Jump to content

Oljeskift med dieselskylling.


Staværingen

Recommended Posts

Hei darne!

 

Akkurat dét gjør jeg på motoren min én gang per år, når jeg renser opp veivhuset. Blander i diesel (1/2 liter diesel til 2 ltr olje) og kjører motoren maks 2 minutter.

 

MEN, så har jeg jo en 1-sylindret Sabb som kun har plaskesmøring - altså ingen oljepumpe, ikke oljefilter og tilhørende oljerør. På en Yanmar vil jeg sterkest fraråde en slik "hestekur" - du vil aldri få ut all dieselen igjen og smørevnen vil drastisk forværres.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg foreslår at man forholder seg til instruksjonsboken. Her står det (som oftest)godt forklart hvordan oljen skal skiftes, når tid og hvilke olje som skal fylles på igjen. Er du i tvil vil den lokale forhandleren hjelpe deg. Hva en annen har og hørt og sett kan bli en dyrkjøpt erfaring......

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo normalt ingen grunn til å foreta oljeskift annerledes enn anbefalt - å skifte oljen, ut med gammel og inn med ny. Oljerensesjau med tilsetningsmidler osv. er vel på sin plass hvis det er spesiell grunn til det, og årsaken til grunnen krever oftest andre tiltak uansett...!

 

Som nevnt ovenfor her går det greit i Sabben - hadde en slik, verdens herligste motor for øvrig, i manualen var det anbefalt i blandt å ta en skylling i diesel for å få ut oljeguffe. Men den er som opplyst helt annerledes enn motorer flest, i dag. Min hadde imidlertid en form for "oljefilter" - en pappremse på et par centimeters bredde lagt rundt i veivkammeret, slik at tyngre partikler i oljen kunne legge seg der når veiven plasket rundt, så kunne remsen trekkes ut gjennom veivluken for rensing eller ny. Enkelt og greit, for en enkel motor!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde 50/50 med saltvann og olje i min motor i vår, så da helte jeg i en dl rødsprit (for å binde vannet og olja), og sveiv litt på motoren. tømte og fyllte på med en skvett rødsprit flere genger. Tilslutt ble olja på peilepinnen like fin som olja kommer ut av kanna. og motoren har aldri svevet så fint under mitt eierskap..

Mvh Børre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...