Yafinn Startet 14.Juli.2006 Del på Facebook Startet 14.Juli.2006 Jeg skal skaffe en motor til bestefaren min. Han har ei gammal snekke stående, 21'. Men han trenger ny motor, for den gamle han har fungerer ikke lenger. Men jeg lurer på hvilken motor han skal ha. Vil ha en rimelig og god motor - som ikke har gått alt for langt. Noen motorer dere vil anbefale meg å kjøpe? Helst ikke over 40.000,- Alt ifra 30hk til 50hk. Håper noen kan hjelpe! mvh Morten André Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 14.Juli.2006 Del på Facebook Svart 14.Juli.2006 Har du plass til en Perkins 4108M så er det bra motorer, følge litt med på Finn.no og du vil kunne komme over gode eksemplarer til en ca 20.000,- VIktig at det er ferskvannskjølt utgave og gjerne en som er orginal marinisert. Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 14.Juli.2006 Del på Facebook Svart 14.Juli.2006 30 - 50 HK i en snekke? 18 - 25 burde da holde mer enn nok vil jeg tro. Hvamed en VP 2020? Tre sylindre, diesel, stille og fin gange, 18HK, eller noe tilsvarende. Perkins er gode motorer, men har kanskje litt for vibrant gange for en trebåt? mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Yafinn Svart 14.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2006 Aha! Da skal jeg være litt på utkikk etter de! Men hva med Lombardini-motorene 33 1/2hk, da? Er det noe tess? Har en som skal selge en 5 år slik motor, den er 5 år gammel - han skal ha 40.000 for den. Er det mye for den type motor? Sitér dette innlegget Link to post
Yafinn Svart 14.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2006 Perkins er gode motorer, men har kanskje litt for vibrant gange for en trebåt Den er ikke av tre, den er i plast! Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 14.Juli.2006 Del på Facebook Svart 14.Juli.2006 Tre sylindre, diesel, stille og fin gange, 18HK, eller noe tilsvarende. Perkins er gode motorer, men har kanskje litt for vibrant gange for en trebåt? VP og Perkins er akkurat den samme grunnmotoren, laget av Shibaura i Japan. Kun mariniseringsdelene, og enkelte elektriske deler skiller disse. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Marna Svart 14.Juli.2006 Del på Facebook Svart 14.Juli.2006 OK tolket det dithen at det var en trebåt, sorry. Lombardini er sikkert en fin motor, men i 21 fot er 33 HK i overkant. Det var nytt for meg at Perkins og VP var samme grunnmotor, men det gjelder kanskje ikke de eldre modeller? mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Yafinn Svart 14.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2006 OK tolket det dithen at det var en trebåt, sorry. Lombardini er sikkert en fin motor, men i 21 fot er 33 HK i overkant. Det var nytt for meg at Perkins og VP var samme grunnmotor, men det gjelder kanskje ikke de eldre modeller? mvh M. Det går så fint! :) Men er virkelig 33hk så mye i en slik snekke? Hmm... Burde kanskje tenke seg litt om da... Men er jo en som har hatt denne motoren i en enda mindre snekke. Sitér dette innlegget Link to post
torbit Svart 15.Juli.2006 Del på Facebook Svart 15.Juli.2006 Jeg har fått pris på ny Lombardini LDW 1404 på 37 HK til 74.284. Synes derfor 40.000 for en 5 år gammel motor er høyt! Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 15.Juli.2006 Del på Facebook Svart 15.Juli.2006 Det var nytt for meg at Perkins og VP var samme grunnmotor, men det gjelder kanskje ikke de eldre modeller? Tja, dette gjelder fra 2010/20/30/40 serien, mao fra midten av 1990 tallet. Om 10 år gamle motorer er gamle eller nye veit jeg sannerlig ikke... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Wicma Svart 15.Juli.2006 Del på Facebook Svart 15.Juli.2006 Hvis du tar kvaderatroten av lengden i fot i vannlinjen ( målt i fra for til akter ) gange med 1.34, da får du svar på hvor mange hestekrefter skroget tåler. I teorien skal ikke båten gå fortere med større motor enn det hk antallet svaret gir, men det skader ikke med noe ekstra. Kommer du feks. frem til 10 hk da er det ikke noe vits med mer enn 18 hk. Setter du da inn en 30 til 40 hk lager bare båten større hekkbølger, og den går ikke noe fortere. Dette regnestykke er kun for deplssement båter. Håper dettte er forstålig. MVH Wicma Sitér dette innlegget Link to post
