Jump to content

Navtex, noen som har erfaring?


rhea

Recommended Posts

Leser masse positivt om Navtex og værvarsel  i engelske båtblader.  Men er usikker på hvordan dette virker når vi tursler rundt på kysten. Eller er det bare for fiskarbanken og doggerbanker.

Er det noen som har og bruker dette utstyret her i forumet?

 

Nevnte til Dragen at jeg lurte på å kjøpe navtex. Da begynta å snakke om at jeg bevega meg langt oppe i behovstrekanten.

Hva mener'a med det?  :cheers: (Skjønner det ikke har noe med seksuallivet å gjøre)

 

Er det andre som har samme type snakk fra ektefellen?

Link to post
Share on other sites

Endelig får jeg brukt noe av det jeg har lært på skolen!!!

 

Siden jeg ikke har lært noe nyttig på skolen gjelder dette ikke Navtex men derimot behovstrekanten.

 

Se:

http://www.connect.net/georgen/maslow.htm

 

Som du skjønner kommer seksuallivet inn et sted midt på treet her, trolig under navtex-mottaker noe avhengig av hvor nautoman du er.  :cheers:

 

Kan ellers nevne for å være litt seriøs at praktisk båtliv skriver mye om navtex. Har du pc ombord i forbindelse med kart kan du kjøpe dingser å koble til pcen slik at du slipper å ha en boks til ombord og får meldingene inn på pcen.

 

Om navtex fungerer i praksis i Norge har jeg lurt ganske mye på selv, så jeg håper noen kan svare.

Link to post
Share on other sites


rhea:

Nevnte til Dragen at jeg lurte på å kjøpe navtex. Da begynta å snakke om at jeg bevega meg langt oppe i behovstrekanten.

Hva mener'a med det?  :cheers: (Skjønner det ikke har noe med seksuallivet å gjøre)

 

Er det andre som har samme type snakk fra ektefellen?


 

 

Jeg hørte noe lignende da jeg ymtet litt om at det kunne vært fint med et aggregat.  Jeg forsto ikke helt hvorfor, for den strømmen som brukes er det hun og familien forøvrig som bruker.  

De skal ha iskald melk, og maten må jo holdes kald så den ikke blir ødelagt. Et kjøleskap på 120 liter er for lite, vi må ha med kjøleboks også, hva med grønnsaker og brus?  Lys må vi jo ha, gjerne flomlys i båten (hjemme skal det helst være så mørkt som mulig, det er ikke koselig med så mye lys), når allt lyset står på, går det 12 - 15 A.  Jeg skal bare ha en pils og noen isbiter til Whiskeyen jeg.

Men det er mitt ansvar at det alltid er nok strøm.

 

Når jeg leser dette høres det ille ut :cool:, det var jo bare ment som en morsom sak fra båtlivet (ekteskapet), jeg går ut fra at flere har det på samme måten.

 

I sommer var vi fire uker i båten, og manglet aldri noe, iallefall ikke strøm, så kanskje aggregatet er litt overdrevet? Kanskje admiralen skjønner dette bedre enn skippern? :cool:

 

Når det gjelder Navtex har jeg tenkt på det samme, men har ikke peiling.  Admiralen er forespurt, hun bare fnøs.  Vi har da VHF, kan du ikke bare kalle opp en kystradiostasjon?? lå det i luften.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites


rhea:

Er det andre som har samme type snakk fra ektefellen?[/i]


 

Jada,hele tiden.Men etter 20 år så har jeg lært å svare søvngjenger aktig ja og nei på de rette stedene. :cool:

Noen ganger så misser jeg helt men som regel går det bra.

Også er jeg så "heldig" at hun ikke er så båtinteressert så som regel kommer jeg unna med dårlige unnskyldninger som `jammen,den fulgte jo med båten`.Ikke det at jeg tror at hun tror,men det går bra.Helt til jeg nevner ny båt-da blir det liv i gamla.Så det tør jeg ikke nevne mer :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 


rhea: Er det andre som har samme type snakk fra ektefellen?

