Jump to content

Askeladden seiljolle - erfaringer?


urabus

Recommended Posts

Seilte noen få turer med en slik en for en del år siden. Den var svært lett å seile, og føltes trygg, i alle fall i den lette vinden vi hadde da. Den hadde også fint driv synets jeg i alle fall den gangen.Prøvde ikke å ro den. Disse båtene finnes i 14- og 16-fotsutgaver.

Link to post
Share on other sites

Er det senkekjøl på den?

:yesnod::yesnod:

 

Lærte å seile i slike (16 fotern) Enkel å seile, flyter selv i vannfyllt tilstand (ja, har kullseilt den også, men det er en annen historie) Grei både og ro, og med motor, men vent ingen topp prestasjoner. Men etter min mening en glimrende landstedbåt, for turer ut i skjærgården, samt fisketurer og litt seiling innimellom.

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Deler den samme oppfattelsen som deg "bare lek(k)er" kjekk liten båt som er god og seile. Flyter i vannfylt tilstand kan jeg skrive under på :yesnod: Var en tur ute i "litt" for mye vind og etter et uopmerksomt øyeblikk lå jeg med kjølen i været.

 

Lesson learned: ikke ta med mobiltelefon i liten seilbåt og hold hånda på storseilskjøtet hele tiden i mye vind :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Løfter denne tråden, da jeg har fått tilbud på å kjøpe en 16 fot askeladden av denne typen for 22000. Båten er fult utstyrt,med seil og senkekjøl, men uten motor. Vet ikke om dette er et et kupp, men prisen er vel heller ikke så gal ? :fishing:

 

Er det noen av dere som kan gi noen tips om hva jeg bør se etter før jeg kjøper båten. Hva slags motorstørrelse bør jeg satse på ?

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Har ikke erfaring med 16- foteren, men mye erfaring med 14 foteren. 14 foteren trenger etter min oppfatning ikke ha mer enn ca 4 hk (lang stamme). Er man alene i båten med en 5 hester med fullt pådrag setter den baugen i været og graver hekken ned. Mener 16 foteren har et noe mer moderne skrog med større bredde i hekken, og dette bør vel tale for at den kan ta en større motor. Ren gjetting: 6-7,5 hk? Ellers er vel seilene det viktige å sjekke. Bør etter min oppfatning ha mye fasong igjen til den prisen. Er seilene slitne orginalseil vil jeg mene prisen er i stiveste laget.

Link to post
Share on other sites

Lurer litt på hva du egentlig ser etter; en seilbåt, en båt for (liten) motor eller noe som kan være begge deler? Selv er jeg litt skeptisk til noe som skal være flere ting på en gang, har kanskje en tendens til ikke å være noen av delene? Eneste unntaket jeg kjenner til er Walker Bay, men det er jo en helt annen skål!

Hvis man skal seile så er det alltid gøy om det finnes andre båter av samme typen i nærheten, en båt som har klasse i regattaer, er lett omsettelig når/hvis prioriteringene endres osv.

 

Selv har jeg en ren seilbåt - 2-kronan, som jeg er kjempefornøyd med. Brukes som opplæringsbåt av flere seilforeninger. Ligger et par av disse ute på nettet til 32/35000.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

En kombibåt vil alltids måtte prioritere noen egenskaper. Askeladden 14 er en klassisk robåt, med svært gode roegenskaper, og en helt OK liten seilbåt ala de gamle seilsjektene. Som andre gode klassiske deplasementskrog går den bra med beskjeden motorstyrke.

Såfremt fart ikke er viktig, vil jeg si dette er den perfekte kombiløsning. I tillegg er det en vakker båt.

 

Jeg har også intrykk av at askeladden Kombi nettopp er svært lett omsettelig. Selv med det sjærgårdsjeep / RIB - hypet som råder om dagen er det mange som feks ser seg om etter en båt nr. 2 på hytta.

 

2-kronan er etter alt jeg har hørt en svært bra seiljolle, men prismessig ligger den på ca det dobbelte av en askeladden. Litt usikker på om jeg ville vurdere denne båten, om jeg var på jakt etter å kunne segle med andre av samme type i nærheten. Så utbredt er da 2- kronan ikke......

