Jump to content

Vekt og type moring


frankarmani

Recommended Posts

Er relativt ny båteier og trenger litt hjelp til valg av moring.

 

Har en 23 fot og 1200kg tung motorbåt med relativt mye vindfang som skal ligge i en bukt på hytta. Båten ligger fortøyd til brygge (baug) og bøye (akter). Her er det som regel rolig, men kan være noe værhardt om vinden kommer rett inn i bukta og treffer da båten dønn på siden. Båten ligger aldri lenger uten oppsyn enn de timene jeg sover om natten... Det er 4-5 meter dypt og runnen er hovedsakelig mudder. Dvs om man er uheldig treffer fjell og moringer flytter seg treffer den mudder.

 

Ønsker å legge ut en større moring så nattesøvnen blir noe bedre. Vet ikke hva som er i dag, men det er for lite...

 

Kan noen fortelle meg hvor mye vekt jeg trenger? Har ikke lyst å bruke alt for mye penger på dette, men har heller ikke tenkt til sette i gang med noe store og farlige prosjekter på egenhånd da jeg ikke har noe erfaring med dette.

 

Hva med en løsning der man setter ut en moring og så trer flere betongheller med hull i på kjettingen?

Link to post
Share on other sites

Hva med en løsning der man setter ut en moring og så trer flere betongheller med hull i på kjettingen?

Har jeg gjort ved 2 anledninger. I den første anledning brukte jeg sprengstein hvor borehullet fortsatt var ok etter sprengingen. Brukte da en kjetting som (selvfølgelig) passet gjennom borehullet. I det andre prosjektet støpte jeg en rekke med 'møllesteiner'.

 

Prosjekt 1 hadde fordelen at steinene var fordelt langs en meter eller to av kjettingen med den sideeffekt at de ble løftet etterhvert som kjettingen ble strammet og dermed ble det en rykkdempning

Link to post
Share on other sites

Her er en til: Jeg kjøpte en betong-ring ca. 60 cm Ø og ca 50 cm. høy, trillet den ut på isen og fylte den med mørtel etter at snøen var feid bort. Støpte fast en solid øyebolt og rigget til blytau med riktig lengde (hadde loddet opp dybden først), festet bøya og lot det hele ligge til vårløsningen. Da forsvant moringen og la seg pent på riktig plass. Lykke til med prosjektet!

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har dette, så er det antagelig ikke noe alternativ for deg heller.

 

(Dersom det noen gang ble sprengt fjell hjemme hos deg - eller på hytta var det vel - eller i nærheten der hvor du skal legge ut moringen så blir det jo en del stein liggenden. Siden det før sprengingen blir borret dype hull inn i fjellet for å få sprenstoffet på plass så går disse hullene også etter sprengingen gjennom mange av de steinene. Stein med slike hull kan brukes såfremt steinen rundt hullet ser solid ut.)

Link to post
Share on other sites

Siden det før sprengingen blir borret dype hull inn i fjellet for å få sprenstoffet på plass så går disse hullene også etter sprengingen gjennom mange av de steinene.

Dette er det jeg kaller en utdypende og god forklaring. :yesnod::yesnod:

 

Moring kan jo også kjøpes fra Ørsta Stål, eller andre som selger marina anlegg.

Jeg har en 15m betong-flytebrygga fra Ørsta, med 4 spesial-anker.

Dette tåler en høststorm.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...