Jump to content

GPS clas ohlson

Geirh

Recommended Posts

Det finnes lit mer på kloden.

For sammenligning og informasjon.

Dette leverer jeg fra Mörer i Tyskland.

Det eneste problem er faktor tid (en til tre uker), hvis man vil unngå dyre faktkostnåder + fortolling.

For å få prisene (EURO - NOK) beregnes slik (katalogpris : 116 x 8,2 x 125) =NOK inkl. mva,

pluss postfrakt i Norge som blir kr. 79,- ved forhåndsbetaling.

Beregningen gjelder stortsett også alle andre produkter fra Mörer, som kan anbefales mht. kvalitet.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

For å få prisene (EURO - NOK) beregnes slik (katalogpris : 116 x 8,2 x 125) =NOK inkl. mva,

pluss postfrakt i Norge som blir kr. 79,- ved forhåndsbetaling.

Beregningen gjelder stortsett også alle andre produkter fra Mörer, som kan anbefales mht. kvalitet.

Jørg

GPS-mus koster 119 euro, og da blir det ca 1.220,- for det som ser ut for meg som samme produktet som sovida/databutikken som koster 430...

Ikke meg nei...

(forøvrig har du glemt en komma, det skal være x1,25 ikke x125 for å få moms)

GPS-mus koster 119 euro, og da blir det ca 1.220,- for det som ser ut for meg som samme produktet som sovida/databutikken som koster 430...

Ikke meg nei...

Jeg har ikke sammenlignet prisene, fordi jeg har dårlig tid i øyenblikk (høysesong).

Men det er heller ikke automatisk alt billigere i Tyskland, som man kan se på dette eksemplet.

Jeg ville bare peke på en annen leverandør som er bra mht. kvalitet.

Forresten stemmer det med gange 125 = kr. 1051,-, ellers blir det kr. 10,51.

Men likevel blir den musen dyrere dit, enn i Norge.

Jørg

ps: som kan ses er musen ikke på lager hos Sovida.

Beregnet dato for leveringen er 10.08. = 25 dager leveringstid.

....skal en bare si at jeg er langsomt... :lol:

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Forresten stemmer det med gange 125 = kr. 1051,-, ellers blir det kr. 10,51.

Jørg

???

hvor blir det av faktoren 8,2 i ditt første regnestykke?

???

hvor blir det av faktoren 8,2 i ditt første regnestykke?

Dette er sikkerhetsfaktoren for meg.

Valutakursen Euro / NOK hopper gjennomsnittlig fra faktor 7,8 til 8,3 og overførselen koster også.

Kjøper man i utlandet så må dette innflyttes i beregningen.

Når en forhandler kjøper i utlandet kan forhandleren ikke beregne laveste kursen, fordi man må regne med stigene kurser også.

Men jeg synes at en prisforskjell av 0,5% ikke blir noe utgjørene.

Forresten beregner jeg ikke noe gebyrer, eller lign., som andre gjør det.

Alle priser jeg nevner er rene listepriser, uten tillegg.

Så betaler man stortsett også bare katalogpris pluss momsforskjellen mellom

Tyskland og Norge/Sverige (16 til 25% i dag) hos meg.

Men du husker vel at ikke forhandleren tjener på mva. ?

Jørg

Ikke kjøp 12 kanalers Haicom på ClasO. Den fungerer greit, men den nye versjonen med 20 kanaler basert på SiRF Star III chipsett er veldig mye bedre. Testet 12 kanaleren fra ClasO på min bærbare men leverte den tilbake (åpen kjøp i 30 dgr) når jeg forsøkte denne nye Haicom HI204 III til 695,- fra www.wiimp.no

Bilde

Om det er 12 eller 20 kanaler spiller ingen rolle, men det nye SiRF Star III chipsettet gir utrolig mye raskere og bedre mottak av satelittene. Kan fantastisk nok sitte inne i huset i første etasje eller inne i bilen og ta inn samtlige kanaler med full styrke. Det gikk IKKE med 12 kanaleren.

Om du har bluetooth vil jeg sterkt anbefale denne hos MPX:

Bilde

Den er helt fantastisk, like stor som en liten mobiltelefon og har oppladbart li-ion mobilbatteri med 10 timers levetid, og jeg bruker den mot bærbar PC med Maxsea eller Mapsource og på mobiltelefon / Palm med Tom Tom navigator. Kan la den ligge inne i båtens cabin og tar inn kanaler bedre og raskere enn min Garmin GPSmap med ekstern antenne ute....og det er SiRF

Star III chipsett selvfølgelig.

