Jump to content

Lade opp ett tomt båt BATTERI ? Hjelp


Draco/stvg

Recommended Posts

Trenger bare litt batteri hjelp!!! :yesnod:

 

Har et båt/fritidsbatteri på 115ah som har blitt utladet i vinter, Som nå er nesten tomt.

Da jeg måtte starte de siste gangene med en BOOSTER/starthjelper.

(Men kan kjøre til jeg stopper,å starte normalt like etter,men venter jeg ett døgn går det ikke)

Men poenget er at jeg har satt det til lading hjemme, jeg fylte en flaske med batteri-vann. det gikk akkuratt ca 5mm over rillene,som jeg hørte det skulle :lol:

Det fordelte jeg på de 6 hullene/rillene. MEN det "bruser" bare i de 4 i midten å IKKE de 2 på hver side. Skal det være slik eller er batteriet "Kaputt"???

Det er på de sidene polene er det ikke skjer noe.

Jeg bruker en "biltema" som heter: 37-709 på 120ah.

Det viser jo på laderen at den lades sakte opp,men jeg er litt i tvil pga de rillene på hver side det ikke skjer noe med.

Er det nok å lade det i ca 15timer,jeg lader på minimum. Synes det freser så fælt på Max.

 

håper noen med litt mer kunnskap på batterier kan hjelpe meg.

Søkte å leste endel "Ingar" hadde skrevet,også den nedlagte hjemmesiden.

 

 

Har også lest litt her

 

Ellers god ferie til alle sammen som har det... Reiser nordover til haugesund imorgen. innom ryfylket på oppturen. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Noen batterier tåler dyputlading bedre enn andre. Men ikke alle ladere klarer å lade et tomt batteri. Den laderen du bruker er vel neppe "state-of-the-art". Prøv å låne en skikkelig lader og forsøk igjen. Min 25Ah CTEK-lader er jeg veldig fornøyd med, men så koster den også 10 ganger så mye som biltemaladeren du bruker.

Link to post
Share on other sites

Sansynligvis er to av cellene dine "gåen". Da hjelper det ikke, uansett hva du gjør. For å finne ut av det så måler du syrevekten i hver celle (syrevektsmåler koster 19,90 på Biltema - art.nr.:37-204). Du vil antageligvis oppleve full syrevekt (tar imot lading) på de 4 i midten, mens de utpå siden ikke viser noe.

 

Ha en fin tur nordover!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

MEN det "bruser" bare i de 4 i midten å IKKE de 2 på hver side. Skal det være slik eller er batteriet "Kaputt"???

Det skal neppe være slik. Og jeg kan ikke forestille meg at en dyr lader reparerer enkelte celler i batteriet.

 

Og det du skriver om at batteriet virker sånn rett etter oppladingen men ikke et døgn senere tyder på at du har stor selvutlading - kanskje i de 2 ytre cellene. Kjøp nytt batteri - i alle fall ville jeg har gjort det.

Link to post
Share on other sites

Det skal neppe være slik. Og jeg kan ikke forestille meg at en dyr lader reparerer enkelte celler i batteriet.

 

Og det du skriver om at batteriet virker sånn rett etter oppladingen men ikke et døgn senere tyder på at du har stor selvutlading - kanskje i de 2 ytre cellene. Kjøp nytt batteri - i alle fall ville jeg har gjort det.

Det er fulladet nå etter 16timer mener laderen. så jeg "hiver" det i båten å tester hvis ikke kjøper jeg ett nytt.

 

Men ikke (feiltema) :lol:

 

batteriet jeg nå har heter: VESTACK / BÅT & FRITID

Link to post
Share on other sites

Høres ut som en grei nok pris det. Enkelte ganger er de nede i rundt 900,- på tilbud, men det er relativt skjelden å finne. Så løp og kjøp, du finner det nok ikke stort billigere nå midt på sommeren!

