Jump to content

Montert 25 hk firetakt litt lavt, har dette mye å si?


fredde1972

Recommended Posts

Hei, har montert en 25 hk firetakter i kveld og på grunn av at vi ikke hadde noen kran eller jekk så monterte vi den bare ved å henge den på bak i brønnen. Ser nå at når vi er ferdige med å montere at kavitasjonsplata (tror jeg det heter) er ca. 2-3 cm lavere enn helt bak på båten. Kan selvfølgelig heve den 1 hull men er det noen vits sånn med tanke på farten?

 

Noen med erfaringer?

 

Edit: Båten er en With 442 og motoren har trim.

Redigert av fredde1972 (see edit history)
Link to post

Hei

Har selv en Rana 530. Denne har også en kjøl under.

Har også montert slik at kavitasjonsplata er 3-4cm under bunnen bak.(se bildet)

Bilde

 

Har faktisk samme spørsmål som deg Fredde1972

Er det vits å heve 1 hull på motor for bedre fart. ( Får nå 28,6 knop med en 60hk 4T)

Må vel si at båt og motor fungerer exemplarisk ellers.

 

Mvh Beertrip

Link to post

Hvis den er kjøpt ny vil jeg si forhandleren har gjort en mindre bra jobb ved å selge deg denne motoren.

Ja, brukt også for den saks skyld. En såpass viktig opplysning SKAL fremkomme.

Kjøpte litt spontant etter en annonse på finn. Stod ikke noe i annonsen om at det var en slik type motor og jeg sjekket heller ikke etter det...

 

Noen som er intressert i ett bytte? Åpen for alle forslag... :lol:

Link to post
  • 8 måneder senere...

Vel, kanskje litt sent å legge inn noe 3/4 år senere, men alle opplysninger kan komme til nytte.....?

 

Jeg har også en slik rana 530, og har kjøpt meg en mercury 50 (-98 trim tilt) og slengt på hekken.

Dvs jeg kjøpte den brukt i fjor høst og leverte den rett til båtsenteret og fikk tatt service på den, de måtte bestille deler og vinter i anmarsj så hastet det ikke noe særlig med å få motoren tilbake.

Derfor fikk jeg dem til å montere motoren (og turteller) på båten nå nylig.

De hadde montert motoren slik at kavitasjonplaten er ca 5 cm over bunnen av båten.

De forklarte det hele med at den skulle ihvertfall ikke monteres lavere.

 

Årsak? : Jo, når vannet har passert under bunnen av båten oppstår det et vanntrykk som går opp bak båten og treffer kavitasjonsplaten.

Dette er med på å løfte båten bak. Hvis motoren er lavere, vil vanntrykket treffe på oversiden av kavitasjonsplaten og presse denne nedover. Altså vanskeligere å få i plan.

Jeg var ute å prøvde båt og motor nesten omgående forrige helg.

Dette ble en artig opplevelse. På motoren sto det en propulse 4-blader instilt på 11,1x15"

Stakkars motor, jeg fikk ikke mer enn 4000rpm, så møtte den veggen. 4-bladern skyver mye vann vet du.

Så satte jeg på er original mercurypropell med 14" pitch.

530en gikk nå så inn i he....... Det var morro.

Det ble 1000 til 5200 rpm på no time, og med el trim kom den hurtig i plan og ble nesten som en loppe på vannet.

Konklusjon: Rett montering og rett propell ga meg ny båt.

Så jeg vil nok si at det er vits i å heve motoren på hekken hvis den er for lav.

Dette forklarer nok mye av hvorfor den gamle 50 evinruden opplevdes som den gjorde. OG turteller er viktig, det er stor forskjell på å kjøre med 4600rpm og 5200rpm. Da får du utnyttet motorens krefter og kanskje lavere forbruk.

 

God vårpuss

Link to post

Er stor forskjell på skrog, noen tåler mye heving , andre må ha motoren montert lavt.

 

Også avhengig av fart, vanligvis lite å hente på å heve dersom farta ikke er mer enn 20-25 knop. Og propellen har også mye å si, de mest avanserte stålpropellene krever ofte en god del heving for å fungere optimalt.

 

Hjartøy: er det 2T eller 4T du har? 4T bør ligge opp mot 6000 o/min på maks turtall, mens 2T bør ligge rundt 5500.

Som du sier, for tung propell er ikke bra for motoren...

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

"Låner" tråden litt hvis det er greit :wink:

 

Hvor høyt skal motoren stå, for å stå optimalt på en gammel GH15?

