Jump to content

seilbåt på svai


Bianca

Recommended Posts

Båt på svai!

Vi har kjøpt oss en seilbåt på 31 fot, ca. 4 tonn tung. Hun skal ligge på svai i Bunnefjorden. Har en moring på 900 kg, dette er antagelig rikelig. Det jeg lurer på er hvor lang fortøyning jeg bør ha. Jeg har lagt ut to fortøyningstau a' ca. 5 meter. Det er så mye snakk om viktighaten av lange tau, så da lurer jeg på om 5 meter er nok. Det ser ut som om hun ligger bra, men jeg er ganske uerfaren...

Link to post
Share on other sites

hei;

og velkommen til Baatplassen.no. Seilere har vi ikke nok av her, jammen bra vi

" formeres.."

 

Når det snakkes om lange taulengder, er det vel strengt tatt ifbm. ankring dette er aktuellt. Vil anta at moringen din er utstyrt med en form for bøye, og forutsetter vi at moringen, tauet eller kjettingen ned til denne, bøya og alle kauser eller sjakler eri god stand,ville jeg valgt to stykken 16mm fortøyningstau, på omlag 5m.

Polstre de godt så de ikke knages over. En splittet vannslange tredd innpå tauet der det går gjennom halegattet, tapet fast; gir god nattesøvn.

 

Båten min er omlag like stor som den du har.

 

Igjen; velkommen !

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hei Suzuki!

Takk for svar, og ja det er selfølgelig både kjetting og bøye til moringen. Dette er bra dimensjonert.

Tauet er på 16 mm og er i utgangspiunktet 6 meter. Noe går med til selve fortøyningen, så det er drøyt 5 meter fra bøya til båten. Kryssholtene på båten ligger slik til at det ikke er mulig med slitasje. Har også metaløye på tauet ved bøya.

Takk igjen, da sover jeg så meget bedre.

Bianca :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...