Jump to content

Er DU brannsikker? / Båt brant ned. Med bilder.


Captain Chaos

Recommended Posts

Jaha. Da har det skjedd igjen. Båt tok fyr (eksploderte) under oppstart.

 

https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=268776

 

Politiet ringte meg sent i natt (01.30) på mobil og fortalte at nabobåten i havna hadde tatt fyr i en eksplosjonsartet brann. Selvsagt er jeg svært glad for at de invloverte personene er tilnærmet uskadet, men selvsagt meget bekymret for egen båt. Er på forretningsreise i Bergen og kommer ikke hjem før onsdag, så jeg har jaget kjærringa ned i havna med kamera for å sjekke skaden. Politiet mente det kanskje bare var skader på havnepressenning/kalesje, men var ikke helt sikre. Jeg kan gi en rapport senere i denne tråden dersom noen er nysgjerrige. Båten min ligger nærmest den brennende båten, til høyre i bilde 1 i artikkelen fra rb.

 

Så til sakens kjerne. Dette var i følge politimannen jeg snakket med kunne dette endt med 2 døde. Hvorfor skjer dette? Jeg har i denne havnen og i svært mange havner sett folk komme ned til båten, kaste inn utstyr og ankerdram, og går så resolutt til kapteinsplassen og fyrer det gamle dyret uten så mye som å ha tittet i den retningen mens kapteinsfrua har jobbet med fendre. Overhodet ingen inpeksjon av maskin eller start av motorvifter. Ikke en liten sniff med nesa i motorrummet.

 

Det som skremmer meg er at dette kunne vert unngått med 1 kontroll som tar deg 1 lite minutt og forhåndskunnskapene behøver ikke å være mer en minimale. For oss med motorvifte bruker man 5 minutter på den før man fyrer purka. Hvorfor synder så mange på dette? Jeg trodde alle kunne tenke seg konsekvensen av en drivstofflekasje?

 

Jeg slipper ikke en gang kjærring og unger ned i båten før jeg har åpnet luka, vissuelt sett over bensinslangene, sniffet godt ned i bunnen, sett etter bensin i kjølen, og kjørt motorviftene (doble) i 5 min. For helsen skyld kjære venner: gjør nå dette selv også, i det minste før hver dags første start og etter alle bensinfyllinger.

 

Ha en brannsikker sommer :flag:

 

MVH

Chaos

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Eg er glad eg har dieselmotor i kjelleren!

En plastsnekke er vel typisk utstyrt med dieselmotor den også. Det står ikke noe sted at det var en bensinmotor. Slike finnes vel hovedsakelig i mindre daycruisere av noen år, amerikanske slagskip og gamle tresnekker.
Link to post
Share on other sites

Det står ikke noe sted at det var en bensinmotor.

Vil tro at denne var utstyrt med bensinmotor. Et slikt hendelsesforløp ville vel omtrent være umulig med dieselmotor. Og svært mange slike små, eldre plastsnekker er utstyrt med bensinmotorer som Marna, FM etc.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da har kona kommet hjem fra havna og bilder er oversendt. Hun har også snakket med båtfører av ulykkesbåten. Dama hans har andregrads forbrenninger på begge bena, meget heldig etter omstendighetene, da hun satt på "tanken" når det smallt. Det rett og slett eksploderte. Selv er han bare nedbrutt og sjokkert og trengte en prat med psykologen. En svært nær døden opplevelse har nok kraftig innvirkning på oss alle. Hendelsen var slik (båtfører's versjon til kona) De hoppet oppi båten og satte seg godt til rette. Motoren startet etter litt kinning på første forsøk, hvorpå den dør ut. Fører kjinner derfor på ny, og eksplosjonen er et faktum. Han ser dama i full brann, men hun er lynkjapp og hopper rett i elva. På land står det en kar og skriker "Dytt båten på elva!" Med flammer overallt greier han å komme seg opp på dekk og får skubbet båten noen få meter. Der brenner den helt ned. Forøvrig hadde han solgt båten for noen dager siden, skulle ta en siste kosetur før den forsvant.

 

Dette reddet trolig mange båter i denne rekken. Inklusive undertegendes. Skaden er så minimal at jeg rett og slett er en lykkelig mann i kveld, så når jeg kommer på hotellet i kveld blir det :drink: .

 

Her er noen bilder: Bilde1: Jeg har griseflaks!