Yafinn Svart 15.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2006 (redigert) Hvis du tar kvaderatroten av lengden i fot i vannlinjen ( målt i fra for til akter ) gange med 1.34, da får du svar på hvor mange hestekrefter skroget tåler. I teorien skal ikke båten gå fortere med større motor enn det hk antallet svaret gir, men det skader ikke med noe ekstra. Kommer du feks. frem til 10 hk da er det ikke noe vits med mer enn 18 hk. Setter du da inn en 30 til 40 hk lager bare båten større hekkbølger, og den går ikke noe fortere. Dette regnestykke er kun for deplssement båter. Håper dettte er forstålig. MVH Wicma Dette forstod jeg! Tok et regnestykke kom frem til 6,3. Så en 33hk motor er unødvendig å ha m.a.o? Bestefaren min sa nå at det også fulgte med aksling og propell, men vet ikke om det har så mye å si på prisen? Interessant... Har ikke drevet så mye med snekker før, så! Redigert 15.Juli.2006 av Mortex (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.Juli.2006 Del på Facebook Svart 15.Juli.2006 Hvis du tar kvaderatroten av lengden i fot i vannlinjen ( målt i fra for til akter ) gange med 1.34, Du må ha meg unnskyldt men, er ikke dette den, empiriske, formelen for beregning av skrogfart? Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 15.Juli.2006 Del på Facebook Svart 15.Juli.2006 Har god erfaring med Lombardini. Ville dessuten sjekket med SABB i Bergen. De forhandler SABB-Iveco som er basert på samme motoren som Lombardini. Billige priser og førsteklasses service! Sabben sine folk og motorer kan anbefales på det varmeste. Dessuten; med SABBEN sitt rykte på nord- og vestlandet vil de ikke våge å selge noe som er dårlig. Selv er jeg fornøyd med SABB-Iveco (basert på Lombardini) som jeg har i min snekke. Sitér dette innlegget Oso Link to post
o.b.lix Svart 15.Juli.2006 Del på Facebook Svart 15.Juli.2006 Har en som skal selge en 5 år slik motor, den er 5 år gammel - han skal ha 40.000 for den. Er det mye for den type motor?Hadde en 21 fots plastsnekke (gimle) som vi satte en flett ny yanmar gm10 (10 hk) i. Mer enn godt nok var det. Og prisen? 45.000,- ferdig montert Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 15.Juli.2006 Del på Facebook Svart 15.Juli.2006 Om 10 år gamle motorer er gamle eller nye veit jeg sannerlig ikke... Suzuki Ikke jeg heller. Det står en tresylindret Perkins i traktoren på tunet. Den er fra 60-tallet, det er kanskje gammelt mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
ivar Svart 15.Juli.2006 Del på Facebook Svart 15.Juli.2006 Volvo og Perkins har samarbeidet i mange år, og motorene i Volvo BM traktorer har vært perkins-basert i over 30 år. Og den 3-sylindrede D3-152 som ble brukt i blant andre Ferguson 35/135, Volvo 430 mfl , egner seg godt til båtbruk, lettstartet og nærmest uslitelig som den er. Mener den var på ca 35hk i grunnutførelse. Finnes vel også med turbo osv. Og MD22 er såvidt jeg vet en også Perkins. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Wicma Svart 15.Juli.2006 Del på Facebook Svart 15.Juli.2006 Du må ha meg unnskyldt men, er ikke dette den, empiriske, formelen for beregning av skrogfart? Det er mulig du har rett.Er det noen som vet, har prøvd å søke på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 15.Juli.2006 Del på Facebook Svart 15.Juli.2006 Mulligan har nok rett. Uansett - veit man maks skrogfart, har man et utgangspunkt for å beregne passende motorstørrelse.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Taucher Svart 15.Juli.2006 Del på Facebook Svart 15.Juli.2006 Du må ha meg unnskyldt men, er ikke dette den, empiriske, formelen for beregning av skrogfart? det er det ja... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.