Herman Startet 13.Juli.2006 Del på Facebook Startet 13.Juli.2006 Vindgeneratoren min har sluttet å lade, og med hjelp av Suzuki har jegfunnet ut at dioden(e) er brent. De slipper strøm gjennnom i begge retninger, ergo ingen strøm til batteriene. På diodene er det skrevet 1[my]0J250 ("[my]" er den greske bokstaven my. Klarer ikke å få skrevet den her) Jeg har kikket på Elfa sine sider, men jeg klarer ikke helt å skjønne hva jeg kan bruke. Det er nok også fordi jeg strengt tatt ikke vet helt hva jeg leter etter. I min enfoldighet trodde jeg en diode var en diode, bare at verdien var forskjellig. Men så lett er det ikke, jeg trenger rett og slett litt hjelp: Jeg trenger to dioder. De skal håndtere en strømstyrke på 20-30 Ampere (19A kontinuerlig ifølge produsenten) Det dreier seg om en Aerogen4, kjøpt i forrige århundre på Ilerød Marine Senter. De har nå sluttet å forhandle Aerogen, så det var heller lite hjelp å få der. Snart ferie, noen som kan hjelpe? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Ingar Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 Bare du får en som tåler strømmen (med god margin) og har samme kapsling går det greit. F.eks. en av disse. Går ut fra at de er montert på kjøleribbe? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 14.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2006 Takk for svar Ingar! De er ikke montert på noen kjøleribbe, bare "limt" på bakplata på vindgeneratoren. For meg ser det ut som de bare er limt med silikon. Jeg har ikke så lyst til å skru dem fast, da blir det bare lekkasjer av vann inn i generatoren. Er det greit å bare lime dem fast med sika el.l. uten å bruke noe kjølepasta? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Herman Svart 14.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2006 Jeg er ikke helt med likevel. De diodene hos elfa har 3 ben, mine har bare to: Teksten på dem ser slik ut: Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Sjøtummel Svart 14.Juli.2006 Del på Facebook Svart 14.Juli.2006 De diodene hos elfa har 3 benI følg katalogsiden var det bare to av dem som hadde tre ben, men databladene er helt greie med hensyn til hvordan de skal kobles. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.Juli.2006 Del på Facebook Svart 14.Juli.2006 Dette er ikke dioder, det er kondensatorer på 1 mikrofarad. Antagelig støydemping. Det er neppe her feilen ligger. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 14.Juli.2006 Del på Facebook Svart 14.Juli.2006 Lars_Herman;du kom meg i forkjøpet. Jeg våknet 0200 i natt, og skjønte hvilken bommert vi (les JEG;UNDERTEGNEDE,dvs SUZUKI ) hadde gjordt. Grunnen til at verdien ØKTE, var åpenbar. Oppladingstiden på kondensatorene. Jeg gremmes. Ufattelig. Jeg skal levere inn repratørsertifikatet mitt på mandag. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 16.Juli.2006 Del på Facebook Svart 16.Juli.2006 legger ved bilde av saken, som du ser er diodebrygga den integrerte "dingsen" kablene går til / fra. Såvidt jeg kan forstå, er likeretteren mer eller mindre standardkomponent, og ELFA bør kunne skaffe denne. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Faxen Svart 17.Juli.2006 Del på Facebook Svart 17.Juli.2006 Det er en pensjonist i Drøbak, som har et kjempelager av alskens dioder, og til en hyggelig pris. Kan skaffe tlf, hvis det kan hjelpe. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
pete Svart 17.Juli.2006 Del på Facebook Svart 17.Juli.2006 (redigert) Forhandler av Aerogen 4 finnes i Oslo, hvorfor ikke ta kontakt med disse? Vindgenerator mvh. Pete Redigert 17.Juli.2006 av pete (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 17.Juli.2006 Del på Facebook Svart 17.Juli.2006 legger ved bilde av saken,Aquagen.. sjakkel på akslingen.. er ikke dette en slepegenerator da Suzuki ? Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Suzuki Svart 17.Juli.2006 Del på Facebook Svart 17.Juli.2006 joda GeirT, du har helt rett. Det spesielle med denne er imidlertid at du kan ta av sjakkelen, ogsettepå et boss med vinger på og vips;vindgenerator.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Herman Svart 18.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2006 joda GeirT, du har helt rett. Det spesielle med denne er imidlertid at du kan ta av sjakkelen, ogsettepå et boss med vinger på og vips;vindgenerator.. Suzuki Korrekt. Fordelen med dette er imidlertid diskutabel. Det høres lurt ut, men slepegeneratorfunksjonen blir i praksis aldri brukt. Den bremser båten for mye, og man kan ikke fiske når den henger ute. Selv på en lens, hvor den relative vinden over dekk er lav, gir vindgeneratoren endel strøm hvis den surres fast slik at den alltid peker rett akterover, og ikke slenger fra side til side i hver bølge. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
OT-flyktning Svart 18.Juli.2006 Del på Facebook Svart 18.Juli.2006 En annen ting jeg spør meg: det må jo være atskillig forskjell i turtallet når den brukes som slepegenerator eller som vindgenerator. Er det noe girkasse som er med i spillet som tas av i et av bruksområdene? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.