torbit Startet 20.Juli.2006 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2006 Hei i sommervarmen! Mener jeg har sett en empirisk formel for beregning av forbruket for en dieselmotor i liter pr. time ut fra motorens effekt i HK - noen der ute som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Plomma I Svart 20.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2006 Har hørt ca 180 gram pr.hest pr. time Sitér dette innlegget hilsen Plomma I, roynils@online.no Link to post
Divemaster Svart 20.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2006 Bruker 200 gram per HK time Bruker diesel egenvekt på 0,86, som gir 0,232L per HK / time Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
JonnyBoy Svart 20.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2006 Mener å ha hørt at man kan dele antall hester på 5 for å få et noenlunde riktig bilde av forbruk på en dieselmotor. .... og det stemmer jo med de to foregående innlegg også Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Kjelli Svart 20.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2006 Ja, det er greit en vet hvor mange gram pr. time pr hk, men det er ikke like lett å vite hvor mange hk motoren bruker ved forskjelliget turtall. Har selv TAMD41 motor, fant kurve for kalkulert hk i forhold til turtall m/propell og kunne lage et skjema for hvor mye disse 2 grønne ville ha av suppe. Hadde et svakt øyeblikk, og investerte i forbruksmåler, og har nettopp tatt den i bruk. Det skremmende med den, var at alt stemde på alle turtall, så den var litt bortkastet Har lagt en liten jukse-lapp i regneark som jeg har med, som viser turtall, liter pr time, fart og liter pr nm. Sitér dette innlegget Link to post
princess32 Svart 20.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2006 De fleste motorprodusenter oppgir ett forbruk på 200-215g/kwh. Det er 1hk * 0.73 = 0.73kw For en 200HK motor. 200HK * 0.73= 146Kw Forbruk: 146Kw * 0.2Kg/kwh= 29 kilo i timen 29kg diesel: 29kg / 0,830Kg/m3= 35 liter i timen. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 20.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2006 Sikkert greit, men husk at DET gjelder UTTATTE Hk (de antal Hk du bruker i øyeblikket ++). Og ingen vet nøyaktig hvor mange Hk som brukes ved forskjellige turtall: FART er et annet kapittel oppi dette (skrogform/groe/båtvekt+++). Generelle tall JEG bruker i beregninger er: Diesel: 0,211/Hk/Time, 4T besinmotor og moderne 2T innsprøytnigsmotor: 0,311 og gammeldags 2T:0,413 Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Kjelli Svart 20.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2006 Sjekk denne Finn en motor som tilsvarer din i ytelse, og se om der er kurve for hk og diesleforbruk, og lag deg en tabell. Sitér dette innlegget Link to post
torbit Svart 20.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2006 Takk for kvikke svar! ..og fortsatt god sommer! Sitér dette innlegget Link to post
Motorconsult Svart 3.August.2006 Link til dette innlegget Svart 3.August.2006 Mener jeg har sett en empirisk formel for beregning av forbruket for en dieselmotor i liter pr. time ut fra motorens effekt i HK - noen der ute som vet? Denne formelen er noe forskjellig for de enkelte motorene. Generelt så er motorens spesifikke brennstofforbruk lavest i området 75%-85% av full akseleffekt. Ved full effekt er forbruket noen få prosent (5%-7,5%) høyere enn ved full akseleffekt, og ved tomgang 150%- 175% høyere. Men man bør ikke la seg lure av dette. Når motoren går med lav belastning, har båten liten fart og dens skipsmotstand er lav. Da kreves liten akseleffekt. Hvis man dobler båtens hastighet (deplasementsbåt), øker man nødvendig akseleffekt med omkring 300%. I sommer var jeg i Råkvåg en tur. Leier av plass nr. 6 eller deromkring (Alsheimer light?) fortalte han hadde foretatt DEN turen og bare brukt DEN mengden diesel fordi han hadde hatt god tid og kjørt med redusert fart (i min verden fordi han forhåpentligvis hadde tatt seg tid til å se på naturen langs leia han kjørte og ikke følt behov for forlenger av noe slag for å opprettholde sitt ego). Hans opplysninnger til meg om fart, viser at det er fornuftig å ta det med ro underveis. Generelt kan man si: Ikke bry deg om motorens spesifikke brennstofforbruk hvis du kjører med en hastighet som er over 50% av båtens fulle hastighet. Da er det er skipsmotstanden som bestemmer brennstofforbruket ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.