Jump to content

Snekkeprosjekt


knutmartin

Recommended Posts

Hei, er nye her på forumet og det kommer som en direkte følge av annskaffelse av en gammel snekke. Jeg overtok denne etter bestefar som døde for flere år siden, båten ble stående uten at noen gjorde no med den og fikk hard medfart i flere år av vær,vind og snø.

 

Bilde

 

Hvis noen har informasjon om båten er jeg veldig intressert i dette, tror det er en selvbygget båt, men vet ikke sikkert og har ingen informasjon.

 

 

Jeg fikk brakt stakkaren hjem og gikk løs på den med vinkelsliperen og kuttet ut alt som kunne minne om treverk. Dørken var vannfast kryssfiner med et tynt lag glassfiber oppå. Det var skjært ut lemmer for å få tilgang til kjølen og akselen fra propellen, dette medførte at det kom vann inn i dørken og over tid løste fineren seg opp. Samme hadde skjedd med benkene og veggene i båten. Så nå er det bare skallet igjen, og en masse arbeid:-)

 

Bilde

Bilde

 

I båten satt det en Marna 5hk motor, type H. Denne har fått første prioritet, hvis jeg ikke hadde fått denne til å tøffe hadde nok hele prosjektet stoppet opp. Etter litt skruing, tips fra forumet her og noen timer med søking på nett fikk jeg den endelig til å gå over lengre tid i dag. En deilig følelse, og nå er jeg kjempe klar for å komme skikkelig igang med resten av prosjektet.

 

Bilde

Håper jeg får tid til å gjøre litt med prosjektet, er student og det nærmer seg studie start igjen, samt at sommerjobben tar mye tid. For å få sagt det, så er dette et lavkostprosjekt, og jeg kommer nok til å gå for endel enkle løsninger i første omgang, så får ting utbedres etterhvert.

 

Tips og råd tas i mot med stort takk, jeg er helt fersk på båt og trenger all den hjelpen jeg kan få.

Link to post
Share on other sites

Ja, ja. i.o.m. at du ikke skall legge ned for mye arbeid var det lurt å rive ut alt inventaret med vinkelsliper. kunne du ikke bare fikset opp i det som var? forøvrig kunne du brukt det gamle som mal for å produsere nytt.

 

Men, men. Det var jo en snodig farkost. Tipper det skall mye til for å få den fin.

Vet du hva? Når det nappær ska du dra

Link to post
Share on other sites

Velkommen til forumet. Jeg har ikke mye å bidra med, trebåt-mann som jeg er, men ønsker deg lykke til. En ting er sikkert; du har effektivt eliminert alle fritidsproblemer for lang tid fremover.

Snodig båt, forresten... Noen anelse om alder?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Hei knutmartin - og velkommen ombord i baatplassen.no-skuta! :o) Her pleier vi å ta imot med åpne armer. Spesiellt slike som deg, som ikke har fritidsproblemer de neste 2 år....... ;o)

 

Båten din er helt sikkert et eller annet produksjonsskrog fra 70-/80-åra, som det er satt på et halvdekker-overbygg. Det viser innerlineren og selve overbygget. Vindskjermen er nok hjemmesnekret etter beste evne og prinsippet "man tage hva man haver...." ;o)

Bilde

Bildene dine er ikke særlig opplysende (små!) og uten særlig detaljer. MEN, jeg synes jeg ser likheter med Grimsøy 21 fra Thaule båtbyggeri her. Thaule har levert et utall av skrog til hjemmebyggere opp gjennom årene. For å være helt sikkert kunne jeg tenkt meg å se et bilde av akterenden på "dama" di ( :lol: ) - mener selvfølgelig snekka! :wink:

 

Grimsøy / Thaule har en lett igjenkjennelig "stilk" innstøpt i akterstevnen, sammen med et fyldig akterskip.

 

Personlig så synes jeg at du her har et bra utgangspunkt for å få deg en fin fiske- / dagsturbåt. Og har du tilstrekkelig LYST på en båt, så får du det til!

 

Bare husk å være nøye med å støpe inn alle forrsterkninger (spesiellt tverrskips) som nå har blitt offer for "vinkelsliper-massakeret" ditt ;o) - eller så blir dette et "lealaust skrog" som vil slå seg når den får belastning.