Har nå en 25hk(30hk) som står jevnt med bunnen, og den spruter ganske mye vann..

Farten er 24-26knop(gps).

 

Har også en yamaha 50hk som skal monteres på GHèn så snart jeg får nye deler til den:)

Derfor hadde det vært greit å vite hvor høyt som er optimalt :smiley:

Link to post

Det er nok en FT25 i og med at den har trim.. Da er utvekslingen 2,41 og stammen mer lik F30/40 mot F25 sin 2,07 i utveksling. FT 25 bruker større propeller i fra F30/40/50/60 serien - i tillegg til at den er 16 kg tyngre enn F25...

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

På GH'en ville jeg prøvd å heve 1-2 hull, finnes ikke noe fasit på akkurat hvor høyt den skal stå. Kommer an på kombinasjonen båt/motor/propell.

 

Hva slags 50hk? en G eller D? Hva slags propell har du til denne?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
På GH'en ville jeg prøvd å heve 1-2 hull, finnes ikke noe fasit på akkurat hvor høyt den skal stå. Kommer an på kombinasjonen båt/motor/propell.

 

Hva slags 50hk? en G eller D? Hva slags propell har du til denne?

 

Eneste jeg vet om 50hkèn for øyeblikket, er at det er en 1987 modell yamaha 50hk 3syl autolube...(er vell første året Yamaha kom med 3-syl autolube?)

Fulgte med en ekstra propell, men husker ikke størrelsen på noen av dem.

 

Men føler at 25hk Tohatsuèn ikke får det turtallet den burde hatt..

Toppfarten synker også 5-6knop med en passasjer :rolleyes:

 

 

Hva er forskjell på G og D?

 

 

EDIT: Fant noen filer på pcèn, så nr på motoren er: Yamaha 50 DEO 6H5 S 080451 H

Redigert av Panasync (see edit history)
Link to post

G er en nedtrimmet 60/70hk, og har mer dreiemoment pga større syl.volum, (849cc vs 698cc) Veier også noe mer.

D er samme blokk som 40hk, og en bra motor det også. (Har hatt en 40hk på en GH14, funket veldig bra)

 

Hvis du hever Tohatsuen et hakk eller 2, så vil turtallet øke litt, mulig det vil hjelpe litt med passasjer også. Men den burde nok hatt 1-2" mindre stigning..

 

Størrelsene til 50hk propellene skal stå stemplet inn på de, kan f.eks stå "14G" på en propellvinge eller i bosset. Kan også være uleselig pga tæring.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Da er det en D jeg har ja.. Vet du hvilke startmotorer som kan passe?

Vet fra før det passer fra 86-88 (40/50hk).

Har også prøvd en starter fra en 70hk cirka 90modell som også passet.

Det var ett ekstra feste på den i forhold til den originale 50hk starteren, men den virket fint for det:)

 

Tror ikke jeg kommer til å heve Tohatsuen, heller satse på å få på yamahaèn :yesnod:

Redigert av Panasync (see edit history)
Link to post

Den ene propellen til yamahaèn er 10 1/4 x 14G, den andre 10 1/8PT X 15ALUM.

 

 

 

Har også ett annet spørsmål angående en 150hk mercury på en Hydrolift T20.. Hvor høyt bør den sitte?

Regner med den sitter for lavt?

Den er veldig vinglete i fart, men mye er nok pga av at det ikke er ballast tank i baugen.

 

52182.jpeg

 

52183.jpeg

 

Veldig dårlige mobilbilder..

 

PS, motoren er en XL så den har vell ekstra lang stamme?

 

Hadde vell vært best med powerlift, men det blir vell veldig dyrt?

Redigert av Panasync (see edit history)
Link to post

Vel,

vinglete i toppfart vil den vel alltid være,

du må jo styre for å balansere den på "paden" hvis du kommer helt ut av vannet og opp på den men jeg syns motoren din er for lav ja, har du tilgang til noe å løfte med hadde jeg løfta den et hull i slengen for å sjekke forskjellen. Pass på vanntrykket.....

 

Hvilken fart og hvilket turtall får du nå? hvilken propell?

 

Teoretisk skal vel båten bli mindre vinglete jo mer du heiser motoren,

 

Her har du en som balanserer fint hvis du orker å vente på nedlastingen http://82.182.125.208/video/T20_VBR550.avi

 

Lift hadde vært OK ja, koster vel fra 5-6000 i statene til 10-15 her i norge...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...