Jump to content

Biltemainverter

Regent

Recommended Posts

Hei

Har handlet 24v til 220v inverter på Biltema (ALLwayes 300 Powerinvwertwr).

Har vel kjøpt katta i sekken. :cryin: Den virker på allt utstyr som mobilladere og kameraladere osv. Alt untatt pc som den var tenkt til. :nonod: Måler 24.6 v inn og 217 V ut. Pc er en HP og på strømmforsyningen står det widw range innput 100 to 240v og output 18,5 65W

Inverteren skal jo klare 250 w kontinuerlig og 300 w i inntil 30 min. Der er overbelastningsvern og alarm for lav volt, men ingen ting av dette løser ut.

Ligger her i Helgøysund og irriterer meg grønn. :cryin:

Noen som har vært ute for det samme?

Hei og hå

Regent

Dårlig.

Men oppfører seg inverteren slik også når PCens batteriene er full ladet allerede,

(full ladet før start av PCen)?

Noe billiginvertere takler ikke kombinasjonen tom batteri/start av PC.

Forklaring:

Når batteriene er sultne så lades laderen (powerpack) disse = si noe mellom 25 og 100 Watt.

Når PCen starter så tar seg noe CPU strøm mellom 70 og 130 Watt.

Pluss peak av skjerm, harddisk og kanskje ekstrautstyr kan det blir mye, alt i alt.

Utgår man nå fra dårlig samspill så havner man kanskje på 230Watt (pluss peak)

Hvis inverteren nå allerede ha svakheter i tillegg, så kan man får dette problem.

Prøv å lade batteriene av PCen først, slik at disse kan dempe startstrømmen.

Ellers, kjøp deg en inverter som er en til tre nummerer bedre, minst mht. kvaliteten.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Kjent problem. Selv har jeg i "alle år" klart meg utmerket med vanlige billiginvertere men nå har jeg måtte oppgradere til sinusinverter da både den fastmonterte PCen og den bærbare krever ekte sinusspenning.

De inverterene som er merket "modifisert sinus" er rent løgn og bedrag da det slett ikke er noe sinusspenning de leverer, kun en modifisert firkantspenning som ved å legge mye godvilje til kan ligne litt på sinus.

Pakk inverteren pent sammen igjen å lever den tilbake till Biltema. Alternativet til inverter er jo en 12/24 volt lader til PCen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Kjent problem. Selv har jeg i "alle år" klart meg utmerket med vanlige billiginvertere men nå har jeg måtte oppgradere til sinusinverter da både den fastmonterte PCen og den bærbare krever ekte sinusspenning.

De inverterene som er merket "modifisert sinus" er rent løgn og bedrag da det slett ikke er noe sinusspenning de leverer, kun en modifisert firkantspenning som ved å legge mye godvilje til kan ligne litt på sinus.

Pakk inverteren pent sammen igjen å lever den tilbake till Biltema. Alternativet til inverter er jo en 12/24 volt lader til PCen...

Na ja, riktig "løgn" er det jo ikke.

Sikkert mer enn 99% av alle elektriske forbrukere som finnes, takler modifisert sinus uten problemer.

Poenget er at den ER modifisert minus = ren firkantfrekvens eller litt rund på kantene,

men ikke trapes, skjeiv, stigene, fallene, eller som sagtann.

I tillegg er det viktig at en kvasi-sinusinverter har filtre som virker stabiliserene,

både mht. renhet av frekvensen, bølgelengde og høyde og spenning.

Dette gjør forsjellen mellom "billig" og "bra", men bra betyr ikke automatisk "dyrt".

Jeg anbefaler først og fremst våre kvasi-sinusinvertere, fordi det er utterst skjelden

at disse ikke kan drive noe.

Anbefaling for rensinus kommer helt til slutten, f.eks. når inverteren skal drive utstyr

som krever ren-sinus (som du sa).

Men det er ikke mange tillfeldigheter, kanskje vaskemaskin (kondensatorstyring), noen pumper (kondensatorstyring)

høyfølsome plasmaskjermer / stereoanlegg, utterst billige microbølgeovner (bare tull), eller lign.

