Jump to content

Diodene til vindgeneratoren er ødelagt


Herman

Recommended Posts

Vindgeneratoren min har sluttet å lade, og med hjelp av Suzuki har jegfunnet ut at dioden(e) er brent. De slipper strøm gjennnom i begge retninger, ergo ingen strøm til batteriene.

 

På diodene er det skrevet 1[my]0J250 ("[my]" er den greske bokstaven my. Klarer ikke å få skrevet den her) Jeg har kikket på Elfa sine sider, men jeg klarer ikke helt å skjønne hva jeg kan bruke. Det er nok også fordi jeg strengt tatt ikke vet helt hva jeg leter etter. I min enfoldighet trodde jeg en diode var en diode, bare at verdien var forskjellig. Men så lett er det ikke, jeg trenger rett og slett litt hjelp:

 

Jeg trenger to dioder. De skal håndtere en strømstyrke på 20-30 Ampere (19A kontinuerlig ifølge produsenten)

 

Det dreier seg om en Aerogen4, kjøpt i forrige århundre på Ilerød Marine Senter. De har nå sluttet å forhandle Aerogen, så det var heller lite hjelp å få der.

 

Snart ferie, noen som kan hjelpe?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Ingar!

 

De er ikke montert på noen kjøleribbe, bare "limt" på bakplata på vindgeneratoren. For meg ser det ut som de bare er limt med silikon. Jeg har ikke så lyst til å skru dem fast, da blir det bare lekkasjer av vann inn i generatoren. Er det greit å bare lime dem fast med sika el.l. uten å bruke noe kjølepasta?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Lars_Herman;du kom meg i forkjøpet. Jeg våknet 0200 i natt, og skjønte hvilken bommert vi (les JEG;UNDERTEGNEDE,dvs SUZUKI ) hadde gjordt. Grunnen til at verdien ØKTE, var åpenbar. Oppladingstiden på kondensatorene.

 

 

Jeg gremmes. Ufattelig. Jeg skal levere inn repratørsertifikatet mitt på mandag.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

joda GeirT, du har helt rett.

Det spesielle med denne er imidlertid at du kan ta av sjakkelen, ogsettepå et boss med vinger på og vips;vindgenerator..

 

Suzuki

Korrekt. Fordelen med dette er imidlertid diskutabel. Det høres lurt ut, men slepegeneratorfunksjonen blir i praksis aldri brukt. Den bremser båten for mye, og man kan ikke fiske når den henger ute. Selv på en lens, hvor den relative vinden over dekk er lav, gir vindgeneratoren endel strøm hvis den surres fast slik at den alltid peker rett akterover, og ikke slenger fra side til side i hver bølge.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...