Jump to content

Mercury 1150 "gir seg" etter en liten stund på full gass


Ivan

Recommended Posts

Hei!

Er det noen som kan hjelpe meg med et problem på min mercury 1150 fra midten på 80 tallet? Har nå fått problem med at den "gir seg" etter en liten stund på full gass. Den går normalt på tomgang og opp til 3/4 gasspådrag. Har byttet bensinslange og renset både tank og filter ved bensinpumpe.

Link to post
Share on other sites

Kan være tegn på et lite hull i membranen på bensinpumpa, prøv å pump opp trykk med pumpa på slangen, hvis motoren kvikner til igjen .... sjekk pumpa .

Hvis pumpa er ok bør du sjekke kompresjonen på motoren, det jo den som skaper trykket/suget som driver pumpa .

 

Kan også være det at motoren går for varm, er det lenge siden impelleren ble byttet??, på disse rekke sekkserne er det viktig at vannpumpa funger 100% ( er ingen termostat eller noen flow ventil i denne motoren )

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Takk for hurtig svar. Har prøvd det meste av dette, men skal prøve å skifte impreller. Håper det ikke er for vanskelig å gjøre.

Sett motoren i revers, fjern anoden i front ( bolt under )+ 2 muttere rett bak anoden + 1 mutter på hver side ( lenger bak )+ 1 mutter helt bakerst .

 

Undervannshuset er nå løst.

 

Ikke rør giret på båt eller på girhus, blir lettere å montere, bare få akslingen til å treffe under montering ( kan være litt uggent å få akslingen til å treffe veiva, men med litt lirking/banning går det ) .

Har du sjekka høyden på flottørene i forgasserene ??, hvis bensin nivået er for lavt kan det være vanskelig å fore på med nok bensin etter litt tid .

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes det virker tvilsomt at det kan ha med kjøling å gjøre. Hvis motoren "gir seg" som følge av varmgang er det vel i praksis at den mer eller mindre skjærer seg..

Hadde kjøling vært problemet ville du også kunne kjørt lenger på full gass når du starter med kald motor.

 

Har du sjekket at motoren ikke tar inn vann?

Link to post
Share on other sites

Nå aner ikke jeg hvordan en 1150 ser ut, men jeg hadde et lignende problem på en -86 Mercury 50 rett etter jeg kjøpte den. Det viste seg at forrige eier hadde snudd innmaten i bensinfilteret feil vei - altså med den tette siden opp. Filterinnmaten ble da suget opp mot toppen av filterhuset ved fullt pådrag og sperret dermed for bensintilførselen. Resultat; tomt forgasserkammer -> nesten stans/lavere turtall -> bensinfilterinnsats "slapp taket" -> motoren fikk bensin -> tok opp turtall og fart -> innsats sugd opp.... and on we go...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...