Ja, eller PC som ha strømforsyninger/powerpack som ikke er "de beste".

Hvis man spør om, hva folk vil drive med inverteren, så går det bra med kvasi-sinus.

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Na ja, riktig "løgn" er det jo ikke.

Nåja, det var vel å sette saken litt på spissen å kalle det løgn men jeg ser ikke noen annen grunn til å kalle firkantpulser "modifisert sinus" enn å få det til å høres bedre ut enn det er...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Nåja, det var vel å sette saken litt på spissen å kalle det løgn men jeg ser ikke noen annen grunn til å kalle firkantpulser "modifisert sinus" enn å få det til å høres bedre ut enn det er...

Ja men, du vet at hver barn må får et navn.

Og, hvis du har, .... ville du kalle datteren din for "Brutus" ?! :confused:

Sjansen "til å få hun ut av huset" minker i så fall ganske betraktelig,

uansett om hun "kan noe" eller ikke. :lol:

Men jeg er i allefall enig med deg at man kunne bruke tydeligere betegnelser.

Pga. det foretrekker jeg gjerne "kvasi-sinus".

Men poenget er at de færreste skjønner dette, fordi de fleste kjenner bare "modifisert sinus".

Jørg

Skal ikke spore av tråden mer enn nødvendig. "Regent" har fått seg et "modifisert-sinus" problem da PCen krever ren sinus og jeg har et inntrykk av at det er den veien det går, moderne utstyr er mer følsomt for hvilken spenning det får inn og resultatet er at vi som kjører på inverter må kjøpe dobbelt så dyr inverter :cryin:

Har en 12-220V 300 W inverter fra Biltema (sikkert Allways). Den ble kjøpt for å kunne lade kamerabatteriet, og har vel ikke brukt den fryktelig mye. Men den funket til det. I helgen testet den på uoriginal Ipod lader, og det funket. Testet den også på Dell laptop og det funket. Lampa lyste grønt, og pcen ladet. Men bare den ene gangen...var noe triks med at inverteren måtte skrus på først, og så sette i kontakten. Men igår fikk jeg det ikke til å virke på laptopen, men Ipoden lada...

Så bare delvis suksess.

blir vel å kjøpe en Kensington 12-18V lader neste gang jeg er i Storbrittania. Vifta på Biltema inverteren bråker...men den funker jo til det den var kjøpt for...

For ordens skyld. Laptopen funket fint på vanlig 220V etterpå, så strømforsyningen ble ikke ødelagt...

Har selv en Vanson SDR-120W kjøpt hos Clas Ohlson. Den har 12-16 volt input og 15/16/18/19/20 volt ut. En bryter velger spenning. Dette funker :yesnod:

Cirkeline

Har også en DC-DC (10-16V -> 15/16/17/18/19/20 f.eks) konverter. Fungerer utmerket på min HP laptop.

Dette er klart den beste løsningen for utstyr som i utgangspunktet skal ha likestrøm tilført, dvs lap-tops etc.

En inverter er svært lite effektiv i forhold. Mye av effekten går bort i varme. Må du i tillegg ha sinusformet spenning går ennå mer bort i varme. Når du så senere bruker et nettadapter for å konvertere den fine sinusspenningen til likestrøm igjen har du tapt ennå litt.

Men, hvis du trenger 230VAC til andre ting om bord er en inverter billigste løsninghvis du skal ha liten effekt løsning.

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Har selv en Vanson SDR-120W kjøpt hos Clas Ohlson. Den har 12-16 volt input og 15/16/18/19/20 volt ut. En bryter velger spenning.

lader tomt batteri+oppstart uten å mokke funker greit til div andre ladere også.. :yesnod:

Jeg har også en slik vanson-sak fra clas ohlson, og denne lader min nye fujitsu-siemens uten å mukke selv med tomt batteri. Men så bruker jeg denne på en gammel IBM, så kan jeg ikke slå på maskionen på tomt batteri - da ryker alle sikringer, enten den innebygde eller bilen / båten sin. Selv 20A holder ikke... Hvis jeg lar den lade i et par minutter først, og så slår på, holder 10A sikring i massevis. Det er altså forskjell på maskinene også .