 

Bilde

 

 

Den ulykkelige:

 

Bilde

 

 

Den andre naboen:

 

Bilde

 

Ikke en gang glasset under her er skadet:

 

Bilde

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Har trygg og god utenbordsmotor og sover derfor meget trygt. I tillegg ble båt og motor besiktiget av KNBF sin besiktigelsesmann i.f.m. tegning av forsikring: alt er på stell. :smiley:

Ja, og her går man i fella med begge beina spør du meg. Hva med en løsnet slangeklemme under motordekslet med påfølgende lekasje. Så en liten gnist? Sa du trygg? Det er en rekke eksempler på utenbordsmotorer som har tatt fyr.

 

At en besiktigelsesmann sier at ting er på stell er ingen god grunn til å til å tro allt er trygt. Etter 1 uke med hopp å sprett på sjøen kan mye skje.

 

Har du fast tank: sjekk koblinger fra påfylling, fremføringsslange til motor, og evnt lufteslange og retur. Sjekk også under deksel. Min forrige båt hadde løs slangeklemme fra påfylling til tank. Når jeg en gang overfyllte tanken rant bensinen ut av skjøten og ned i bunnen av båten.....Da ligger bomba klar!

 

[EDIT:] Dette var en med bensinmotor!

 

MVH

Chaos

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Ja, og her går man i fella med begge beina spør du meg. Hva med en løsnet slangeklemme under motordekslet med påfølgende lekasje. Så en liten gnist? Sa du trygg? Det er en rekke eksempler på utenbordsmotorer som har tatt fyr.

Under besiktigelsen ble det sjekket at alle slangeklemmer er doble. Det ble også sjekket at materialet i tank/påfyllingslokk/rør etc. ikke var gnistfarlige.

 

Men jeg tar din tilbakemelding på alvor, brann i båt er det verste som kan skje. Ønsker derfor at du utdyper to ting:

 

hvilken slangeklemme er det på min Suzuki DF140 som kan løsne?

 

kan du dokumentere disse eksemplene på utenbordsmotorer som har tatt fyr?

Link to post
Share on other sites

Enhver slangeklemme kan løsne over tid. Det har skjedd meg både i båt og rallybil. Det å kjenne på / trekke etter klemmer er så vidt meg bekjent også et servicepunkt på mange motortyper?. I alle fall på min merc. Forøvrig det første jeg sjekket når jeg overtok min Rinker tidligere i år. Fant 1 løs, men dette var til vann. :-) Uansett: lekasjer KAN oppstå, gnist KAN oppstå, feks løs batteriledning. Med bensingass i nærheten av batteri så...

 

Når det gjelder brann i utebords husker jeg 2 konkrete saker selv. Dette fordi det skjedde på steder der jeg selv ferdes. Den 1 var på øyeren for 3 år tilbake. Liten brann og liten skade. Den andre i Mjøsa, husker ikke når, men leste om den i Oppland aAbeiderblad. (3-4 år siden). Noen annen dok kan jeg ikke hjelpe med.

 

Uansett er det etter min mening MYE sikrere med utenbords bensin, men man skal uansett ta en sjekk en gang i blandt. Det er helt gratis. Sannsynligheten for at du finner feil er vel enda mindre en i lotto, men noen vinner der og....

 

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

kan du dokumentere disse eksemplene på utenbordsmotorer som har tatt fyr?

Har selv opplevd en utenbords som tok fyr. Var en eldre Suzuki. Vi hadde startproblemer og kinnet mye. Forgassere fløt over og trolig har det kommet en gnist i noe elektrisk. Motoren tok fyr, men vi greide å slukke den med vann og øsekar, etter å ha koblet fra bensinkanna. Ekkel opplevelse.

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

hmmm. triste greier. Har vært 2 tilefeller bare her i sandefjord hittil i år av samme sak.

 

Selv har jeg bensinmotor med alt nytt av slanger, kraner, klemmer, forgasser osv osv... tilogmed

spesiallaget automatikk for å tvangskjøre vifte i angitt tid før automatikken legger inn startkretsen.

 

Men jeg undres om dette er litt sovepute, vil et par min. med vifte klare å suge ut nok av bensindampen for å unngå en eksplosjon, til en litt seriøs lekkasje?

