Jump to content

ulyd fra pakkboksen


Bølgen og meg

Recommended Posts

På nøyaktig 3000 omdreininger (marsjfart) kommer det en mystisk lyd fra propellakslingen, trolig fra pakkboksen. Da kom det plutselig inn vann også. Pakkboksen er ellers fullstendig tett. Skiftet simmerringer før sesongen. Hva i alle dager kan dette være? Lyden minner litt om den skurringen man kan få fra et kokeapparat med løst lokk som vibrerer raskt... :confused:

Link to post
Share on other sites

Ok. Kan jo være noe her, ja, siden jeg tok ut akslingen for å skifte simmerringene i pakkboksen. Men tok ikke av selve flensen, bare løsnet skruene slik at jeg fikk dratt akslingen bakover. Men hvordan kan jeg justere dette, da? :confused:

Dette er typisk; jeg var strålende fornøyd med at alt var tett. Så gir jeg litt mer gass, og vips... :headbang:

Link to post
Share on other sites

På Hulda virker det som du har en vibrasjon. Det kan være at akselfens mot gearet ikke har kommet ordentlig på plass, at du ikke har flensene i samme bolthull, etc.

 

Det første du bør gjøre er å sjekke at flensene er ordentlig på plass. Du bør også sjekke om du har fått et kast i aksling/flens med en mikrometerklokke.

 

Jeg forutsetter at pakkboksen er montert i h.h.t. instruksjoner gitt av leverandøren.

Link to post
Share on other sites

Det kan også være cutlesslageret i hylsa som er slitt. Hvis det er mye slitt så kan du muligens se/kjenne det ved å løfte akslingen så langt bak som du får det til. Mulig du kjenner at akslingen beveger seg en millimeter og så stopper.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ok. Kan jo være noe her, ja, siden jeg tok ut akslingen for å skifte simmerringene i pakkboksen. Men tok ikke av selve flensen, bare løsnet skruene slik at jeg fikk dratt akslingen bakover. Men hvordan kan jeg justere dette, da? :confused:

Dette er typisk; jeg var strålende fornøyd med at alt var tett. Så gir jeg litt mer gass, og vips... :headbang:

Ser du har bare løsnet skruene da du dro akslingen bakover. Det kan tenkes at skruene ikke er kommet tilbake på samme plass som før. Skruene kan lage en grad i akslingen og dermed vil det ikke ikke bli samme anleggsflate som før, men kanskje en liten skjevhet. Det skal ikke mye til før det merkes som vibrasjon.
Link to post
Share on other sites

Det høres ut som du har en vibrasjon som skyldes resonans. Det betyr i tilfelle at akselsystemet ditt har en egenfrekvens på rundt 3000 o/min. Grunnen til denne egenfrekvensen kan for eksempel være stor klaring i cutless lageret. Løs kobling kan også være årsaken.

 

Spørsmål: Øker vibrasjonen hvis du øker turtallet videre, eller avtar den igjen?

 

Redigert: Dårlig oppretting eller ubalanse gir vanligvis ikke så markert respons ved et bestemt turtall. Likevel vile det kunne hjelpe noe å fjerne eventuell ubalanse og forbedre opprettinge, men det fjerner neppe problemet helt. Jeg tror mest på for stor klaring i lageret.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er klart at cutlesslageret i hylsa kan være årsak til dette. Forstår deg slik at alt var bra før du skiftet simmerringene i pakkboksen og da virker det mer trolig at det er noe som har skjedd i forbindelse med den jobben. Har du sjekket at det er tett mellom hylsen og hylserøret, går ut fra at hylsen ble tatt av da simmerringene ble skiftet.

Link to post
Share on other sites

Det kan være at fjæra i en av simringene har blitt trykket inn da akselen ble satt inn også. Det er en vanlig feil som gjør at det lekker.

 

Hvis lyden kom etter at du byttet simringer har det trolig ingenting med cutlesslager å gjøre. Det er heller ikke unormalt om du har 1/10 mm slakk i cutleslager heller. Det er ingen feil.

 

 

Hvis det er feil i pakkboks må du heve båten fra vannet. Før du gjør det kan du jo sjekke det det du kan gjøre på sjøen. Lyden kan jo ha vært der før du skiftet simringer bare at du nå kanskje først merket det etter simringskifte (les: mer observant).

Vil anbefale deg å først sjekke oppretting ved å løsne bolter mellom gearflens og akselflens. Sjekk med "søker" at flensene ligger plant mot hverandre hele veien rundt. Tørn akselen rundt og se at dette vedvarer. Du kan også sjekk at akselen er rett ved å plassere noen tett inntil akselen som settes fast og måle om avstanden er lik til aksel når du tørner akselen rundt. Gjør det på minst et par steder i lengderetning.

 

Hvis dette ser bra ut så bør du sjekke pakkboksen ved å sett båten på land, alternativt henge i krana. Da løsner du bare de to fremste slangklemmene på gummien mellom pakkboks og hylserør.

Trekk deretter pakkboks fremover. Du vil da med blotte øye se simringen som sitter bakerst. Sjekk at denne er hel og fin og at fjære sitter på plass. For å sjekke begge (alle tre) simringer må du ta av pakkboksen helt. Dvs at klemflensen må trekkes av akselen, og pakkboksen trekkes deretter av.

 

Når du er på land sjekker du selvfølgelig også at det ikke er mye slark i cutlesslager når du trykker aksel opp/ned og sideveis. Er det slark kan du jo måle hvor mye. 1/10 mm slark (opp/ned) er ikke unormalt mye. Er det flere tidels mm så kan det være på tide å bytte lager.

Av og til er problemet det motsatte nemlig at gummien i lagert har svellet og at aksel går veldig tregt rundt. Det var tilfelle på en tidligere båt jeg hadde med fettsmurt pakkboks og simrinnger og hvor eieren hadde vært alt for flittig med å skru på fettkoppen. Hylserør var fullt av fett.

 

Ok, da er det bare å sjekke i vei. Håper at det er et enkelt svar på dine problemer.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hm. Sikkert et dumt spørsmål, men: Er hylsen den sorte gummigreia som ligger utenpå pakkboks og det som kanskje da er hylserøret?... :blush:

Beklager at jeg skrev feil. :headbang: Det er slangen mellom hylserør og pakkboks det skulle ha stått. Det kan lekke her hvis ikke slangeklemmene er godt tiltrukket. :diving:
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ferien nærmer seg slutten og båten er brukt masse! :flag:

Vibrasjonen er nok i propellakslingen - muligens i dette cutlesslageret flere av dere kommer inn på. Det er nesten ingen slark i akslingen, men det kommer en liten klikkelyd nåpr jeg drar den oppover. uansett, når jeg kjører i opp mot 2800 omdr. går det helt greit. Og da klarer jeg meg bra. Så får jeg heller se litt nøyere på det når båten blir heist opp til høsten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...