• 3 uker senere...

Har fått brukt biltema inverteren (Always 12V/300W) mer i sommer. Den funker nå aldeles utmerket også med pcen, men det er noe "magisk" tricky med rekkefølgen ting må skrus på. Har ikke skjønt det helt, men tror at inverteren må skrus av/på for "reset", så må den på ubelastet og så må belastningen (pcen) på etter at den er slått på. Etter en 3-4 forsøk lyser det grønt i strømforsyningen, og alt er fryd og gammen. Når den først leverer strøm er den helt grei.

Men...den drikker jo strøm, og i en seilbåt er ikke det jeg har flusst av, så lærte fort at inverteren i grunnen kun kan brukes mens motoren går. Greit nok...og når motoren går så bråker den igjen så mye at jeg ikke hører viftesusen uansett...

Men virker gjør den.

Hei

Og takk for mange innspill.

Nødløsningen min ble at jeg brukte inverteren fra 24v til 220v og så fikk jeg lånt meg en omformer fra 220v til 12v og til slutt en slik Clas Olsonlader fra 12v til 18v. Det så jo litt merkelig ut og en bråte med dingser etterhverandre, men jeg ble hjulpet.

Tror nok at jeg på sikt satser på en annen inverter, men det får bli slik for nå :cryin:

Hei og hå

Regent

Min inverter på 600W av kjent og godt merke klarte ikke første laptopen jeg prøvde på den. Inverteren er elektronisk overbelasningssikret og denne sikringen slo ut og inn en gang hvert sekund. Tok med laptopen og strømforsyningen på jobb og fikk den testet. Den trakk langt over 600W i tilkoblingsøyeblikket. Løsningen ble å bytte til en annen type laptop. Ære være Elkjøp som uten diskusjon aksepterte bytte selv om jeg hadde installert masse programmer på den.

Dårlig.

Men oppfører seg inverteren slik også når PCens batteriene er full ladet allerede,

(full ladet før start av PCen)?

Noe billiginvertere takler ikke kombinasjonen tom batteri/start av PC.

Forklaring:

Når batteriene er sultne så lades laderen (powerpack) disse = si noe mellom 25 og 100 Watt.

Når PCen starter så tar seg noe CPU strøm mellom 70 og 130 Watt.

Pluss peak av skjerm, harddisk og kanskje ekstrautstyr kan det blir mye, alt i alt.

Utgår man nå fra dårlig samspill så havner man kanskje på 230Watt (pluss peak)

Hvis inverteren nå allerede ha svakheter i tillegg, så kan man får dette problem.

Prøv å lade batteriene av PCen først, slik at disse kan dempe startstrømmen.

Ellers, kjøp deg en inverter som er en til tre nummerer bedre, minst mht. kvaliteten.

Jørg

Har målt strømforbruket på min Toshiba laptop med tomt og fullt batteri på laptopen. Forbruket fra converteren varierte bare 10 W. Det er en begrenser som regulerer forbruket og det tar derfor ganske lang tid før den er oppladet når PC-en samtidig blir brukt. Toshibaen bruker ca 75 W i starten med tomt batteri for så å gå ned på vel 60 W.

Bruker selv en en converter med ren sinus på 300 W, den har alltid virket selv om jeg bruker mer enn PC-en. (andre ladere).

Har montert 3 stk biltema-invertere. En i båten til min far og 2 i min båt. Inverterne er IKKE bra, abefales ikke. Men dog ok til lett belastning.

Far har 12V - 300W versjonen som driver en gammel stasjonær pc og en gammel 15" billedrør pc-skjerm. Inverteren må restartes alt fra 5 til 15 (!) ganger for å starte dette. Inverteren kommer alltid igang tilslutt. Men strømmen er ustabil og det hender (sjelden) at pc'en låser seg.

I min båt har jeg 24V - 150W versjonen på en TFT 19" skjerm. Denne starter alltid på første forsøk. Jeg har også en 24V - 300W inverter til en laptop. Denne starter etter 2 til 3 forsøk.

Har tidligere hatt god erfaring med inverterne til Clas.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...