 

Hørtes ikke helt ukjent ut. Hos oss har vi en avtale (eller egentlig, "admiralen" har bestemt) at jeg kan kjøpe hva jeg vil til båten, men for hver krone jeg bruker skal hun ha anledning til å bruke tilsvarende beløp på seg selv.

 

Hittil har det gått greit, tror hun glemmer avtalen av og til. Men radar, baugpropell og slike ting kan bli fælt dyre med en slik "deal".

 

Men det finnes løsninger. Da jeg kjøpte kartplotter for mange år siden hos Malfix, fikk jeg tilbud om to kvitteringer med halve beløpet på hver. Så kunne jeg vise bare den ene til "admiralen"  :cheers:

 

Når det gjelder Navtex ble det diskutert på "gamle" Båtplassen ganske nylig, se: http://www.batmagasinet.com/baatweb/webdis...00?OpenDocument

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


thor: ... Men her er jeg enig med de respektive Admiralinner.

 

I farten leste jeg Admiralinner som Adrenalinner. Av og til får man inntrykk av at det er slik oxo, he, he...

 


Lars H.... to kvitteringer med halve beløpet på hver. Så kunne jeg vise bare den ene til "admiralen"

 

Den var sleip. Tror ikke jeg hadde turt å prøve det. Heldigvis er vi i samme "båt" Batdilla, Batdillerinnen og Snømannen (Forløpig). Vi har begge like dilla. Men når jeg får drevet på lenge nok, regner jeg med at de gode dager er over for min del også. Har allerede fått kommentarer i retning av du må jo ikke absolutt ha alt klart denne våren - går jo ann å ta noe senere også. Høh! Det finnes ikke noe senere. Når våren kommer skal alt være klart. Punktum. Da skal jeg ut og kjøre, ikke ligge til kai og drive å dille.   :cheers:

Link to post
Share on other sites


Hos oss har vi en avtale (eller egentlig, "admiralen" har bestemt) at jeg kan kjøpe hva jeg vil til båten, men for hver krone jeg bruker skal hun ha anledning til å bruke tilsvarende beløp på seg selv.


 

Min Admiral pleier å være rimelig kreativ når det gjelder slike avtaler, men den har hun ikke funnet på enda.  Det ville jo sette en stopper for det meste.  Men ikke for det, argumentet må jo være at det som anskaffes til båten er jo til oss begge.

 

Hm... det er synd jeg ikke kan mobbe henne litt for en for en gangs skyld vedrørende manglende kreativitet.  :cool:

 

Når det gjelder Mal-Fix har jeg fått det tilbudet av Roger flere ganger, men har ikke tatt sjansen.  Det kunne jo tatt litt gale vendinger, og ærlighet varer som regel lengst.  Dessuten er det lettere å få tilgivelse enn tilatelse. :cheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites


Ingar: Vi har faktisk noen jenter som er med her, håper for deres skyld at det ikke er....... :cool:

 

Den sjansen tar i alle fall jeg, jeg antar de da er like båtfrelste som oss, og derfor lojale.  Kanskje de har samme forholdet til den ikke fullt så båtfrelste ektemannen?    :cheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites


arquebus: En ting er i hvert fall helt sikkert: Her kan man ikke ta sjansen på å la være å lese en tråd fordi emnet ikke høres interssant ut!

 

hehehe, enig ! Navtex interreserte meg langt oppi....., så når jeg browset innom var det den siste jeg dro opp. Lite Navtex, mye smil !

Moralen ? Som du sier; kanke ta sjansen på å lavvær å lese en tråd.... :lol:

 

Og de ekteskapelige overtalelsene / akseptene for innvesteringer i båt tror jeg er mer mindre like over hele kloden, det ser nå iallefall slik ut for meg... Men det er utrolig hvor mye en middag ute på restaurant godskriver båtkontoen har jeg funnet ut. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest mye om Navtex i de samme engelske båtbladene bestemte jeg meg for å forsøke en slik duppeditt. Jeg er ikke flink til å huske frekvensene og tidene for svenske og danske værmeldinger.

