Jump to content

Hjelp! Valg av innenbordsmotor!


Yafinn

Recommended Posts

Jeg skal skaffe en motor til bestefaren min. Han har ei gammal snekke stående, 21'. Men han trenger ny motor, for den gamle han har fungerer ikke lenger.

 

Men jeg lurer på hvilken motor han skal ha. Vil ha en rimelig og god motor - som ikke har gått alt for langt. Noen motorer dere vil anbefale meg å kjøpe? Helst ikke over 40.000,-

Alt ifra 30hk til 50hk.

 

Håper noen kan hjelpe!

 

mvh

Morten André

Link to post
Share on other sites

Tre sylindre, diesel, stille og fin gange, 18HK, eller noe tilsvarende. Perkins er gode motorer, men har kanskje litt for vibrant gange for en trebåt?

 

VP og Perkins er akkurat den samme grunnmotoren, laget av Shibaura i Japan.

Kun mariniseringsdelene, og enkelte elektriske deler skiller disse.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

OK tolket det dithen at det var en trebåt, sorry. Lombardini er sikkert en fin motor, men i 21 fot er 33 HK i overkant.

 

Det var nytt for meg at Perkins og VP var samme grunnmotor, men det gjelder kanskje ikke de eldre modeller?

 

mvh

 

M.

Det går så fint! :)

 

Men er virkelig 33hk så mye i en slik snekke? Hmm... Burde kanskje tenke seg litt om da... Men er jo en som har hatt denne motoren i en enda mindre snekke.

Link to post
Share on other sites

Det var nytt for meg at Perkins og VP var samme grunnmotor, men det gjelder kanskje ikke de eldre modeller?

 

Tja, dette gjelder fra 2010/20/30/40 serien, mao fra midten av 1990 tallet. Om 10 år gamle motorer er gamle eller nye veit jeg sannerlig ikke... :yesnod:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hvis du tar kvaderatroten av lengden i fot i vannlinjen ( målt i fra for til akter ) gange med 1.34, da får du svar på hvor mange hestekrefter skroget tåler.

I teorien skal ikke båten gå fortere med større motor enn det hk antallet svaret gir, men det skader ikke med noe ekstra.

Kommer du feks. frem til 10 hk da er det ikke noe vits med mer enn 18 hk.

Setter du da inn en 30 til 40 hk lager bare båten større hekkbølger, og den går ikke noe fortere.

Dette regnestykke er kun for deplssement båter.

Håper dettte er forstålig.

MVH Wicma

Link to post
Share on other sites

Hvis du tar kvaderatroten av lengden i fot i vannlinjen ( målt i fra for til akter ) gange med 1.34, da får du svar på hvor mange hestekrefter skroget tåler.

I teorien skal ikke båten gå fortere med større motor enn det hk antallet svaret gir, men det skader ikke med noe ekstra.

Kommer du feks. frem til 10 hk da er det ikke noe vits med mer enn 18 hk.

Setter du da inn en 30 til 40 hk lager bare båten større hekkbølger, og den går ikke noe fortere.

Dette regnestykke er kun for deplssement båter.

Håper dettte er forstålig.

MVH Wicma

Dette forstod jeg!

 

Tok et regnestykke kom frem til 6,3. Så en 33hk motor er unødvendig å ha m.a.o?

 

Bestefaren min sa nå at det også fulgte med aksling og propell, men vet ikke om det har så mye å si på prisen?

 

Interessant... Har ikke drevet så mye med snekker før, så!

Redigert av Mortex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har god erfaring med Lombardini. Ville dessuten sjekket med SABB i Bergen. De forhandler SABB-Iveco som er basert på samme motoren som Lombardini. Billige priser og førsteklasses service! Sabben sine folk og motorer kan anbefales på det varmeste. Dessuten; med SABBEN sitt rykte på nord- og vestlandet vil de ikke våge å selge noe som er dårlig. Selv er jeg fornøyd med SABB-Iveco (basert på Lombardini) som jeg har i min snekke.

Oso

Link to post
Share on other sites

Har en som skal selge en 5 år slik motor, den er 5 år gammel - han skal ha 40.000 for den. Er det mye for den type motor?

Hadde en 21 fots plastsnekke (gimle) som vi satte en flett ny yanmar gm10 (10 hk) i. Mer enn godt nok var det. Og prisen? 45.000,- ferdig montert :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Volvo og Perkins har samarbeidet i mange år, og motorene i Volvo BM traktorer har vært perkins-basert i over 30 år.

Og den 3-sylindrede D3-152 som ble brukt i blant andre Ferguson 35/135, Volvo 430 mfl , egner seg godt til båtbruk, lettstartet og nærmest uslitelig som den er. Mener den var på ca 35hk i grunnutførelse. Finnes vel også med turbo osv.

 

Og MD22 er såvidt jeg vet en også Perkins.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...