Jump to content

Overtrykksventil på dieselfilter


SF

Recommended Posts

Hei,

 

Etter flere tilfeller med tett dieselfilter, rengjøring av tank m.m. innser jeg at det gamle filterhuset med innsatsfilter i papir/papp skal ut til fordel for en dobbel holder for mer moderne patronfilter. Filter av den typen som du får tak i på hver en bensinstasjon/krambu langs kysten.

 

Komplett filtersett er kjøpt inn men jeg har et lite problem. På den nye filter holderen er det en slange inn fra tank og en til matepumpe, videre er det noen blindplugger som kan tas ut og ytterligere tilkoblinger kan påmonteres.

 

På mitt gamle er det tre slanger - diesel in og ut som over pluss en som ser ut som en overtrykksventil. Når du skruer ut selve banjokoblingen er det en liten ventil i denne ikke ulik en by-pass ventil på oljefilteret. Denne ser ut til å åpne når det blir for stort trykk i filterhuset og leder da dieselen tilbake til tanken.

 

Problemet mitt er at det nye filter holderen jeg har kjøpt er dobbel med 3-veis kuleventil der jeg kan velge å koble in det ene filteret, det andre eller begge på en gang. Min plan var å kun bruke et om gange og ha det andre i back-up. Dersom det første skulle gå tett er det bare å åpne motorlokket i fart og vri over kuleventilen og gi gass videre. Monterer jeg overtrykks ventilen på det nye filteret der en av blindpluggene står blir den enten på det ene eller det andre filteret, den vil kun ha funksjon dersom jeg bruker det filteret som er på samme side som koblingen eller om begge filtrene er koblet inn. :confused:

 

Så kommer mine tanker og spørsmål:

  • Hvilken funksjon har denne overtrykksventilen?
  • Trenger jeg denne?
  • Hvordan kobler jeg denne på en dobbel filter holder med vende ventil slik at den fungerer uavhenig hvordan vende ventilen står?
Motor er en Nissan SD33 marinisert av Chrysler.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Har ikke hørt om overtrykksventil på dieselfilter men tilbakeslagsventil er ikke uvanlig. Normalt suger du dieselen gjennom filteret og da vil motoren få for lite diesel og miste turtall/stoppe ved tett filter, ikke noe behov for overtrykksventil.

 

Den tredje slangen, kan det være tilførsel til varmeapparat eller noe slikt?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Dette høres snodig ut, dette med overtrykksventilen. SveinHa er bedre enn meg på dette, kan en slik overtrykksventil ha en nødvendig funksjon i f.b. med fødetrykket til høytrykkspumpen? Filteret sitter naturligvis på trykksiden på motoren din, vi snakker om finfilteret? Slik du beskriver her, sitter filteret du ønsker å bytte på sugesiden, da kan det vel umulig ha en overtrykksventil. Jeg er litt forvirret her... Personlig har jeg aldri vært ute for filter med trykkregulator.

Link to post
Share on other sites

Snakker vi om filteret på motoren eller forfilteret? Originalfilteret på motoren ville jeg latt være som det er og heller satt det nye filteret før motoren. Har sett, på noen motorer, at dyserreturen går til en dobbel banjo på filteret og videre til tanken men har aldri skjønt hva poenget er...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Riktig antatt SveinHA,

 

det er originalfilteret på motor som jeg vurderer å bytte og dette har en dobbel banjo. På min er det kun dette filteret og jeg så for meg å bytte dette med et nyanskaffet dobbelt. Gutta på Sandnes Elektro-diesel mente dette skulle være uproblematisk.

 

Skulle jeg heller satt dette i serie med det gamle?

Det begynner å bli vanskelig å få fatt i innsats til orginal filter.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Da ville jeg latt det gamle stå som det er og satt det nye foran. Det er jo slik det normalt er i de fleste båter. Ditt nye filter tar unna alt grumset i tanken og originalfilteret fungerer som en slags "sikkerhetsventil" slik at om du skulle slippe noe grums forbi ved filterskift vil dette havne i originalfilteret.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har sett, på noen motorer, at dyserreturen går til en dobbel banjo på filteret og videre til tanken men har aldri skjønt hva poenget er...

 

Mange VP har denne løsningen. Er det for at evt. luft skal kunne gjøre maksimal ugang tro ?

Jeg mener, går returen til tanken, blir jo luften borte, men går den til filteret er jo ikke motoren selvluftende ..

Rart ikke VP har insett dette, selv på relativt " nye " motorer...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Takker for tips, skal sjekke om jeg får plass til begge

Og da sitter filteret på trykksiden. Eventuelt kan du, etter at du har montert det nye, også glemme innsatsen i originalfilteret, det eneste du trenger der er overtrykksventilen. Skjønt, jeg skjønner ikke hvorfor ventilen i det hele tatt er der, hvis den heller ikke f.eks. er i samband med retur til tank fra dyser og/eller høytrykkspumpe.

Link to post
Share on other sites

Og da sitter filteret på trykksiden.

???

 

Det nye filteret skal sitte først, nærmest tanken, slik at dette tar opp grumset først. Originalfilteret bør være slik det er med filterinnsats. Så lenge der er et godt filter først vil nok originalfilteret leve i mange år uten å trenge utskifting.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

???

 

Det nye filteret skal sitte først, nærmest tanken, slik at dette tar opp grumset først. Originalfilteret bør være slik det er med filterinnsats. Så lenge der er et godt filter først vil nok originalfilteret leve i mange år uten å trenge utskifting.

 

Tja, antok at det ikke var så i og med at det sitter montert på motoren. Naturligvis kan både grov- og finfilter sitte der.

 

Hvis det er problem med å skaffe filterinnsatser til det gamle filteret, ville jeg heller kuttet ut innsatsene i stedet for å ha en innsats sittende i "årevis". Jeg leste et eller annet sted at filtermassen ikke bør sitte for lenge. Husker ikke hvor dette var eller hvor lenge, men det som var omtalt var moderne spin on-filtere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...