Jump to content

Ny båt - eierskifte


New Attitude

Recommended Posts

Hei,

 

Helt ny her, og trenger litt hjelp nå som jeg er i ferd med å kjøpe første båt selv (Maxi 95 seilbåt).

 

Hva er prosedyren for eierskifte, utenom salgskontrakt? Må eierskifte meldes sentralt register? Hvilke ting bør jeg kjenne til utenom grundig inspeksjon/kontrakt/forsikring?

 

Innspill mottas med takk

Redigert av Attitude (see edit history)

Dufour 40 Performance

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen ombord på Baatplassen :yesnod:

 

Penger og eie av båten skifter hånd samtidig. Løses ofte ved at dere går i banken samtidig og når du gir fra deg bankremissen får du nøklene.

 

Pass også på å sjekke med Løsøreregisteret at båten ikke har salgpant. Da er loven slik at du også overtar gjelden.

 

Båten må prøvekjøres og prøveseiles - ha god tid. Jeg ville også ha krevd å få se båten under vannlinja - dvs at den løftes opp

 

Ta kanskje også en kikk på Båtadvokaten og se etter tips og råd der.

Link to post
Share on other sites

Velkommen hit ja.

Husk registreringa. Få med båtkort. Det trenger du for å omregistrere. Uten båtkort må du ha kvitteringer på alle kjøp/salg fra båten var ny. (Noe som byr på problemer hvis båten har skiftet mange eiere og kansje flere landsdeler).

 

Slik jeg oppfatter småbåtregistret er det ny eier (kjøper) som her må sørge for omregistrering (pga at det er valgfritt å registrere). På biler er det jo alltid selger som ordner dette.

Redigert av tom-ass (see edit history)

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Takkar for tilkbakemelding.

 

Båtkort? Har forsøkt å søke her, men er ikke blitt helt klok. Båten har registreringsnummer - og da foreligger det båtkort på båten?

 

Skal se på båten i morgen, men det er greitt å vite hva jeg skal huske på å spørre om...

Dufour 40 Performance

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...