Jump to content

Råd mot overplaning?


Yafinn

Recommended Posts

Noen her som har noen råd til hva jeg kan gjøre for å unngå at båten min overplaner.

Det er så vanvittig irriterende, det spruter vann fra baugen. Baugen fungerer som en plog.

 

Har planer om å legge noen sandsekker bakerst i båten for å få den litt tyngre bak.

 

Hjelper lite å tilte motoren opp, siden motoren er kortstammet og hekken er hevet, den bare går over vann.

 

Noen andre forslag? :D

Link to post
Share on other sites

Min erfaring fra samme problem en gang i tiden er at man må senke motoren på hekken så mye man kan, slik at man får får ut propellen og baugen opp. Problemet er gjerne at man skulle hatt en langstammet motor . :smiley: Men det er jo grenser for hvor langt ned på akterspeilet man får en motor, og propellen skal jo ikke for dypt heller.

 

Ballast bak i båten har jeg lite tro på - modererer meg på dette punktet etter å ha sett bilder av båten på hjemmesiden din. Etter størrelsen blir det mye tyngde foran, så litt mer last bak kan gjerne fungere. Ellers husker jeg jo den type båter fra da jeg var ung (en tid siden) og at de gjerne lå litt på snuten med en eller to fremme i båten.

 

Fin båt forresten! Motoren du har kjøpt, Tohatsu 25 oppskrudd til 30 er en kraftig, lett og enkel plugg.

Redigert av Trond C (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har bare det samme rådet som sist, lag/kjøp deg en brakett å få motoren ned til korrekt høyde, var vel den konklusjonen vi fikk forrige gang dette ble diskutert.

 

2 lengder på 40 cm ?? av denne typen

Bilde

( 50 X 100 X 50 X 8 X 6 MM)

 

Settes med åpningen imot hverandre, ca 25 > 30cm imellom, bolt den ene kortsiden til båten, på den andre hekter du motoren ( men nå i rett høyde )

 

Pris ?? 2>300 ?? + 2 timers jobb .

 

Legge inn extra vekt bak er IKKE noen god løsning, motoren sitter fremdeles feil på hekken, mesteparten av kreftene blir borte......

 

Lykke til

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom du trekker luft med en gang du tilter motoren så du få senket motoren! Da får du riktig plassering og maksimal effekt. Å øke vekten bak for å bedre båtens stilling i vannet, blir som å pisse i buksa for å holde seg varm. Er ikke en gang sikker på om det vil forandre stillingen stort, dersom du i det hele tatt får presset den i plan med mer vekt bak.

Nei gjør som "DROLL" sier og lag deg en brakett. Enkelt og virkningsfullt, og fullt mulig uten å ødelegge stort på akterspeilet ditt!

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Hei

Vil det være en løsning å sette motoren på brakett bak båten.

Da får du vekten lengere bak, og bedre virkning av propellen(har jeg hørt) og mere fart.

Mange har fjernet brankettene forde båten ble for baktung, så det skulle være muligheter for et godt og rimeli kjøp av en motorbrankett.

Go sommer :cool:

Link to post
Share on other sites

Enig med Droll, lag braketter for å få senket motoren til riktig høyde sånn at du får tiltet den riktig.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...