Link to post
Share on other sites

2-kronan er etter alt jeg har hørt en svært bra seiljolle, men prismessig ligger den på ca det dobbelte av en askeladden. Litt usikker på om jeg ville vurdere denne båten, om jeg var på jakt etter å kunne segle med andre av samme type i nærheten. Så utbredt er da 2- kronan ikke......

2-kronan er kanskje ikke så utbredt (enda), men det er en seilbåt som brukes som opplæringsbåt av bl.a. KNS og jeg mener også i Larvik m.a.o. det er fortsatt en båt for fremtiden/produseres fortsatt, er Askeladden det?

Dyrere i innkjøp, større verdi ved salg. Lettomsettelig - jeg reagerte i fjor på et par annonser som etterspurte denne og jeg kunne fått en del mere enn jeg betalte! Endte med å beholde den fordi vi er så fornøyd med den. Kan greit være tre, ja sogar fire, i båten under seil. Langt morsommere å seile enn en Askeladden.

 

Forøvrig vil jeg si at det er skuffende få seiljoller å se på fjorden/ i skjærgården, ser ut som alle barn skal ha joller/rib'er med trimmete 9,9hk! Hvor er vi foreldre?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Langt morsommere å seile enn en Askeladden.....klipp..... Forøvrig vil jeg si at det er skuffende få seiljoller å se på fjorden/ i skjærgården, ser ut som alle barn skal ha joller/rib'er med trimmete 9,9hk! Hvor er vi foreldre?

Tror at både Askeladden og 2- kronen har sin berettede plass Mouche, og jeg er ellers helt enig med deg i at det er for få seiljoller i fjorden. Dette burde ikke være noe for eller imot diskusjon mellom 2 - kronan og askeladden, men heller se på deres ulike bruksområder. Slik jeg ser det: Har man lyst til å teste ut seiling, men også trenger en båt til andre ting er askeladden perfekt. Er man ute etter en raskere og mere dedikert seilbåt som man samtidig kan være mange i (og man har råd til det) er 2 - kronan et godt valg. Min erfaring er at om foreldre kjøper dedikerte, kostbart fritidsutstyr til barn med forventning om at de skal bli interresert i å bruke det, blir det ofte betraktet som mas og press, og faller ikke alltid heldig ut. Om barna får anledning til å gjøre oppdagelsen "selv", er ofte gleden mye større. Når de minste barna mine blir store nok, kommer vi til å ha med vår askeladd kombi på hytta, og etterhvert (om de "maser" seg til det...) la dem seile den alene. Om jeg er heldig og de etter en stund maser med fillete om at vi skal kjøpe en raskere seiljolle, kommer jeg nok til å gi etter for maset..... :lol: . Da skal 2 - kronan være langt oppe på min vurderingsliste. Mas om rib med 9,9 møter nok mer motstand hos undertegnede... :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at om foreldre kjøper dedikerte, kostbart fritidsutstyr til barn med forventning om at de skal bli interresert i å bruke det, blir det ofte betraktet som mas og press, og faller ikke alltid heldig ut. Om barna får anledning til å gjøre oppdagelsen "selv", er ofte gleden mye større.

Det morsomme med vår båt er at vi kjøpte den for at min kone og jeg skulle bruke den (og forhåpentligvis barna). Vi brukte den masse, men så kjøpte vi vår Maxi800 og da ble tiden brukt i den. Jeg ville derfor selge 2-kronan, men barna sa "må vi det"? Jeg sa nei da, la oss beholde den et år til og hvis dere bruker den så beholder vi den.

Et år gikk, barna hadde ikke brukt den. "La oss selge den, sa barna"

 

Hva har skjedd til slutt? Vi har beholdt den for min kone og jeg bruker den! Ringen er sluttet og nå seiler vi både i 2-kronan og i Maxi'n, mens barna kjører skjærgårdsjeep og står på wakeboard osv.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...