Jump to content

vedlikeholdssolcellepanel uten regulator - noen vits?


beertrip

Recommended Posts

Hei

Har tenkt på å sette opp et solcellepanel på båten for vedlikeholdslading av batteriet.

Ser det finnes noen små som en ikke trenger laderegulator til. Er det vits med slike i det hele?

( husk at her oppe i Nord har vi lys hele døgnet på sommeren)

f.eks en slik solcellepanel for vedlikehold

 

link til en

Eventuelt hvilken type anbefaler dere (skal ligge på toppen av HTen på en Rana 530. )

Må en ha laderegulator,og event, hvilken type?

PS: Helst så rimelig som mulig.

Mvh Beertrip

Redigert av beertrip (see edit history)
Link to post

....jeg vil jo gjerne hjelpe deg.

Men untatt at linkene ikke virker og at inholdet kan forstås som "pulsmessig-desulfaterings-dingsen"

finnes der dessverre ikke flere informasjoner om effekt eller spenning.

I alle fall har ikke jeg funnet noe riktige informasjon.

 

Det som jeg synes er at den "dingsen" desulfaterer, ...og kanskje gjør vedlikeholdsladning.

Lignene systemer finnes siden lenge, men om "dette" her lader overhodet kan ikke leses.

 

Så, hvis du bare ønsker vedlikehold av batterier, som ikke blir brukt/utladet, er det muligvis mulig at "dingsen" virker :crazy:

 

Men ang. solcellpanell.

En vanlig solcellpanell behøver en regulator, ellers vil panellet overlade og øddelegge batteriene over tiden.

Eller med en gang på dager som i dag, hvis panellet er bare stort nok.

Noen solcellpanell utlader også, så snart det ikke finnes lys, i så fall virker regulatoren som enveis-ventil.

 

Tips:

En slik regulator kan verken være bra eller dyrt nok.

Det skal betyr at man ikke skal spare på regulatoren.

Det er nesten egal hva den koster, fordi DETTE er viktigste delen i hele systemet.

 

Nå spør du sikkert snart, hvilken regulator man best skal kjøpe.

Her kan du bare spørre fagfolk (ikke byggemarkedet, Ohlson, eller lign.) som både

har mye utvalg OG i tillegg erfaring ang. området dit.

 

Jeg persønlig har meget bra erfaring med FOX-regulatorer, kjøpt hos SOLARA i Tyskland.

Andre anbefaler sikkert noe annet.

Men sikkert alle som har sammlet erfaring kommer til å anbefale deg: kjøp en regulator som er bra.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Ja, da kan man lese mer.

Men inholdet av sidene kan god samfattes på en side.

SC er antakeligvis kun en selger ("consults"), men produserer ikke.

 

Ang. "beregnet for båt".

Dette finnes egentlig ikke spesiellt.

Det som finnes er solceller som kan brukes på båt, slik at at cellene/tilkoblinger m.m. f.eks.

takler saltvann, at man går på cellene osv.

 

Hvis man tar det presis så begynner man med fastlegging av tre poeng.

a) hvor mye strøm trenger man.

For vedlikeholdsladning av batterier holder det allerede med små celler, mens man trenger

flere celler for forsyning av forbrukere.

Hvis man velger solceller så må man legge merke til verdien "Wh/d" men ikke bare på "Watt".

Watt (Wp) er det som cellene kan levere under beste forhold, som er bare tull.

Wh/d angis gjennomsnittlige watt-timer per dag, som er beregnet av produsenten.

Dette er en verdi man kan jobbe med og kommer nærmest realiteten.

Men hvis man vil forsyne forbruker med solarstrøm, så man regne en trinns videre, fordi det blir jo natt.

Noenganger.

 

Så må man regne med

a)behov (f.eks. kjøleskap 4Ampere/t) x 3 (at man sikkert får nok strøm også under dårlige forhold)

b)= tilstrekkelig mye strøm for både forsyning og

c) ladning av en batteri for natttida.

4x3 er allerede 12Ax12 (Volt) = 144Watt som cellene skulle levere sikkert over "soldagen" per time.

Legger vi nå merke til Wh/d så kan solcellene beregnes etter verdien som er angitt.

d) mangler vi her også et batteri som kan lagere energien.

For "kjøleskapet" som vi snakker om skulle det være (12 timer gange 4A = 48Ah gange 2 fordi vi utlader batteriene bare med maks 50%) en batteri med minst 96Ah.

Dette er bare en eksempel som kan vidreføres.

 

b) hvor skal man montere cellene.

Det er en viktig spørsmål som man må sjekke, fordi alle solarceller behøver mye plass.

I tillegg må man tenke om at cellene alltid har kontakt til lys.

Det er ikke meget viktig at cellene får direkte sol, men hjelper selvfølgelig.

 

Så finnes det grunnleggene tre typer celler.

1) Vanlig type som er montert på en flate / inni av en ramme.

Disse er stive og må ofte behandles forsiktig.

2) Stive celler som man kan går på.

3) Celler som er fleksible.

Disse finnes slik at man kan gå på, at man kan bøye cellene slik at man kan lime celleplatene på dekk, og høyfleksible som man også kan rulle borte.

 

For min del anbefaler jeg gjerne fleksible celler som man kan lime rett på dekk,

fordi derav finnes det mest på båt.

 

Jeg selv har Solara M på båten, som virker utmerket bra.

 

Disse linker finnes dessverre kun på tysk, men man kan jo se litt.

Forresten er Solara en stor spesialbedrift som produserer selv.

 

Videre finnes det Solara S som er stive.

Disse er effektivere men tar plass.

 

c) har jeg nok penge for anlegget.

Ja, om dette poenget må man være bevisst: solarstrøm er dyrt uansett.

Et fornuftig anlegg koster riktig penge og hjelper mye,

men det hjelper lite hvis man begynner med bare litt.

Anbefaling fra meg ha alltids vært: "riktig eller ingenting", ellers blir det bare bortkastet penge.

 

:seeya:

Jørg

 

Forresten: glem gjerne reklame som "beregnet for norske/nordiske forhold".

Dette finnes ikke, verken mht. solarceller eller annet.

Det eneste som finnes er om cellene takler is og store temperaturforskjell i løpet av en kort tid,

men det er noe som nesten alle (kvalitets-) celler kan allerede.

Hvis ikke, så finnes det jo garanti (hos Solara forresten effektgaranti i 26 år.)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hei

Det er ikke nødvendig med lade-regulator dersom ladestrømmen er mindre enn 1/30 C (1 30del av ampertimetallet for det batteriet du skal lade) Det må være (og er vanligvis) montert reversdiode i panelet slik at batteriet ikke lades ut når panelet ikke leverer (mørke) For å redusere ladestrømmen kan evt. en motstand skytes inn i serie med batteriet. Har selv brukt et slikt opplegg for vintervedlikehold av batt. med godt resultat.

Link to post

Sikkert finnes det ofte også andre muligheter, f.eks. i ikke solrike områder og det jeg skrev skal bare tas allminnelig.

Men vanligvis er det bedre med en bra regulator, bl.a. for batteriene fordi spenningen av panellene

kan økes kraftig.

Interessant er en regulator også mht. forbrukere som kanskje står på.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...