Redigert av Anesthesis (see edit history)
  • 8 måneder senere...

Handlet meg en Navibe USB GPS hos Clas Ohlson i dag. Driverinstallering gikk litt krøkkete men ellers ble jeg mektig imponert av den. Jeg har flere ganger hatt forskjellige GPSer hjemme i stua og SAMTLIGE har vært steindøde men den nye virker utmerket. Her er GPS-status og variasjoner i posisjon i løpet av ca 90 minutt:

NavibeGPS.JPG

Jeg ble imponert :cool: Langt bedre enn f.eks. Haicom (den Clas Ohlson solgte før) og Garmin GPS76.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Jeg legger ved resultat fra en av de "gamle" GPSene kjøpt av CO som jeg har sakset fra en annen tråd ( Egnos, status)

Jeg har ofte foretatt døgn-registrering med Haicom-GPS mottager og bruker nå SA Watch.

Takket være god bistand fra bl.a. Ingar, Mulligan og Phoebe kan jeg legge ut dette bildet.

GPS mottageren er montert på taket av huset, det er ingen fysiske forhold som skjermer for mottageren.

Som det fremgår av plottet har nærmest samtlige registreringer en HDOP bedre enn 2.0 (grønne punkter).

Registreringer med HDOP bedre enn 1 er merket med blått.

Avstand fra sentrum til ringene er 10 meter, som betyr at 1 døgns registrering gir maks avvik på ca 25 meter.

SAWatchfebr2007.jpg

Denne registreringen inkluderer i overkant av 70.000 målinger.

Jeg har senere registrert mer enn 800.000 målinger og med omtrent samme nøyaktighet.

Dersom man skal få noe særlig bedre registrering må man trolig gå over til GPSer med RAIM-teknologi, slike som kreves til AIS-sendere.

GPS med RAIM betyr GNSS Receiver Autonomous Integrity Monitoring (RAIM) Performance Analysis.

Nøyaktigheten var vel akkurat som forventet, tilsvarende det jeg ser hver dag på fiskebåters AIS. Det som imponerte var 12 satellitter med godt brukbar styrke inne i stua, har aldri sett lignende tidligere.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Jeg har samme gps fra Clas O, kjøpte den i fjor høst... har kun testet den hjemme og i båten... men ikke brukt den noe særlig.. funket i allefall greit etter hva jeg kunne se... Den ligger for tiden i båten, og hvis jeg finner motivasjonen så kobler jeg den til pc'en i påsken og tester den litt mere.... men foreløpig er den kun en kjekt å ha sak ombord.

Testen som SveinHa har gjort ser jo grei ut med tanke på nøyaktighet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det som imponerte var 12 satellitter med godt brukbar styrke inne i stua, har aldri sett lignende tidligere.
Finnes denne med RS232 tilkobling til kartplotter?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Finnes denne med RS232..
Ikke som standardløsning men du snekrer vel kjapt en 5V strømforsyning med en LM340T-5.0 eller noe slikt og da tipper jeg NMEA kommer ramlende ut av et par av pinnene i USB-kontakten... Jeg gjorde det med Haicomen jeg hadde i forrige båten.

• 1 måned senere...
Ikke som standardløsning men du snekrer vel kjapt en 5V strømforsyning med en LM340T-5.0 eller noe slikt og da tipper jeg NMEA kommer ramlende ut av et par av pinnene i USB-kontakten... Jeg gjorde det med Haicomen jeg hadde i forrige båten.
Måtte jo prøve dette selv og det virket IKKE med Navibe GPSen. Kjøpte meg forresten en ny Haicom HI-204III (også denne med SIRF3 chipsett) med RS-232 kabelsett fra www.wiimp.no (samme pris som Clas sin) og denne fungerte rimeligvis godt med en hjemmesnekret MC7805CT 5V strømforsyning. Redigert av SveinHa (see edit history)

Ikke kjøp 12 kanalers Haicom på ClasO. Den fungerer greit, men den nye versjonen med 20 kanaler basert på SiRF Star III chipsett er veldig mye bedre. Testet 12 kanaleren fra ClasO på min bærbare men leverte den tilbake (åpen kjøp i 30 dgr) når jeg forsøkte denne nye Haicom HI204 III til 695,- fra www.wiimp.no

595,- nå må vel være et greit kjøp. Så er det bare å finne det rette kartprogrammet..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...