Jump to content

Oslofjorden, masse båter om dagen eller?


princess32

Recommended Posts

Hei, har tenkt meg en tur nedover kysten i morgen. Drar vel rett til stavern tenker jeg. Er det helt vilt nedi der eller fins det muligheter?.

 

Er jo meldt kjempevær med lite vind, så da kan jeg våge meg ut med min gammle P32.

 

Skrev litt feil her. Rettet det opp nå etter en rettmessig påmerkelse.

 

Skrev: Norskekysten. Sorry :crazy:

Redigert av princess32 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg krysset Oslofjorden fra Holmestrandsiden til Son for noen timer siden, nesten ingen båter å se.

 

Men ikke helt, midveis mellom Tofte og Son fikk jeg en seilbåt (uten seil oppe) på vei ut fjorden inn på min babord side. Jeg så tidlig at han lå på eksakt kollisjonskurs, men jeg regnet jo med at han ville vike, og gå bak meg. Det var flere minutter til vi ville møtes med seilbåt og snekkefart.

 

Men neida, ikke tegn til det. Jeg måtte i siste liten styre hart babord og gå bak ham samtidig som jeg ga tydelig beskjed med hornet! Da så jeg den tomme cocpiten, og karen som kom rusende ut fra salongen! Nix utkikk!

 

Det gikk dårlig med fiskesnøret han hadde ute. Og han svarte selvfølgelig ikke på oppkall på VHF'n, han var vel for flau til det.

 

Så om fjorden er brei og det er lite båter, vær på vakt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg krysset Oslofjorden fra Holmestrandsiden til Son for noen timer siden, nesten ingen båter å se.

 

Men ikke helt, midveis mellom Tofte og Son fikk jeg en seilbåt (uten seil oppe) på vei ut fjorden inn på min babord side. Jeg så tidlig at han lå på eksakt kollisjonskurs, men jeg regnet jo med at han ville vike, og gå bak meg. Det var flere minutter til vi ville møtes med seilbåt og snekkefart.

 

Men neida, ikke tegn til det. Jeg måtte i siste liten styre hart babord og gå bak ham samtidig som jeg ga tydelig beskjed med hornet! Da så jeg den tomme cocpiten, og karen som kom rusende ut fra salongen! Nix utkikk!

 

Det gikk dårlig med fiskesnøret han hadde ute. Og han svarte selvfølgelig ikke på oppkall på VHF'n, han var vel for flau til det.

 

Så om fjorden er brei og det er lite båter, vær på vakt.

 

Lars H.

 

Man viker vel ikke til babord, gjør man vel? :nono:

Men fint at du ikke opprettholdt "påkjørsretten" din da :smiley:

Link to post
Share on other sites

Man viker vel ikke til babord, gjør man vel? :nono:

Når jeg holder på å bli pårendt, viker jeg den vei det der og da er mest fornuftig for å unngå sammenstøt.

Men fint at du ikke opprettholdt "påkjørsretten" din da :smiley:

"Påkjørsrett" er det jo ingen som har! :wink: Men etter reglene holder jeg kurs og fart lengst mulig for at andre båter skal ha noe å forholde seg til. Men i dette tilfelle gikk jo den andre båten på "selvstyr!", ingen utkikk i det hele tatt. Selv slår jeg ned farten og/eller viker i goooood tid når jeg har vikeplikt. Synes det er viktig å markere hva en har tenkt å gjøre. Ref. total mangel på bruk av blinklys på veien.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Helt enig i det du sier. Virker som du har en fornuftig tankegang :)

 

Det er bare det at det kan lede til farlige situasjoner om man viker til babord, og da den andre plutselig oppdager deg og viker til styrbord slik han skal. Det som da har skjedd er at begge viker mot hverandre, og sammenstøt kan skje. Er vel ikke stor fare for det med småbåter. Man har båter som svinger lett ut av situasjonen, men likevel... På større båter som jeg har mitt daglige virke på så er dette no-no. Sjøveisreglene er jo også rimelig klare på dette..

 

Men ha en fortsatt fin sommer, og håper at dette var siste båten du møter med utkikken i messa..

Link to post
Share on other sites

Helt enig i det du sier. Det er bare det at det kan lede til farlige situasjoner om man viker til babord, og da den andre plutselig oppdager deg og viker til styrbord slik han skal.

Og jeg er helt enig med deg også. I dette tilfellet skulle jeg nok egentlig "gitt meg" noe tidligere. :blush: Men slik det ble, hadde jeg ikke klart å gå klar (tror jeg) ved å vike styrbord.

 

Ha en fortsatt fin sommer du også! Nå er det 1 1/2 uke igjen til 4 ukers ferie på svenskekysten. Der har vi forresten møtt en kar i en liten seilbåt (for motor) i Sotenkanalen som satt og holdt i rorkulten og så BAKOVER! Han kvapp godt til da han fikk høre 5 korte støt i hornet vårt! (og for all del, dette har ingenting med "konflikter" seilbåt kontra motorbåt å gjøre :smiley:)

 

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Man viker vel ikke til babord, gjør man vel? :nono:

Men fint at du ikke opprettholdt "påkjørsretten" din da :smiley:

Jeg opplevde samme som Lars H på vei inn til Verdens Ende på torsdag. Gikk på rett kurs (dvs at vi holdt vår kurs) på autopilot som fulgte en rute. Hadde god utkikk og oppdaget en sjarklignende lystbåt på min bb side i god tid. Holdt min kurs så lenge jeg turde - da tutet jeg to ganger og svingte bak båten. Da våknet paret på akterdekket og jeg så skipperen løp inn i styrhuset for å kunne styre skuta :rolleyes: Årsaken til at jeg tutet to ganger var for å varlse at jeg giret til bb

 

Neste båt jeg møtte fra samme hold var en Bavaria motorbåt - de slakket av og gikk bak slik de skal

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...