kan tenkes at skruene ikke er kommet tilbake på samme plass som før. Skruene kan lage en grad i akslingen og dermed vil det ikke ikke bli samme anleggsflate som før, men kanskje en liten skjevhet. Det skal ikke mye til før det merkes som vibrasjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bølgen og meg Svart 14.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2006 Jøss. Det hadde jeg ingen anelse om... Får håpe jeg blir kvitt det på et eller annet vis. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 14.Juli.2006 Del på Facebook Svart 14.Juli.2006 (redigert) Det høres ut som du har en vibrasjon som skyldes resonans. Det betyr i tilfelle at akselsystemet ditt har en egenfrekvens på rundt 3000 o/min. Grunnen til denne egenfrekvensen kan for eksempel være stor klaring i cutless lageret. Løs kobling kan også være årsaken. Spørsmål: Øker vibrasjonen hvis du øker turtallet videre, eller avtar den igjen? Redigert: Dårlig oppretting eller ubalanse gir vanligvis ikke så markert respons ved et bestemt turtall. Likevel vile det kunne hjelpe noe å fjerne eventuell ubalanse og forbedre opprettinge, men det fjerner neppe problemet helt. Jeg tror mest på for stor klaring i lageret. Redigert 14.Juli.2006 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Odd Thomas Svart 14.Juli.2006 Del på Facebook Svart 14.Juli.2006 Jeg har selv kjøpt ny propellaksling, flens og en pakkboks, ny type som hverken krever olje og fett. Dette fikk jeg montert av Krogsrud Marine service, og angrer ikke på det. All støy og viberasjoner ble borte. Kjempeflott Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bølgen og meg Svart 14.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2006 Om vibrasjonen øker hvis turtallet øker, vet jeg faktisk ikke... Bare slakket av da jeg merket det. Og da hadde det kommet inn en del vann i en ellers helt tett båt (noe jeg brukte hele våren på å fikse ). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 14.Juli.2006 Del på Facebook Svart 14.Juli.2006 OK. Kan du få sjekket klaringen i cutlesslageret? Se SveinHa's inlegg. Lekkasjen tyder også på at lageret kan være romslig. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Bølgen og meg Svart 14.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2006 Jepp. Det skal jeg få sjekket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 14.Juli.2006 Del på Facebook Svart 14.Juli.2006 Det er klart at cutlesslageret i hylsa kan være årsak til dette. Forstår deg slik at alt var bra før du skiftet simmerringene i pakkboksen og da virker det mer trolig at det er noe som har skjedd i forbindelse med den jobben. Har du sjekket at det er tett mellom hylsen og hylserøret, går ut fra at hylsen ble tatt av da simmerringene ble skiftet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bølgen og meg Svart 18.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2006 Hm. Sikkert et dumt spørsmål, men: Er hylsen den sorte gummigreia som ligger utenpå pakkboks og det som kanskje da er hylserøret?... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 18.Juli.2006 Del på Facebook Svart 18.Juli.2006 nei, det er vel bare slangen som forbinder hylserør og pakkboks. Hylsen er det du kaller hylserøret. Cutless lager sitter enten i bakkant av hylserøret eller på egen P formet brakett bak hylserøret. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 18.Juli.2006 Del på Facebook Svart 18.Juli.2006 (redigert) Det kan være at fjæra i en av simringene har blitt trykket inn da akselen ble satt inn også. Det er en vanlig feil som gjør at det lekker. Hvis lyden kom etter at du byttet simringer har det trolig ingenting med cutlesslager å gjøre. Det er heller ikke unormalt om du har 1/10 mm slakk i cutleslager heller. Det er ingen feil. Hvis det er feil i pakkboks må du heve båten fra vannet. Før du gjør det kan du jo sjekke det det du kan gjøre på sjøen. Lyden kan jo ha vært der før du skiftet simringer bare at du nå kanskje først merket det etter simringskifte (les: mer observant). Vil anbefale deg å først sjekke oppretting ved å løsne bolter mellom gearflens og akselflens. Sjekk med "søker" at flensene ligger plant mot hverandre hele veien rundt. Tørn akselen rundt og se at dette vedvarer. Du kan også sjekk at akselen er rett ved å plassere noen tett inntil akselen som settes fast og måle om avstanden er lik til aksel når du tørner akselen rundt. Gjør det på minst et par steder i lengderetning. Hvis dette ser bra ut så bør du sjekke pakkboksen ved å sett båten på land, alternativt henge i krana. Da løsner du bare de to fremste slangklemmene på gummien mellom pakkboks og hylserør. Trekk deretter pakkboks fremover. Du vil da med blotte øye se simringen som sitter bakerst. Sjekk at denne er hel og fin og at fjære sitter på plass. For å sjekke begge (alle tre) simringer må du ta av pakkboksen helt. Dvs at klemflensen må trekkes av akselen, og pakkboksen trekkes deretter av. Når du er på land sjekker du selvfølgelig også at det ikke er mye slark i cutlesslager når du trykker aksel opp/ned og sideveis. Er det slark kan du jo måle hvor mye. 1/10 mm slark (opp/ned) er ikke unormalt mye. Er det flere tidels mm så kan det være på tide å bytte lager. Av og til er problemet det motsatte nemlig at gummien i lagert har svellet og at aksel går veldig tregt rundt. Det var tilfelle på en tidligere båt jeg hadde med fettsmurt pakkboks og simrinnger og hvor eieren hadde vært alt for flittig med å skru på fettkoppen. Hylserør var fullt av fett. Ok, da er det bare å sjekke i vei. Håper at det er et enkelt svar på dine problemer. Redigert 18.Juli.2006 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 19.Juli.2006 Del på Facebook Svart 19.Juli.2006 Hm. Sikkert et dumt spørsmål, men: Er hylsen den sorte gummigreia som ligger utenpå pakkboks og det som kanskje da er hylserøret?... Beklager at jeg skrev feil. Det er slangen mellom hylserør og pakkboks det skulle ha stått. Det kan lekke her hvis ikke slangeklemmene er godt tiltrukket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bølgen og meg Svart 19.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2006 Det nærmer seg helg. Og ferie. Da får jeg sjekket ting & tang. Takk for gode innspill! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bølgen og meg Svart 9.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2006 Ferien nærmer seg slutten og båten er brukt masse! Vibrasjonen er nok i propellakslingen - muligens i dette cutlesslageret flere av dere kommer inn på. Det er nesten ingen slark i akslingen, men det kommer en liten klikkelyd nåpr jeg drar den oppover. uansett, når jeg kjører i opp mot 2800 omdr. går det helt greit. Og da klarer jeg meg bra. Så får jeg heller se litt nøyere på det når båten blir heist opp til høsten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.