Jump to content

Diesel-forbruk?

torbit

Recommended Posts

Ja, det er greit en vet hvor mange gram pr. time pr hk, men det er ikke like lett å vite hvor mange hk motoren bruker ved forskjelliget turtall.

Har selv TAMD41 motor, fant kurve for kalkulert hk i forhold til turtall m/propell og kunne lage et skjema for hvor mye disse 2 grønne ville ha av suppe.

Hadde et svakt øyeblikk, og investerte i forbruksmåler, og har nettopp tatt den i bruk. Det skremmende med den, var at alt stemde på alle turtall, så den var litt bortkastet :rolleyes:

Har lagt en liten jukse-lapp i regneark som jeg har med, som viser turtall, liter pr time, fart og liter pr nm.

Sikkert greit, men husk at DET gjelder UTTATTE Hk (de antal Hk du bruker i øyeblikket ++).

Og ingen vet nøyaktig hvor mange Hk som brukes ved forskjellige turtall: FART er et annet kapittel oppi dette (skrogform/groe/båtvekt+++).

Generelle tall JEG bruker i beregninger er: Diesel: 0,211/Hk/Time, 4T besinmotor og moderne 2T innsprøytnigsmotor: 0,311 og gammeldags 2T:0,413

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

• 2 uker senere...

Mener jeg har sett en empirisk formel for beregning av forbruket for en dieselmotor i liter pr. time ut fra motorens effekt i HK - noen der ute som vet? :confused::confused:

Denne formelen er noe forskjellig for de enkelte motorene. Generelt så er motorens spesifikke brennstofforbruk lavest i området 75%-85% av full akseleffekt. Ved full effekt er forbruket noen få prosent (5%-7,5%) høyere enn ved full akseleffekt, og ved tomgang 150%- 175% høyere. Men man bør ikke la seg lure av dette. Når motoren går med lav belastning, har båten liten fart og dens skipsmotstand er lav. Da kreves liten akseleffekt. Hvis man dobler båtens hastighet (deplasementsbåt), øker man nødvendig akseleffekt med omkring 300%.

I sommer var jeg i Råkvåg en tur. Leier av plass nr. 6 eller deromkring (Alsheimer light?) fortalte han hadde foretatt DEN turen og bare brukt DEN mengden diesel fordi han hadde hatt god tid og kjørt med redusert fart (i min verden fordi han forhåpentligvis hadde tatt seg tid til å se på naturen langs leia han kjørte og ikke følt behov for forlenger av noe slag for å opprettholde sitt ego). Hans opplysninnger til meg om fart, viser at det er fornuftig å ta det med ro underveis.

Generelt kan man si: Ikke bry deg om motorens spesifikke brennstofforbruk hvis du kjører med en hastighet som er over 50% av båtens fulle hastighet. Da er det er skipsmotstanden som bestemmer brennstofforbruket ditt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...