Jump to content

Ford Sabre 120 hk 6 syl diesel starter ikke


Rolf

Recommended Posts

Har nok strom og diesel. Kan ikke se at der er vann i dieselen men har tappet ut av vannutskilleren og skiftet finfilter. Det kommer drivstoff fram til filteret og virker som det ogsaa kommer diesel til hoytrykkspumpa. Men er ikk livstegn naa jeg kjinner maskinen. Noen tips?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Gløding! Det var i alle fall mitt problem (ref tidligere tråd). Glødereleet hadde hengt seg opp innvendig i plastdekselet (grønt Lucas rele) og glødingen ville derfor ikKe slå inn.

 

Sjekk om du får diesel frem til dysene. Løs en eller to av mutrene på dyserøret og kinn. Hvis det kommer diesel frem, så er nok dieselsiden OK. Men hvis dette er en forkammermotor slik som min (2401E) så får du den rett og slett ikke til å starte uten gløding eller startgass....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ford er svært så lite tolerant når det gjelder luft i dieselen så lufting må utføres nøyaktig og etter boka :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Heisann

 

Her har du et par tips..

 

Sjekk på dieselpumpen at stopphendelen er dratt skikkelig tilbake til startposisjon. Har du en sims pumpe har du vel også en kaldstart knapp som du trykker inn for å få mere fuel ved oppstart. (regner med at du vet dette) men skriver det allikevel da man aldri kan vite.. :smiley:

 

Husk å lufte selve dieselpumpen også...

 

Lykke til

Link to post

Takk for innspill.

Har sjekka at stopphendelen står i riktig posisjon. Har wireløsning og har opplevd på forrige båten at wiren løsnet slik at hendelen ble stående i stopp-posisjon. Men det er dessverre ikkke det som er problemet her. Heller vel til at det enten er luft eller at pumpa er gåen. Peilet oljen på denne og der var det ikke mye olje, forbasket også. Å få noen kyndoge til å se på dette blir vel ikke lett men for gjøre et forsøk imorgen.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Har du skiftet olje på dieselpumpen? Dersom det er luft vil du se det dersom du åpner på lufteskruene og pumper med fødepumpen. Luft først på filtrene og så på dieselpumpen. Noen Forder har en ventil fra filteret til retur på tanken. Hvis denne "henger" vil du ha problem med starten.

:seeya:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...