Jump to content

scand 26 cc

ola

Recommended Posts

Litt enig med cubical, finn.no kan gi deg en PEKEPINN på farts potensiale etc på denne båt typen,

Gjorde selv samme øvelse da jeg handlet min båt, lagde et enkelt exelark der jeg la inn masse variabler slik at jeg kunne få ut matnyttig info om fartspotensiale, motortyper, ekstra utstyr etc etc.

Fulgte og opp med et biledarkiv.

Tror nok du må lete aktivt f.eks på finn og sende endel mailer til selgere av denne båttypen, beregn god tid og dann deg et bilde av hva som er det optimale.

Som du selv sier, selgere smører ofte tjukt på så sunn fornuft gjelder her og. Men det er som regel ikke helt på vidda.

Hvor tung er en scand 26(m/motor og alt annet tjafs ombord? Kan gi deg en ca beregning av hk nødvendig for og oppnå f.eks 25knop marsj.

Redigert av Sabeltann (see edit history)

Jeg vurderte Scan 26 HC en gang. I den forbindelse prøvde jeg 3 sånne båter med dieselmotor. De hadde 150 - 165 hk. Dette synes jeg virket noe lite. De kom greit opp i plan, (med 2 - 4 personer om bord) men jeg syntes ikke jeg kunne slakke av noe særlig uten at de begynte å gå tyngre / gå ut av plan. Det vil bli slitsomt for både motor og mennesker å måtte gå på fullt over lengre tid. Den vil jo bli tyngre når den er ferielastet.

Men hva vet en snekkeskipper om sånt....

Gerhard

• 3 måneder senere...
Scand cc 26.

hva fart har dere oppnådd med dieselmotor, marsjfart ?

hva type drev og diesel-motor er å annbefale , hk.. ?

forbruk osv. ?

I vår båt (Scand 26CC) har vi VP AQ151A/290SP/15X15,25L som er en 150 HK bensin. Med to stykker i båten gir den maks 22 knop GPS. Med hele familien på fem ca. 16 knop på full gass, marsjfart ca. 12 knop med hele familien.

Har sett på noen annonser på Finn.no at noen hevder maks fart på 30 knop med samme motor (AQ151A) mens andre sier som meg omkring 22 knop.

Dieselmotorene gir vel litt mer fart og kraft skulle man tro.

Vi har en 1993 modell Scand 26 cc med midtmontert motor og fast aksling.

Det er en 85hk Yanmar turbodiesel, som gir en fart på 18-19 knop i ferskvann og skal være målt til 21 knop av fabrikk i saltvann. Da sikkert med tomme tanker etc..

Forbruk er 10 liter diesel pr time på full gass, regnet ut av meg selv.

Båten er forøvrig til salgs.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=8226445

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...