 

Jeg har hatt duppeditten i kun få uker, men får inn presise værmeldinger og navigasjonsvarsler. Lykter som for tiden er slukket, en dansk fiskebåt som er gått ned med lite fritt vann over seg osv.

 

Anbefales!

 

Mvh

Per Arve

Link to post
Share on other sites

Har mottatt et  svar fra meterologisk  institutt om hva en Navtex inneholdt av værmelding.  For kysten varsles det bare kuling og storm, mens det er værvarsel for fiskebankene. Se svar under.

Hei,

Takk for henvendelsen.

Værmeldingen over NAVTEX inneholder varsler for fiskebankene og eventuelle kuling og stormvarsler for kystenstrøkene. Sendingen over Rogaland radio inkluderer Skagerrak og men ikke Kattegat. Kattegat tas med i sendingene over Gisløvhammer (Stockholm Radio) som omfatter deler av de danske farvannene og hele sørlige østersjøområdet. For den nordlige del av østersjøområdet og finske farvann  går sendingen over Bjurøklubb  (Stockholm Radio). Det er også sendinger over Tallinn.

Meteorologisk institutt (met.no) er ansvarlig for varslene over Rogaland radio. De oppdateres to ganger daglig. Kuling og stormvarslene oppdatere når nye utsendes. Det er samme system over Stocholm Radio Det svenske meteorologiske institutt (SMHI) har ansvaret for innholdet i varslene.

 

Ellers har Dragen oppdaget hva jeg har skrevet om behovstrekanten osv.

 

For å redde meg ut av denne situasjonen har jeg lovet å opplyse at hun spleiser på alt utstyr til båten.  Men det gjelder bare nyttig utstyr - gjett hvem som definerer hva som er nyttig.......

Link to post
Share on other sites


Lars H.: <snip>

Men det finnes løsninger. Da jeg kjøpte kartplotter for mange år siden hos Malfix, fikk jeg tilbud om to kvitteringer med halve beløpet på hver. Så kunne jeg vise bare den ene til "admiralen"  :smiley:

 

<snip>


 

Men Lars da, hva hvis Admiralen i all hemmelighet leser båtplassen?

Link to post
Share on other sites


rhea: Men det gjelder bare nyttig utstyr - gjett hvem som definerer hva som er nyttig.......

 

 

 

Det bør da være du, ......  :nono: du har vel mest greie på båt.  I tillegg er du skipper og har ansvaret for alt ombord.  Går noe galt, er det ditt ansvar.  Hm..... da er det ikke mere enn rett og rimelig at du har de hjelpemidlene du trenger for å klare brasene.  :smiley:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites


Andreas: Men Lars da, hva hvis Admiralen i all hemmelighet leser båtplassen?

Har faktisk aldri benyttet meg av tilbudet om delt kvittering. Men hun vet om muligheten. I går leste hun forresten gjennom hele denne tråden og lo seg skakk! Det var godt jeg bare hadde kalt henne "admiralen" og ikke "dragen" som jeg så noen andre benyttet om sin "bedre" halvdel.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ellers har Dragen oppdaget hva jeg har skrevet om behovstrekanten osv.

 

 

Uff,stakkars deg!!Hadde Ørna funnet ut at jeg hadde skrevet no sånt hadde jeg garantert vært øreløs meget raskt :nono:Er i den heldige situvasjon at Ørna er helt blåst i skruen,dvs.mere utafor enn meg,på computere så her kan jeg være så brei i kjeften jeg bare vil. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

Jeg kjøpte Nasa Clipper Navtex for en tid tilbake. Det jeg er skuffet over er at når jeg ligger på landstrøm, så forstyrre det mottakeren, slik at det blir dårlig med meldinger inn. Når jeg går for motor skjer det samme, det skyldes kanskje ekstern regulator av ladingen. Når jeg er under seil funker den utmerket.

 

Den koster £188 i UK. Se her.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...