 

Batterier er forbruksvare, og holder som regel ikke så mange år i båt. Og hvis det har stått tomt en periode så er det nok ikke mer å hente i det gamle vil jeg tro.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det finnes 2 typer blyakkumulatorer :

- Startbatteri

- Forbruksbatteri

 

Det ene (start) gir masse strøm i det øyeblikket du trenger det, for å starte motoren.

Forbruk er mer av den seige sorten, som tåler mange utladninger. ( Les: Aldri under 50 % )

 

Ampertimer måler den totale mengden energi et batteri kan avgi under 20 timer,

under en konstant utladning inntil batteriets spenning er falt til 10,5 V.

 

Dette betyr at et 200 Ah batteri kan belastes med 10 A under 20 timer,

og da er batteriet tomt/dødt og spenningen er nede i 10,5 V.

 

Husk at et batteri må hvile seg minimum 10 timer, før du kan måle "riktig" spenning.

Dvs: Ingen strøm inn/ut på en stund, før skalaen under gjelder.

 

 

BLYBATTERIER

------------

12,72 V fullt ( 12,72 eller over )

12,6 V 75%

12,3 V 50%

12,0 V 25%

11,72 V tomt

 

Selvutladningen på GEL batterier er 3%, og det tåler en vinter uten lading.

Lades ved 14,05 volt. ( Vedlikeholdsladning = 13,7 volt )

 

GEL BATTERIER

-------------

13,0 v fullt

12,6 v 50 %

12,4 v 25 %

12,2 v tomt

 

 

...og for oss seilere, som vil vite ALT om forbruk og antall timer som gjennstår før batteriene er tomme...osv:

(Her kan du kjøre samme forbruk i ca 5 timer - 40 A ut, før batteriet må lades , og du har 88% igjen på batteriet)

Bilde

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har kun skumlest denne strengen...

 

Ved at to av cellene ikke "bruser", betyr dette at de cellene er "noe anderledes" enn de øvrige.

Men er de kaputt??

Måten JEG ville ha sjekket DET på er: Prøv å lade opp et par timer; La batteriet stå et par timer, mål spenningen; Hvis denne ikke er under 11,5 volt, er NEPPE de to cellene kortsluttet. Mål syrevekten; Hvis de to "ikke-brusende" cellene har VESENTLIG lavere syrevekt (ikke utslag i det hele tatt) er de mest sannsynlig hinsides rep., og dermed må hele batteriet byttes. Har de derimot LITT lavere syrevekt, kan batteriet enda "leve" en tid.

 

MIN måte / mening og gamle kjepphest: Etter som du neppe har en høyfrekvenslader, kjøp en Megapulse (duppeditt du kobler rett på batteriet) og lad på vanlig vis. I løpet av et par uker, vil sannsynligvis forskjellen i syrevekt minske, og batteriet får lengre levetid.

Nå KAN det synes at prisen (750,-) er noe høy, men i det lange løp har det vist seg at levetiden på batteriet forlenges betraktelig, OG du har flere Ah etterhvert (sammenlignet med om du IKKE bruker Megapulse el.l.).

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jaja Gutter... Batteriet føyk på søppelhaugen til de som vil vite hva som skjedde :lol:

Jeg har ikke noen erfaring,men jeg ladet det nesten 2døgn. (laderen slo seg automatisk av når den mente det var fult) Da jeg satte det i båten(Brand new dynamo),vridde jeg på nøkkelen å hadde ikke nok strøm til å starte. Så jeg kobla en fulladet "BOOSTER" til polene å prøvde igjen... funka ikke. ville liksom ikke ta imot strøm. på "boosteren" fulladet sto nåla på 100% når jeg kobla den til batteriet gikk den rett ned til 10%. Ikke spør meg hvorfor. Men da hadde jeg fått nok av det batteriet.

 

Kjøpte ett nytt (båt & fritid) batteri på 115ah til 998,-

Takker for hjelpen til alle....

GOD SOMMER!!! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...