Jump to content

Erfaring med hund ombord ?

lano2

Recommended Posts

Hei lano2!'

Temaet er tatt opp før, blant annet i denne tråden.

Vi venter for øvrig på å overta både hund og seilbåt, og den kombinasjonen er jeg spent på! Regner med det skal gå greit når hunden blir vant til å sette sjøbein fra valpestadiet, og at vi tar det pent og forsiktig i starten, så det blir en myk tilvenning.

Har som regel hunden med når vi er på tur. Ingen store problemer med det, men det er en fordel å tenke litt på hvor man legger seg til i uthavn med tanke på at hunden kan komme seg i land. Svaberg med litt høyde på er greit. I gjestehavner med flytebrygger er det ikke noe problem. Og redningsvest bruker vi også ja, mye lettere å få hunden opp igjen da om den skulle falle på sjøen (har ikke skjedd så langt). Og hunden stortrives ombord, så da går det veldig greit!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har en liten dvergdachs, som trives veldig godt ombord i min skjærgårdsjeep. Når det nærmer seg 40 knop, står han og nikoser seg i vinden. :smiley: Han bruker også redningsvest. Veldig praktisk med hank på ryggen. :smiley:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Har en rottweiler tispe som nå veien ca 28 kg.

Var på langtur i helgen, og hunden så ikke helt ut til å like dette noe særlig.

Spydde en gang på veien hjem (mye bølger), og ligger helst forran i kabinen eller rett ved foten min under hele turen.

Var heller ikke lett å få henne ombord/ut av båten. Men hun koser seg når motoren en slått av :smiley: Hun har ikke tatt helt skrekken heldigvis.

• 10 år senere...

Jeg ble bitt i nesen da jeg bøyde meg inn over rekken i båten til en hund jeg visste ikke "var god". Det var min skyld, så jeg holdt hånden over nesen mens blodet rant uten at eieren så det. Så var det å rense litt med Pyrisept og sette på et plaster. Min hund slikker meg stadig i ansiktet uten at jeg tar skade, så jeg tror nok jeg har de samme basseluskene som vanlige familiehunder har. Hadde jeg blitt bitt av en gatehund i slummen i Bangkok, tror jeg nok jeg hadde oppsøkt lege.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hvordan takler folk å bli bitt av hund. Bør man til lege å få stivkrampesprøyte og få såret renset for bakterier eller er det overreaksjon?

I 99 av 100 tilfeller pleier jeg bare å sy sårene selv og sette på en plasterlapp.

I de mere alvolig tilfellene der armer og bein blir bitt av har jeg valgt å oppsøke proffersonel hjelp for å sette lemmene tilbake på kroppen.

Er mulig jeg prøver meg selv på dette neste gang etter å ha sett noen you tube videoer om evne.

Det ser ikke så vannsklig ut men trenger litt mere utstyr men det er bestilt på e-bay så det er på vei.

I 99 av 100 tilfeller pleier jeg bare å sy sårene selv og sette på en plasterlapp.

I de mere alvolig tilfellene der armer og bein blir bitt av har jeg valgt å oppsøke proffersonel hjelp for å sette lemmene tilbake på kroppen.

Er mulig jeg prøver meg selv på dette neste gang etter å ha sett noen you tube videoer om evne.

Det ser ikke så vannsklig ut men trenger litt mere utstyr men det er bestilt på e-bay så det er på vei.

Det er ikke alltid så lett?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/hund/hund-ble-bitt-i-hjel-det-var-en-ren-henrettelse/a/23834214/

Slenger på et tilleggspørsmål om det er greit for trådstarter: Er det tilrådelig å ta eldre hund med på langtur, hvis hunden ikke har erfaring i båt? Kan det eventuelt lønne seg med småturer i forkant for å se reaksjonene?

Jeg vil absolutt anbefale dere å teste først hvordan den reagerer!

Langturer er forresten et relativt begrep. Våre hunder har mer enn nok med 3/4 timer om gangen, men etter en halv time på land så er det greit med 3/4 timer til.

Jeg ble bitt i nesen da jeg bøyde meg inn over rekken i båten til en hund jeg visste ikke "var god". Det var min skyld, så jeg holdt hånden over nesen mens blodet rant uten at eieren så det. Så var det å rense litt med Pyrisept og sette på et plaster. Min hund slikker meg stadig i ansiktet uten at jeg tar skade,

Det er kanskje en gjengs oppfatning blandt hundeeiere at det er den som blir bitt/skremt /jaget som har skylda. Man tar ikke skade av å bli bitt litt i nesa eller i ansiktet. Bagatellmessig.

Hva som er gjengs oppfatning blant hundeeiere, vet jeg ikke. Blir et barn bitt av en hund, er i hvert fall min oppfatning at det ikke er barnets skyld. Men når en erfaren hundeeier som jeg oppfatter meg selv som, bøyer seg inn over rekken i en båt (hundens revir) der det er en hund jeg vet er aggressiv, - ja da kan jeg bare ha det så godt og bli bitt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei

Vi har alltid med hunden, en mellompuddel. Det går veldig greit hvis det er flat hav. Han er ikke så happy når det er bølger. Hvis vi ligger slik at han kan gå ut og inn er han stor sett i båten. Når vi skal på en lenger tur ( over 4 t) så tar vi en tur slik at han får gå på do.

bilde

Her er det han som er kaptein, han har aldri gått på grunn. Han hopper over ifra sofaen til kapteinstolen selv.

Bilde er noen år gammelt nå har vi begge to fått en del grå og hvite hår.

Jan Martin

PS

Hold avstand jeg har ikke med stivkrampesprøyte

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...