Jump to content

MPI / EFI


Lady Helen

Recommended Posts

Hei!

 

MPI motoren er en god del mer moderne enn EFI utgaven. Hovedforskjellen er at MPI systemet har flere bensindyser. Dette gir i praksis noe renere forbrenning og et noe lavere forbruk. Du vil ofte også se at dersom du sammenligner feks 5,7L motorer vil du ofte se at MPI utgaven har mer HK.

 

Jeg har selv sammelignet data på min båt (5,7 EFI) med tilsvarnde med 5,7 MPI. Toppfart er ca 43 mot 46 knop. På forbruksiden ligger kun små forskjeller, men MPI går litt billigere. Dette er forøvrig så lite at det ikke hadde påvirket mitt valg dersom jeg skulle kjøpt brukt igjen.

 

Forøvrig er jeg MEGET fornøyd med min 5.7 EFI. Fint lyd, fantastisk moment, og pen gange.

Legg derimot MYE mer vekt på drevtype dersom du er i bruktmarkedet (noe jeg regner med da EFI ikke selges ny i år) Dersom det er snakk om EFI/MPI over 5L bør du ikke kjøpe motor med ALFA serien drev. De er litt i svakeste/spinkleste laget for disse momentmonstre. Bravo serien er optimalt her.

 

MVH

Captain Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

EFI er omtrent som en forgassermotor. Men istedet for at bensinmengden styres av vakuumet i forgasseren er det en datamaskin som styrer en injektor som sitter i "forgasseren".

Multipoint har istedet en injektor i innsugsningsrøret til hver sylinder. Forutsatt at injektorene er riktig justert gir det en jevnere gassblanding og raskere respons.

Alle injektorene spruter bensin hele tiden, i korte støt hvis periode er avhengig av motorens effektbehov.

Nyere motorer kan ha sekvensiell MPI der bare den sylinderen som er i innsugningsfasen blir tilført bensin.

 

Bensinmengden reguleres av datamaskinen ut fra oksygeninnholdet i eksosen, dette måles med en såkallt lamda-sensor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...