Jump to content

Batterilader "synger"


kes

Recommended Posts

Nå i ferien hvor vi ofte ligger på steder hvor det er minimalt med støy, registrerer jeg om nettene at batteriladeren "synger" omtrent på samme måte som en transformator selv når den ikke lader. Jeg kan ikke huske å ha hørt dette tidligere, men begynner kanskje å bli litt mer fintfølende med alderen? Laderen er en Naviman 40A lader fra 1992 originalt installert i båten så jeg antar at det ikke er så forferdelig mye elektronikk i den. Er slik synging normalt eller er det et tegn på at noe er i ferd med å pakke sammen? :fishing:

Link to post
Share on other sites

Det er nok spolene som har begynt å synge litt... Jeg tror ikke at dette trenger å bety noe for driftssikkerheten, men noe irriterende å høre på er det jo. Jeg husker at elektronikerene på min tidligere arbieidsplass pleide å lytte seg frem til riktig spole, og ga den så noen dråper med isolasjonslakk inntil lyden forsvant. Dette lar seg helt sikkert gjøre hos deg også.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ombord i Stuaden en 30A lader som var relativt ny... den hørtes også ut som en tranformator av god gammel type... det var en jevn dur uansett belastning eller ei... Jeg flyttet laderen ned i "kjelleren" på båten for å unngå å høre dette.. Vel unngikk jo ikke lyden, men redusert bel den i allefall.

 

Dette var vistnok helt normalt i henhold til "trafo" gutta på jobben siden den laderen jeg hadde vært en gammeldag lader med en blytung kjerne og spole... ikke noen elektronisk sak..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Du burde sjekke laderen i hvert fall.

Når du er usikkert om den lyden ha vært før, så kan den jo også ikke ha vært før. :confused:

Til å hjelpe seg med anbefalinger som "det går sikkert bra" hjelper lite.

Hvis du selv ikke kan bestemme om lyden er o.k. så skulle du hente laderen til fagfolk.

Ellers bør du ikke klage når båten din blir "kanskje" tydelig varmere innesidig enn planlagt :confused::confused: ,

fordi en lader kan brenne. :eek:

Men hvis noe slikt begynner å brenne så skjer det (som vanlig :rolleyes: ) ikke når noen er i nærheten.

 

Også, bare som et tips.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Takk for responsen på problemet mitt! Jeg kom fra ferie i dag og har derfor ikke fått anledning til å se svarene før nå. Jeg har også fått en skipselektriker til å høre på lyden, og konklusjonen hans er den samme som Ingvars, irriterende lyd som kun høres når det er dønn stille, men ellers ikke noe å bry seg om. Beroligende konklusjon! :drink:

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...