Harald- Startet 19.Juli.2006 Del på Facebook Startet 19.Juli.2006 Har en HATZ hjelpemotor med en dynamo tilpasset denne motoren, og meget vasnkelig å komme til...... Ladelampen lyser av og til når motoren står, og tenningen er påslått. Noenganger flirmter der et svakt lys i lampen, andre ganger er den mørk. Starter motoren slik at dynamoen har rotert noen ganger, stopper, og ladelampen lyser med full styrke. Når motoren går er ladelampa mørk, men batteriet får ikke lading, ingne spenningsøkning. Hart i dag en elektronisk batterilader fra Biltema tilkoblet. Iflg. instruksjonsboken skulle jeg koble i fra en grønn ledning til laderegulatoren så koble denne direkte til pluss for å sjekke om det var regulatoren som var defekt, dette er gjort, men ingen spenningsøkning. Børstene er sjekket, og de var løse og fine. Noen som vet hva som er galt? Mvh.: ORJ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hoistthesails Svart 19.Juli.2006 Del på Facebook Svart 19.Juli.2006 (redigert) Hei. Det høres ut som det er dårlig konakt et eller annet sted i feltkretsen. Hvilken type dynamo? Ved å koble den grønne ledningen til "+" utfører du en "full felt test" dvs. at du sløyfer spenningsregulatorens reduksjon av magnetiseringsstrøm. Ergo har du eliminert spenningsregulatoren som problem. Er børstene "pene" i anlegget mot rotoren? - er de for korte/ nedslitte? Er pæren/sokkelen i orden? Eventuelt om dette er i orden kan feltviklingen på rotoren være være skadet. Felt og magnetisering er det samme. Prøv også å søke på forumet med dynamoens produsent som søkeord. Lykke til Redigert 19.Juli.2006 av hoistthesails (see edit history) Sitér dette innlegget Vet du hva? Når det nappær ska du dra Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 19.Juli.2006 Del på Facebook Svart 19.Juli.2006 (redigert) Ved å koble den grønne ledningen til "+" utfører du en "full felt test" dvs. at du sløyfer spenningsregulatorens reduksjon av magnetiseringsstrøm. Ergo har du eliminert spenningsregulatoren som problem. Lykke til ...hvis ikke dynamoet er negativt regulert, i så fall går pluss på pluss = nesten 0. Jørg Redigert 19.Juli.2006 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
hoistthesails Svart 19.Juli.2006 Del på Facebook Svart 19.Juli.2006 Iflg. instruksjonsboken skulle jeg koble i fra en grønn ledning til laderegulatoren så koble denne direkte til pluss for å sjekke om det var regulatoren som var defekt, dette er gjort, men ingen spenningsøkning. ORJ Nei hva vet jeg. Sitér dette innlegget Vet du hva? Når det nappær ska du dra Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 19.Juli.2006 Del på Facebook Svart 19.Juli.2006 Nei hva vet jeg.? Jeg har også lest dette som du, men det betyr ikke at alt man leser stemmer Man kan jo dobbeltsjekke, kanskje at noe ble byttet over tiden, eller? Hatz er en gaamelt produsent. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 20.Juli.2006 Del på Facebook Svart 20.Juli.2006 Har en HATZ hjelpemotor med en dynamo tilpasset denne motoren, og meget vasnkelig å komme til...... Ladelampen lyser av og til når motoren står, og tenningen er påslått. Noenganger flirmter der et svakt lys i lampen, andre ganger er den mørk. Starter motoren slik at dynamoen har rotert noen ganger, stopper, og ladelampen lyser med full styrke. Mvh.: ORJ Her ville jeg startet med å finne ut hvorfor ladelampen ikke alltid lyser når tenning er påslått. Det lyset i ladelampen som indikerer at dynamoen får mangetisering i starten. Etter hvert klarer den seg selv når spenningen på D+ stiger til 12 V. Mål spenningen inn på ladelampen og ut fra ladelampen. Se om du får den til å lyse og mål da på nytt. Når lampen lyser vil du ha 12 V inn på lampen og ca 3 V ut fra lampen. Samme spenning som ut fra lampen skal du også ha på D+ på dynamoen. Etter at du har gjort disse målinger vet du mer om problemet og da tar du det videre derfra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.