Jump to content

Elektrisk påhengsmotor


Tjond

Recommended Posts

Noen som har brukbar erfaring med slike? Hvor driftsikre er de? Vil en med innebygd batteri kontra eksternt batteri være å foretrekke?

Skal ha den på en gummibåt som er godkjent for 2,5Hk påhenger. Skal bare ha den til å komme til land fra bøye etc. Noen som kan anbefale en modell og hvor skal man kjøpe en slik? Hva ga du for den? Skal brukes i saltvann!

Er Clas Ohlson's sin f.eks et greit kjøp?

Trond Haug

Link to post
Share on other sites

Har lagt merke til at det gjøres forskjell mellom slike til ferskvannsbruk og saltvannsbruk. Det uheldige synes å være at det ikke opplyses om dette. Spør når du kjøper - får du korrosjonsproblemer etterpå og det var en ferskvannsmotor som du brukte i saltvann så kan det være problemer med garantien.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Jeg har hatt en elektrisk motorguide 46 i tre år nå.

For å ta det positive først, ikke noe slags vedlikehold annet enn spylling etter bruk og ikke noe støy.

Jeg bruker et 88amp. batteri som gir ca 3t. kjøring, det er tungt å løfte et såpass stort batteri inn og ut av båten.

Velger nok et mindre/lettere batteri neste gang.

Du får ikke all verdens fart med el.motor, jeg bruker den på en gummibåt og oppnår ca.5 knop.

Det jeg la vekt på når jeg kjøpte el.motor var støy, barnevennlig, real å stuve unna, slipper å oppbevare bensin ombord.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke svaret på det tj spør om, men for å sette det litt i proporsjoner:

 

Geir_M sier at et 88Ahr batteri holder i 3 timer. La oss forutsette at dette batteriet i praksis kan gi 60ahr, hvilket er optimistisk med tanke på det høye strømuttaket.

 

60Ahr x 12.5V = 750W. 750W er lik ca 1hk. Dvs man kan få 1hk i 1 time, tar man det ut over 3 timer blir det 1/3hk. I praksis lavere da endel av effekten vil bli til varme.

En 2hk påhengsmotor er altså i teorien 6 ganger så sterk.

Skyvkraften vil være avhengig av propellens turtall og bladareal. Elektriske motorer har store saktegående propellere. Mao har de ofret fart til fordel for skyvkraft.

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt en slik ombord i de forskjellige båtene våre opp gjennom årene, og spesielt da guttene var små var det veldig populært med el.påhengs på jollen. Det er riktig som nevnt at farten ikke blir så stor, men den blir ofte større enn ved roing av en jolle - og så har man gleden/overraskelsen av å komme glidende fullstendig lydløst.

 

Mht batterier, så har jeg aldri kjøpt et eneste nytt til den motoren, bare brukt gamle som jeg hadde tilfeldig tilgang på, og det har vært nok - iallefall hvis man har et par batterier man kan skifte mellom.

 

Konklusjon: Elektrisk påhengs anbefales!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg undersøkte litt omkring elektriske påhengsmotorer for en tid tilbake og kom til at Minn Kotas Riptide er konstruert for saltvann. Seatronic i Moss har denne i to utgaver for hhv 11 og 25 kg skyvekraft til pris hhv kr 3790 og kr 6790. Minn Kota er vel en av de ledende produsenter av elektriske påhengsmotorer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...