Jump to content

Feriestart med komplikasjoner


Ludde30

Recommended Posts

Det er ikke akkurat etter planen at jeg sitter her og skriver innlegg på båtplassen.no. Dagen startet fint med overtakelse av trebåten (skal få tatt noen bilder i ferien så dere får sett herligheten), og vi fikk ferielastet den i en fei. Som jeg har beskrevet i en tidligere tråd, så er det vridbart propellanlegg på denne båten, samt PRM-gir.

 

Bare for å markere klarte jeg å rote det til med vridbaranlegget, slik at jeg gikk i revers når jeg skjøv gasshendelen fremover, prøvde febrilsk å fikse dette, men Årø'n bak meg fikk seg en smell. Skal kontakte eieren av denne imorgen, så han kan få fikset den lille skaden som kom i gelcoaten.

 

Vel, litt shaky etter denne episoden, fikk jeg endelig orden på vridningen og vi luntet utover. Sniff sniff, hva er det jeg lukter? Gass, nei (heldigvis), for pokker, det lukter svidd olje. Nydelig røk kom opp fra under dørken, og etter litt frem og tilbake med reisefølget vårt, ble avgjørelsen om vendereis tatt. Et trusterlager hadde tatt kvelden og tillot ikke mer en 4 knops fart, før det gikk varmt.

 

Heldigvis er forrige eier en svært så real kar, og han sto på brygga med verktøykasse og mekkeuniform da vi kom inn igjen. Ting og tang har blitt demontert, og forhåpentligvis får vi tak i deler og kan sette dette sammen igjen imorgen til en noe forsinket feriestart.

 

Nå tar jeg meg en Cognac :cheers: og puster ut!

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Ja det ordner seg nok. Men jeg var en smule stressa da jeg rant inn i Årø'en og båteen gikk i bakk istedenfor forover som jeg hadde forespeilet meg. Å få fiksa lageret på akslingen handler først og fremst om deletilgang, så det fikses imorgen eller mandag.

 

Er det andre som opplever at båten på sett og vis vet at nå er det ferie og dermed steller til en masse fandenskap?

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja da er årets båtferie over for denne gang. Et døgn forsinket la oss på svai i Tallakshavn for å ha et godt utgangspunkt for turen sørover. De som i utgangspunktet var reisefølget vårt hadde allerede kommet seg til Lyngør, og vi ble enige om å gå helt dit hvis været tillot det.

 

Søndag morgen purret jeg meg selv 04.40, og 05.10 var vi underveis. Noe gammel dønning var det, men ikke verre enn at det gikk greit å gå. Som vanlig var Tønna, Rakke og Langesundsfjorden mest urolig. Der kommer sjøen gjerne fra alle kanter , og det er mye stømmer i sjøen. Nok om det. Fra utsiden av Jomfruland og til Lyngør var det bare herlig kjørevær, og jeg satt på taket og kjørte det meste av veien. Ønsker meg sårt en autopilot, for det blir en del ratting med føttene fant jeg ut.

 

Vi brukte drøye syv timer til Lyngør, og fant de andre fortøyd ved Nautholmene. Der var også noen andre kjente, og vi lå vel ti båter sammen der et par dager.

 

Perlen, en av båtene (en 28 fots Sandøysnekke med natet tak) hadde snakket med deg i Tønsbergfjorden tror jeg det var, likke etter at du hadde gått fra Østfold i noget ruskete vær. Han snakket så fint om båten din, og jeg spurte om det var Perlen etter beskrivelsen han ga, og det stemte.

 

Vi lå i Lyngør et par dager, før vi gikk innaskjærs til Arendal hvor vi handlet litt før vi dro opp i Nidelva. Må si at jeg syns Strikjetta var trang, men det er moro å ha vært der. Lå et par dager der før vi gikk videre til Lillesand, og såvidt inn i Blindleia. Da var i allerede gått lengre enn vi hadde tenkt, men en av båtene kjørte videre til til litt vest for Kristiansand for å besøke kjentfolk, mens vi andre dro mot Grimstad. Der var det smekk fullt i gjestehavnen, så vi dro rett ut i skjæra og tok heller jollene (jada, Crescenten gikk den) inn for å handle og spise. Vi hadde enn koselig kveld i Grimstad, og om morgenen rakk vi å få med oss at båtene som skulle delta i båtracet i Arendal defillerte rett på utsiden av oss. Vi kjørte videre nordover, og fikk med oss noe av båtracet fra orkesterplass. I snekkefart rakk vi å få med en hel del før vi passerte. Måtte kjøre på utsiden av Tromøya pga av racet, men det var nydelig vær og lite vind, så det gjorde ingenting.

 

Vi tok et lite streif innaskjærs - gikk inn ved Møkkalasset (herlig navn), forbi Sandøya og ut ved Lyngør igjen. Vi skulle til Risør, og fant en flott plass på Finnøya. Kristiansandsfarerene tok oss igjen dagen etter, og vi gikk ikke videre før på tirsdag. Da dro vi til Kragerøskjærgården, og la oss på Skrata. Fin øy i havgapet. Onsdag gikk turen til Sjøterassen i Trosbyfjorden, da hele reisefølget var invitert på middag hos svigers som har hytte i området. Tordag ble det en liten sightseeing i Bambleskjærgården med Polar'n til svigers (det er deilig å kjøre skjermsnekke!) og i dag tidlig gikk turen hjem for vår del. Aldri har jeg kjørt på så høvla vann over Langesundsfjorden, Rakke og Tønna som idag. Herlig tur, og herlig ferie. Det er bankers at det blir mer enn to uker neste år, men i år var det dessverre ikke mulig.

 

Skal heldigvis ha en halv uke til i august, noe vi tar i hjemmeskjærgården.

 

:flag:

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...