Jump to content

Klippe kabelen til ekkoloddsvinger

Windy37GM

Recommended Posts

Jeg skal montere ekkolodd (fiskefinner) i båten. Men den pluggen som Garmin i sin visdom(les:ironi) har brukt er på størrelse med et tilhengerhjul så hullet blir kjempestort hvis jeg skal tre kabelen igjennom.. Har noen av dere klippet kabelen til en svinger og så skjøtet igjen? Er det bare vanlige leder, eller er det coaxkabel?

Noen som har klippet svinger kabel med suksess/ikke suksess?

mvh

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Da klipper jeg den :-)

EOS og jeg skal på tur til fredag, så da høres det ut som en "Komdegutavbåtenkjerringogtameddegungene,herska'rremekkaspåhøytplan" anledning. Kanskje EOS også kunne tatt med akkevittflaska ned i maskinrommet sammen med meg når ting skal ordnes? :-)

Joda310

ferie og turklar og har et båtverksted som nabo på jobben, så jeg snuser uforbrendt totaktsbensin når jeg er på kontoret...

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Forstår de slik at kappingen i dette tilfellet er et ønske om å unngå større hull enn nødvendig i gjennomføring i skott/tak.

Det betyr neppe noe om du kapper og skjøter kabelen UTEN å fjerne det det som blir for mye,hvis dette blir gjort ordendtlig. Fjerner du noe, sies det at impedansen endres og dermed dårligere signal!

Kabelen er skjermet og det er viktig å vidreføre forbindelsen til skjermen og selvfølgelig "et must" hvis det er coax, da skjermen også fungerer som signalleder.

De fleste kablene jeg har vært borti, har bestått av 3 eller flere ledere avhengig av at noen svingere har sensor for temp. og fart.

Kapp slik at du får skjøten på en tørr og lett tilgjengelig plass (for senere inspeksjon).

Dette burde gå greitt da lederne som regel er godt merket med forskjellige farger!

Da bli'rre kapping med påfølgende skjøt :-) Skjøting blir etter alle kunstens regler m/krympestrømpe. 12 volt loddebolt er std utstyr i båten vår, samt lodde ting og et utvalg kabler. Her blir det ikke forlenging/korting så det burde gå bra. takk for innspill :-)

Joda310

Sjefskapper

• 1 år senere...

Hei.

Jeg hadde også behov for å skjøte kabelen til min cuda, og sende dem en mail. her er svaret jeg fikk:

Greetings. I do not sell an extension cable for the Eagle Cuda 242. It should be possible to remove the connectos from the end of the cabling and insert a length of cable you desire. Be careful to use the same thickness of wire and do not snip the existing cable. This way, if the extension does not work for some reason, you should be able to reattach the connectors to the original cable with no harm done to the existing cabling.

I hope this helps.

Chris Schaller

Det viktigste er å ha gode skjøter og bruke samme dimensjon på kabelen. Hos meg fungerte det helt greit.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...