Jump to content

Dynamo som ikke lader


Harald-

Recommended Posts

Har en HATZ hjelpemotor med en dynamo tilpasset denne motoren, og meget vasnkelig å komme til......

 

Ladelampen lyser av og til når motoren står, og tenningen er påslått.

Noenganger flirmter der et svakt lys i lampen, andre ganger er den mørk.

Starter motoren slik at dynamoen har rotert noen ganger, stopper, og ladelampen lyser med full styrke.

 

Når motoren går er ladelampa mørk, men batteriet får ikke lading, ingne spenningsøkning.

Hart i dag en elektronisk batterilader fra Biltema tilkoblet.

 

Iflg. instruksjonsboken skulle jeg koble i fra en grønn ledning til laderegulatoren så koble denne direkte til pluss for å sjekke om det var regulatoren som var defekt, dette er gjort, men ingen spenningsøkning.

 

Børstene er sjekket, og de var løse og fine.

 

Noen som vet hva som er galt?

 

Mvh.:

 

ORJ

Link to post
Share on other sites

Hei. Det høres ut som det er dårlig konakt et eller annet sted i feltkretsen.

 

Hvilken type dynamo?

 

Ved å koble den grønne ledningen til "+" utfører du en "full felt test" dvs. at du sløyfer spenningsregulatorens reduksjon av magnetiseringsstrøm. Ergo har du eliminert spenningsregulatoren som problem.

 

Er børstene "pene" i anlegget mot rotoren? - er de for korte/ nedslitte?

 

Er pæren/sokkelen i orden?

 

Eventuelt om dette er i orden kan feltviklingen på rotoren være være skadet.

 

Felt og magnetisering er det samme.

 

Prøv også å søke på forumet med dynamoens produsent som søkeord.

 

Lykke til

Redigert av hoistthesails (see edit history)

Vet du hva? Når det nappær ska du dra

Link to post
Share on other sites

Ved å koble den grønne ledningen til "+" utfører du en "full felt test" dvs. at du sløyfer spenningsregulatorens reduksjon av magnetiseringsstrøm. Ergo har du eliminert spenningsregulatoren som problem.

 

Lykke til

...hvis ikke dynamoet er negativt regulert, i så fall går pluss på pluss = nesten 0.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Iflg. instruksjonsboken skulle jeg koble i fra en grønn ledning til laderegulatoren så koble denne direkte til pluss for å sjekke om det var regulatoren som var defekt, dette er gjort, men ingen spenningsøkning.

ORJ

 

Nei hva vet jeg.

Vet du hva? Når det nappær ska du dra

Link to post
Share on other sites

Nei hva vet jeg.

?

Jeg har også lest dette som du, men det betyr ikke at alt man leser stemmer :smiley:

Man kan jo dobbeltsjekke, kanskje at noe ble byttet over tiden, eller?

Hatz er en gaamelt produsent.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Har en HATZ hjelpemotor med en dynamo tilpasset denne motoren, og meget vasnkelig å komme til......

 

Ladelampen lyser av og til når motoren står, og tenningen er påslått.

Noenganger flirmter der et svakt lys i lampen, andre ganger er den mørk.

Starter motoren slik at dynamoen har rotert noen ganger, stopper, og ladelampen lyser med full styrke.

Mvh.:

ORJ

Her ville jeg startet med å finne ut hvorfor ladelampen ikke alltid lyser når tenning er påslått. Det lyset i ladelampen som indikerer at dynamoen får mangetisering i starten. Etter hvert klarer den seg selv når spenningen på D+ stiger til 12 V.

Mål spenningen inn på ladelampen og ut fra ladelampen. Se om du får den til å lyse og mål da på nytt. Når lampen lyser vil du ha 12 V inn på lampen og ca 3 V ut fra lampen. Samme spenning som ut fra lampen skal du også ha på D+ på dynamoen. Etter at du har gjort disse målinger vet du mer om problemet og da tar du det videre derfra.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...