Jump to content

Skrog-gjennomføring på trebåt....


Stolmen

Recommended Posts

Ser at sjøvatns inntaket på tresnekka har sett sine beste dager... Har tenkt på at eg kansje skal lage meg eit nytt i rustfritt.... Men så demrer det noko om at rustfritt i sjøvatn ikkje funkar so veldi bra.... Evt. kva som er høveleg å bruke.... Rekna også med at eg må bruke et slags tettningstoff ved montering, tjere og stry??? Dette er ei typisk gjennomføring med slangestuss.... Treng gode råd slik at det blir på stell:)

Link to post
Share on other sites

Rustfritt i sjøvann funker ok, så lenge det er AISI 316L eller bedre. Jeg vil tro tetting med Sikaflex av dertil egnet type vil være minst like bra som tjære og stry. Sikaflex'en (eller tilsvarende) må tåle å stå under vann kontinuerlig.

 

Ellers er heller ikke sjøvannsbestandig bronse heller å forakte. Holder minst like lenge som materialet over.

 

"Vanlig husmormessing" holder naturligvis også en del år. Hvis du sjekker hvert år og ikke venter for lenge med å skifte, så er også dette en brukbar løsning. Jeg har en kompis som selger en del av dette. Ifølge han er det "umulig" å selge gjennomføringer, ventiler etc. av topp kvalitet. Det blir mer enn det folk er villig til å betale. Han selger stort sett bare "husmormessing".

 

Hulda er litt spesiell i sin oppbygging. På båtens innvendige sjøvannsmanifold monterte jeg to 1/2 inch. billigventiler, tror jeg betalte kr. 54 pr. stk. Når de begynner å gå tregt, bytter jeg dem bare ut. Dette kan jeg gjøre mens båten ligger på vannet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...