Jump to content

Hjelp med kinkig topp-problem - BMC 1.5 ltr


Janoho

Recommended Posts

Hei,

 

nå har jeg fått et problem som jeg trenger hjelp med.

Toppen måtte av pga. pakningen var ødelagt, motoren gikk varm og man kunne se at den sugde inn luft.. Det dreier seg om en Bmc 1.5 ltr.

 

Greit nok, den ble levert inn på sylinderservice i Kristiansand, ble planet og ventiler og seter frest.

Alt ok, så ser jeg at det er forsvunnet en messingplugg som går inn mot en vannkanal. Det viser seg at denne ligger inni toppen helt løst. Hva skal jeg nå gjøre ? strengt tatt burde vel den pluggen vært ute, men jeg må jo tette hullet igjen med en ny messing plugg. Jeg ser at det er flere hull i toppen som er plugget igjen på denne måten.

 

Utrolig surt hvis jeg må bytte toppen pga dette, den er ok ellers.

Hvem er det altså som kan plugge den igjen, Sylinderservice visste ikke.

 

pakningen dekker altså hullet, men det er bare så vidt, snakk om 1 mm eller så pga trekanten dere ser.

 

Bilder følger straks

 

Bilde

Bilde

Bilde

 

mvh

Jon

Redigert av Andreas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke så mye om denne type plugger, men på generell basis, er ikke dette en plugg som monteres ved hjelp av varme, akkurat som enkelte bærelagre monteres ?

 

Enten om du kan bruke den gamle som er løs eller om du får tak i en ny en (i verste fall får en dreid på et mekanisk verksted.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Det som sannsynligvis er 'greia' er at Sylinderservice har planet vekk en mulig liten kant som denne pluggen har hengt i.

 

Det er motorer der kjølevannet svømmer rundt topplokkboltene, motoren til Hulda er en av dem. Sannsynligvis vil den millimeteren av pakningen holde kjølevannet på plass. Det du kan gjøre, er å bruke litt pakningsmasse på gjengene til topplokkboltene. Jeg tenker da på masse av 'fluid gasket'-typen som tåler vann, drivstoff og olje. Det vil da ikke komme kjølevann ned i motoren hvis bolten er gjenget slik at det er hull i blokka med lekkasjemulighet til oljesumpen.

 

Dette burde ikke være noen krise. Klin det sammen og fortsett å nyte sommeren.

Link to post
Share on other sites

Første oppgave blir å få ut pluggen, i henhold til Morphys law VIL den skape problemer senere .

 

Burde kunne lirke den ut, gjerne via en annen kanal, hvis du har mulighet til å deformere pluggen kan den være lettere å få ut .

 

En ny plugg burde du kunne få tak i fra et verksted, maskin verksted, eller ifra en faghandel ( Tess, Proffpartner ).

 

Ser ofte disse pluggene ( mindre type men.. ) er med i forgasser kit , burde finnes alternativer, tilnød kan du jo gjenge opp hullet for å sette inn en blind bolt, setskure eller lignende .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

En løs plugg inne i en kjøle eller olje kanal vel hender jo noen vinner i lotto også .

 

Er vel laget av et mykt metal, litt risting ( får å få den lettere tilgjengelig ) + ei spiss tang ??

Arne Kjetil

Vannkanal. Kan man få den ut gjennom hullet med en nebbtang, gjerne det. Men det er neppe noe å satse tid og penger på.

Link to post
Share on other sites

ser ut som det er veldig god plass i kjølekanalene i denne toppen, så tror ikke pluggen er stor nok til å tette vannstrømmen. Håper det skal gå bra.

 

Men jeg har fått for meg at jeg må tette hullet på en måte, får ta en titt på gule sider etter verksteder.

Jon

Link to post
Share on other sites

Det eneste den pluggen kan gjøre, er å havne i vannpumpen. Sannsynligvis er den bare et tynt blikk som vil bli banket flatt og spyttet videre. Mest sannsynlig vil det ikke flytte på seg i det hele tatt. Det fosser ingen Niagara gjennom toppen din. Det flyter en rolig strøm. En rolig laminær strøm fjerner varme mye bedre enn en hurtig, turbulent strøm. Det var det en italiener ved navn Bernoulli som fant ut. Han satte sammen en likning som kun Sydvesten og de skarpere maskiningentingjørnene ønsker å ha noe forhold til. Hulda og italieneren ble aldri helt venner. Blikket rister ned på et lokalt lavpunkt i toppen og blir liggende der. Glem hele greia, nyt sommeren. Det er lettere å vinne i Lotto. Det er ingen som går med hjelm for å beskytte seg mot meteoritter.

 

Hilsen mekaniker som stort sett har sluttet å mekke i filler motorer etc. Har dog en generasjons erfaring. Gubban.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...