Jump to content

Gearproblemer Yamaha 55 hk.


Baisiken

Recommended Posts

Det virker som gearspaken har forandret posisjon. Fri er nå lenger forover enn tidligere. Har en mistanke om at det er et overføringsstag som har forskjøvet seg. Jeg skal se mer på dette over helgen og kommer da tilbake med mer detaljert beskrivelse og spørsmål.

Link to post
Share on other sites

Har kommer litt videre. Det er ikke gearspak på denne. Gearwiren går rett inn på en glider og bilr overført til et stag som forsvinner ned i undervannshuset. Det er vanskelig å se, men det virker som det er en arm midt under motordelen. det må vel være en justering en eller annen plass. Det er denne jeg er på utkikk etter. Skal snakke med forhandler i morgen. Men hvis det er noen som har peiling, så bare skriv noen ord.

Link to post
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hvordan det er på motoren din.

 

Men jeg hadde samme feilen på min 4 hk.

Der var det "fremover gear" og fri som virket.

 

Jeg fant ut at staget som går ned i stammen er skjøtet med ett stag som går ned i undervannshuset. Her hadde festet kommet ut av posisjon. Jeg kom til dette ved og ta av en propp på stammen, og fikk justert riktig. Nå er alt i skjønneste orden hos meg :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dersom den ikke girer i hele tatt , så kan det være at girsjalter-stanga som går ned i stammen er tært av. Det finner du vel ut av med å skru ned undervannshuset.

 

Kjøpte verkstedmanual til min Yamaha fra Ths. Brekke tror jeg det var.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har nå kommet litt videre. Gearskifteren går via et stag til en lang aksel som går gjennom stammen og ned i gearhuset. Ved gearing vrir denne akselen seg. Har tatt av undervannshuset. Gearakselen er koblet til gearet med en spline-kobling (er det ikke det det heter ?), som kan stå i mange posisjoner. Men hva, eller om noe har glidd er umulig å se. Tar undervannshuset med til forhandler i morgen, så får vi se. Impelleren var også moden for skifting, så det var greit å få av undervannshuset.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...