 

Jeg kan ikke forstå at den vil kunne klare dette i en båt full av spanter/skott, lydisolasjon, krinker og kroker i kansje 8-10 m3 stort rom?( det er jo ikke uvanlig at det ikke er avskilt motorrom fra resten av området under dørkene? )

 

 

Jeg heller mer til det å opplyse oss om konsekvensene... og slike tråder som dette kombinert med avisoppslag gjør jo noe med folks tanker (håper jeg)

 

 

Er iallefall for egen del klar over at slurv vil medføre i bestefall tildig grå hår pga bekymring og i værste fall sette meg i en situasjon hvor jeg vil må forholde meg til om jeg har drept mine egene..hardt og brutalt!!

 

 

men trygg er jeg aldrig, det andler om å minimere sjangser for ulykke.

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Men jeg undres om dette er litt sovepute, vil et par min. med vifte klare å suge ut nok av bensindampen for å unngå en eksplosjon, til en litt seriøs lekkasje?

 

Helt sikkert ikke. Derfor alltid visuell inspeksjon i motorrum, og flittig snusing med nesa. Jeg vil tro at en konsentrasjon av benisngass som ikke luktes skulle vifta fikse, og dersom den er omfattende kjenner du det nok med nesa. Dersom du har "veske" i kjølesvin/mottorum og du kjenner bensinlukt er vel ytterlig tilltak nødvendig.

 

Jeg er i allefall overbevist om at dersom man faktisk utfører disse handlingene så er man svært sikker. Problemet ligger nok mer i at mange rett og slett har et elendig vedlikehold, inspiserer aldri, følger ikke servicer. Som nevnt tidligere: jeg ser fler med bensinmotor som ikke inspiserer før start en de som gjør det.

 

MVH

"Lucky" Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Eg er glad eg har dieselmotor i kjelleren!

 

Jada. Vær så glad så glad du Eystein. Det brenner flere diseldrevne båter enn bensin drevne båter så diesel er nok litt sovepute for båteierene kanskje ? Men,det er kanskje litt mere spektakulært når en bensin båt flyr i lufta. Jeg har selv opplevd det og det var ikke videre stas for å si det sånn. :crazy:

Link to post
Share on other sites

En skal vel heller ikke se bort fra at det primære hverken er bensin eller diesel som tennes først, men propan. Tross alt ligger motoren nederst i båten og en evt uoppdaged mindre gasslekasje kan samle seg opp i motorrommet. Når så i neste omgang bensinslanger rives av og i stykker så er det i ettertid ikke lett å fastslå hvor det egentlig begynte. "Men i motorrommet? Da må det vel jo være bensin/diesel..."

Link to post
Share on other sites

, vil et par min. med vifte klare å suge ut nok av bensindampen for å unngå en eksplosjon, til en litt seriøs lekkasje?

Neppe. Men sjansen er stor for at du vil lukte bensindampen som måtte komme ut ved kjøring av vifte. Og dermed får du et varsel, forutsatt ikke totalt ugunstig vindretning.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja det er skremmende med båtbranner. jeg har et "pellets" apparat i "kjelleren" som skal kvele flammene.. med alarm og utløser. har ikke satt meg så godt inni den som jeg burde, men har instruksjonsboka på den også, sammen med alt annet ombord inkl,. brødrister og vaffeljern :lol::lol:

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Jada. Vær så glad så glad du Eystein. Det brenner flere diseldrevne båter enn bensin drevne båter så diesel er nok litt sovepute for båteierene kanskje ? :crazy:

Er dette utsagnet basert på antall, eller prosent? Det er vel etterhvert blitt flere dieseldrevne båter enn bensindrevne, så da kan jo statistikken bli litt skjev...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Dette er et slokkeanlegg alle båteiere burde ha, uansett bensin eller diesel. Men det er ingen god ide å montere dette automatisk, i og med de aller fleste innenbords båtmotorer tar lufta si i fra motorrommet, så vil ikke anlegget fungere når motoren er i gang. Dette fordi den da naturligvis vil suge all slokkemiddel inn i motoren og ut eksosen.... Men derimot en enkel detektor i form av smeltekabel eller varme detektor koblet til en alarm som da gir beskjed når noe blir for varmt der inne, og du da har tid til å stoppe motoren og trykke på utløser knappen. Og disse slokke enhetene løser ut selv på 450grader eller åpen flamme om uhellet skulle være et faktum når du har forlatt båten. De kan også leveres med en sentral som fungerer manuelt når tenning er slått på, og automatisk når tenning er slått av. Her kan også kobles sensorer, røykvarslere eller viftestopp. Mulighetene er mange.

 

Og selvfølgelig har alle en ordinær røykvarsler ombord i båten slik som hjemme.....?? :rolleyes:

Redigert av gabbis73 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...