Lady Helen Startet 19.Juli.2006 Del på Facebook Startet 19.Juli.2006 Hei Kan noen fortelle meg forskjellen på Mercruisers mpi og efi motorer?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stein-Erik Svart 19.Juli.2006 Del på Facebook Svart 19.Juli.2006 MPI = Multi Point Injection EFI = Electronic Fuel Injection Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lady Helen Svart 19.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2006 Takk for det. Noe fordeler/ulemper med de to systemene eller er de likeverd? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 19.Juli.2006 Del på Facebook Svart 19.Juli.2006 Såvidt jeg vet er MPI etterfølgeren til EFI. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
Captain Chaos Svart 19.Juli.2006 Del på Facebook Svart 19.Juli.2006 Hei! MPI motoren er en god del mer moderne enn EFI utgaven. Hovedforskjellen er at MPI systemet har flere bensindyser. Dette gir i praksis noe renere forbrenning og et noe lavere forbruk. Du vil ofte også se at dersom du sammenligner feks 5,7L motorer vil du ofte se at MPI utgaven har mer HK. Jeg har selv sammelignet data på min båt (5,7 EFI) med tilsvarnde med 5,7 MPI. Toppfart er ca 43 mot 46 knop. På forbruksiden ligger kun små forskjeller, men MPI går litt billigere. Dette er forøvrig så lite at det ikke hadde påvirket mitt valg dersom jeg skulle kjøpt brukt igjen. Forøvrig er jeg MEGET fornøyd med min 5.7 EFI. Fint lyd, fantastisk moment, og pen gange. Legg derimot MYE mer vekt på drevtype dersom du er i bruktmarkedet (noe jeg regner med da EFI ikke selges ny i år) Dersom det er snakk om EFI/MPI over 5L bør du ikke kjøpe motor med ALFA serien drev. De er litt i svakeste/spinkleste laget for disse momentmonstre. Bravo serien er optimalt her. MVH Captain Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post Share on other sites More sharing options...
Lady Helen Svart 19.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2006 Takk for bra svar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 19.Juli.2006 Del på Facebook Svart 19.Juli.2006 EFI er omtrent som en forgassermotor. Men istedet for at bensinmengden styres av vakuumet i forgasseren er det en datamaskin som styrer en injektor som sitter i "forgasseren". Multipoint har istedet en injektor i innsugsningsrøret til hver sylinder. Forutsatt at injektorene er riktig justert gir det en jevnere gassblanding og raskere respons. Alle injektorene spruter bensin hele tiden, i korte støt hvis periode er avhengig av motorens effektbehov. Nyere motorer kan ha sekvensiell MPI der bare den sylinderen som er i innsugningsfasen blir tilført bensin. Bensinmengden reguleres av datamaskinen ut fra oksygeninnholdet i eksosen, dette måles med en såkallt lamda-sensor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.