 

Du har:

- et bra skrog

- et bra overbygg / halvdekk

- Luke i fordekket

- Rustfri rekke på overbygg

- tydeligvis en badetrapp akter og

- noe som ligner et trimplan / forlengelse av vannlinjen (for bæringens skyld)

 

Når det gjelder motoren, så har jeg ikke mye å bidra. Bensinmotorer er ikke mitt hjerte nærmest, ville foretrukket diesel.

 

Lykke til med prosjektet. Det blir nok flere som kommer til å svare deg, etterhvert som medlemmene kommer tilbake fra ferien sin.

 

:seeya:

 

M.v.h.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Takk for svar og oppmuntrende ord!

 

Jeg var vel ikke helt klar over hvor mye jobb som ventet meg da jeg gikk løs med vinkelsliperen, men føltes godt å få bort alt det gamle. Tenkte det var like greit, halveisløsninger tar fort like mye tid. Vil gjøre det så det holder, vil i første omgang ha en dagsbåt til late dager på sjøen og litt fisking.

 

Jeg tror ikke jeg har fjernet så mange tverrskips forsterkninger, de ligger under dørken og skal få lov til å ligge der videre (er imprignert tre). Jeg har fjernet en vegg under overbygget og en i akter enden. Tror ikke disse hadde noen oppstivnings funksjon, men de skal uansett på plass igjen.

 

Benkene langs siden var støpt, men jeg håper å erstatte disse med benker av tre, 3 stk lakket planker som går langs siden av båten og hviler på vinkler som jeg støper fast i skråget. Dette er kanskje ikke no go ide hvis benkene stivet opp skråget tidligere. Mister også mye lagringsplass, så hvis jeg blir go venn med epoxy og glassfiberduken blir det nok støpte benker sånn det var før.

 

Jeg har tatt vare på alle platene jeg har skjært ut så jeg kan bruke disse som maler, ellers får jeg se om ikke jeg kommer på noen lure greier så ejg får satt litt eget preg på skuta:-)

 

Takk for tips, skal prøve å få tatt bedre bilder og legge ut. Bildene blir små for å få dem inn på sida, men skal se hva jeg får gjort. Demontert deler av motoren for å få pussa og lakke denne, så håper jeg får denne sammen igjen uten problemer. Spennende!!

Link to post
Share on other sites

Høres ut som om du har planene i orden. Da er du langt på vei. Sørg for å ta mange bilder underveis, både for din egen del, og for oss andre nysgjerrige. Alltid morro å følge et prosjekt, uansett båt-type. Stå på!! :cheers:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Personlig så synes jeg at du her har et bra utgangspunkt for å få deg en fin fiske- / dagsturbåt. Og har du tilstrekkelig LYST på en båt, så får du det til!

Her var det mange positive mennesker, og jeg liker vanligvis også å være det. Men jeg håper ærlighet verdsettes også.

 

Jeg vil anbefale å ta en titt på finn.no. Søk for eksempler på snekke, under 20 000.- (eller 30 000.-) og se hva alternativet kan være. Jeg tror du får flere fine dager på sjøen med en slik løsning.

 

Dette minner meg litt om han i TV programmet "Båtliv", som pusset båt hele tiden. Henning, var det det han het? Halvveis i oppussingen blir nabobåten solgt for halvparten enn det han ga, og den er mye bedre.

 

Dersom du har nostalgiske følelser ovenfor snekka til bestefar så stiller det seg jo litt annerledes.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Jeg har absolutt vært inne på tanken at det er gode mulgheter for at dette blir tidenes taps prosjekt:-) Og er vel fortsatt ikke helt overbevist heller. Sa egentlig til meg selv at hvis motoren ikke gikk bra etter litt stell skulle jeg skrinlegge prosjektet. Motoren fikk jeg skikk på, og jeg syntes den biten var veldig lærerik.

 

Det er endel følelser knyttet til båten og jeg syntes det er verdt å bruke endel tid på den selv om det kansje er billigere alternativer der ute. Tiden jeg bruker på prosjektet er "gratis" siden jeg bruker det som avkobling fra studier og jobb. Håper bare jeg klarer å pusse opp alt selv for en billig penge. Så er det også noe med at når jeg pusser opp kommer utgiftene underveis, har ikke 20 eller 30 tusen å bruke på båt med det første.

 

 

Nok et spærsmål: hvorda ner det å bruke steniplater i båt? Disse er laget av en polyester kompositt så epoxyen bør vel hefte godt?? lurte på å bruke dette isteden for vannfast kryssfiner, noen som har no mening om dette?

Redigert av knutmartin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...