Jump to content

Båt/Bil startere til Volvo Penta MD2B


HulkHaugen

Recommended Posts

Jeg har igjen fått litt problemer med starteren på min MD2B, og det er vel innslagsreleet som ikke vil slå inn. En slik en må vel kunne gå an å ta fra en bilstarter?

 

Ellers vet jeg at bilstarterene går motsatt vei. Men der kan man jo bytte om koblingen på enten stator eller rotor. Også har det jo litt å si med hvilken vei akslen skal holde, og gi slipp... :hmm:

 

Eventuellt ta over aksel med viklingene fra båtstarteren hvis den er ok kanskje...

 

Noen som har noen erfaringer med dette?

Mvh Børre

Link to post
Share on other sites

Har ikke noe særlig erfaring med dette fra båt, men på bil pleier det å hjelpe veldig godt å plukke innslaget fra hverandre og rengjøre/smøre, evt. pusse kontaktor forsiktig. Dette hjelper selvsagt ikke dersom viklingene er ødelagt, men hører du et "klikk" så burde det vel være håp.

Link to post
Share on other sites

Ja, men det er klikket jeg savner. hadde det vært der, så hadde jo feilen lagt i startmotoren, og ikke i innslaget. Nå er det jo innslaget som ikke virker, men bil og båtstartere ser jo tilnærmet helt identiske ut, så vil nesten tro at den passer overens.

 

Hva bør jeg bruke til å rengjøre inne i startmotoren med?

- Jeg tenkte å bruke litt bremserengjøring, og litt ferskvann. etter at den har tørket, bruke litt elektrospray. høres det dumt ut?

Mvh Børre

Link to post
Share on other sites

Hvis du finner et innslag som passer så burde ikke dette være noe problem. Tror ikke det er så mange forskjellige utgaver av disse.

 

Når det gjelder rengjøring så ville jeg i første omgang benyttet trykkluft for å få vekk svart støv fra børstene, og deretter f.eks CRC Contact Cleaner for å rengjøre resten. Hvis den har vært under vann(saltvann) må den vaskes i ferskvann og tørkes f.eks i stekeovnen, men hvis ikke så bør vann unngås. Dekk til lageret i bakkant før rengjøringen, da dette kan bli ødelagt av løsemidler(tørke ut).

 

Husk å smøre utgående aksling slik at drevet glir lett, samt eventuelle ledd mellom innslag og drev.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

sitter å funderer litt.. jeg åpnet opp dette innslagsreleet, og der så det ut som om at den er koblet sammen med den ene lederen som går inn til putene eller til "børstene". Hvis det er tilfelle, så er jo det pluss, og da skulle det jo bare vøre å koble godset til minus, og dra den stangen som releet vanligvis drar i tilbake, eller?

 

Jeg koblet i allefall godtset til minus, og pluss til den ledningen som gikk ned, men det virket som en ren kortslutning, uansett posisjon på den stanga som releet skal trigge...

Mvh Børre

Link to post
Share on other sites

Den lille kontakten er til pluss til innslaget (spolen) Minus i godset som du sier. Og de to store, skrudde tilkoplingene i bakkant er henholdsvis strøm (+) inn og videre ut til starteren. Hvis du får full kortslutning mellom styrestrømmen (den lille kontakten) og jord, så er innslaget ikke i orden nei!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

jeg har demonter innslaget, og koblet pluss til den ledningen som skal inn på innslaget. og minus til godtset. skulle ikke da starteren aktiveres hvis jeg fysisk gjør innslagets jobb med å dra tilbake den pinnen? isåfall var det full kortslutning mellom godts og den ledningen som går inn i starteren..

Mvh Børre

Link to post
Share on other sites

Ser du har tatt av innslaget. Går ut fra at det er denne typen starter.

Bilde

Spenningen til starteren kommer inn på A. Når innslaget slår inn blir det kontakt mellom A og C, og startmotoren får da spenning. For å se om innslaget virker Kan du måle om det kommer spenning på C når du "trykker på startknappen". Her må du ha en hjelper mens du måler. Mellom A og C ligger en bryter som betjenes av innslaget. Det hender denne blir slitt og da vil ikke starteren klare å dra rundt.

 

På D og B er spolen til innslaget koblet. Vanligvis går den ene til minus og den andre får spenning fra "startknappen". Innslaget er svært robust, har demontert flere som har sett håpløse ut. Etter rengjøring og litt smøring har de blitt i fin form igjen.

 

Anbefaler å ta ut starteren, det kan være at den står fast. Da vil det se ut som om den er kortsluttet.

Håper det går bra.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...