Jump to content

Uten bunnstoff...


Baltic

Recommended Posts

En båt vi er interessert i har nå vært på sjøen (saltvann) i tre uker uten bunnstoff (demo. kjørt båt). Selger sier at den skal opp for bunnsmøring før den leveres til ny eier. Jeg lurer på om denne båten nå har sugd til seg såpass med vann at den burde tørke over noe tid før den bunnsmøres eller om det ikke spiller noen rolle? Kan den fortsatt ligge på sjøen denne sesongen uten stoffing under slik at den får tørke over vinteren før den stoffes under til våren. Vi vil da event. bare ta den opp for å høytrykkspyles under før vi fortsetter sesongen til ut i september en gang,- da den taes opp for vinteren.

 

Hva ville dere gjort,- godt båtfolk? :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg ville tatt den opp og lagt på 2-3 lag med tokomponent epoxi-primer. Gjorde dette for to år siden på min gammle princess 32 men da brukte jeg 5 lag. Bunnstoff hjelper nemlig ikke imot vanngjennomtrengning. Bunnstoffet skal jo slipes bort etterhvert som du kjører.

Link to post
Share on other sites

Litt for dumt å behandle en båt med epoxyprimer mens den fortsatt er våt i laminatet synes jeg. Jeg ville i alle fall gitt den et par uker på land før behandling, slik at den får tørket litt opp. Gjerne lenger. Lite vits i vanntett primer når vannet allerede er på innsiden?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Litt for dumt å behandle en båt med epoxyprimer mens den fortsatt er våt i laminatet synes jeg. Lite vits i vanntett primer når vannet allerede er på innsiden?

Enig i dette, glemte å nevne dette i innlegget. Ville hvertfall ikke brukt en splitter ny båt en hel sommer uten beskyttelse.

Link to post
Share on other sites

Det er jo opp til deg å ta sjansen på at det går bra. Jeg personlig ville ikke gjort det. Du kan jo spørre selgeren om han kan gi en skriftlig garanti på at dette ikke er nødvendig. Da kan jo han eventuelt ta kostnadene på skadene som kan oppstå. Han sa da muntlig at det ikke var noe problem. Da har han vel heller ingen problemer med å gi en skriftlig garanti på det?.

Link to post
Share on other sites

Vi er tilbake til teorien om hvor mye vann plasten trekker, og hvor mye det damper vekk over vinteren. Skal ikke gi meg inn på den. De som har bestått teknisk termodynamikk vil kanskje ha noen betraktninger der.

 

Da jeg kjøpte Sylfiden, var den tre år gammel. Jeg lå i vannet over vinteren. Tok båten på land om sommeren. Skrapte bunnen fri for all primer. Slipte, vasket, tre lag med primer, stoffet og la båten på vannet. Alt innen en uke. Deretter lå båten i sjøen de påfølgende åtte årene, på land for stoffing hvert annet år, en gang tre år. Båten ble solgt til Bodø etterpå, der jeg fulgte den en tre års tid. Aldri noe problemer med blærer, flassing, ingenting.

 

Vi har sikkert flere tusen fiskebåter i samme materialet. De dæljer og går året rundt, is og det hele. Jeg har aldri hørt om en fisker som lar båten ligge på land seks måneder for at laminatet skal tørke.

Link to post
Share on other sites

Da jeg kjøpte Sylfiden, var den tre år gammel. Jeg lå i vannet over vinteren. Tok båten på land om sommeren. Skrapte bunnen fri for all primer. Slipte, vasket, tre lag med primer, stoffet og la båten på vannet. Alt innen en uke. Deretter lå båten i sjøen de påfølgende åtte årene, på land for stoffing hvert annet år, en gang tre år. Båten ble solgt til Bodø etterpå, der jeg fulgte den en tre års tid. Aldri noe problemer med blærer, flassing, ingenting.

Vi har sikkert flere tusen fiskebåter i samme materialet. De dæljer og går året rundt, is og det hele. Jeg har aldri hørt om en fisker som lar båten ligge på land seks måneder for at laminatet skal tørke.

Men det du forteller her er jo at båten hadde primer, som du slipte vekk... Jeg lurer på hvordan båten tåler å ligge uten primer et par måneder til (totalt tre måneder). Eventuelt om den må tørke mye, etter å ha ligget tre-fire uker uten primer, før en primer og bunnstoffer. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Min far er fisker. Båten tas på land når det er så tjukt med blåskjell at han kan få levert de !! Dvs: Hvert 3. år .

Båten er en 1971 modell, og ser like pen ut under som over. Hvorfor er dere redde for ru under ? - Er det krabbene dere er redde for skal spise opp båten ?

Link to post
Share on other sites

- Er det krabbene dere er redde for skal spise opp båten ?

 

Underlig spørsmål fra en som tydeligvis mener å ha peiling, og som sikkert har det også, hva vet jeg! :wink:

 

Med dieselpriser opp mot 9-10 kr. literen, halvert virkningsgrad på propellen og "gli" gjennom skøen som en piasavakost, burde dette være mattemattikk som kunne forstås av de aller fleste

 

Kanskje det svart hav å mye landligge for far din!?

 

 

 

!! :yesnod:

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

La den ligge og gjør jobben i ro og mak til våren, båten tar overhodet ingen skade av noen måneder på sjøen uten primer.

Men det kan bli noen rur å skrape bort....

Er det egentlig noe problem om det er noen rur som må skrapes bort! Bunnen må uansett mattslipes skal primeren (her støtter jeg de som påpeker to-komponent primer). Jeg gjorde jobben i våres og slipte før grunning med sandpapir med korning 40. Fikk da et meget bra utgangspunkt for priming! Rur klarer vel ikke å stå mot en pussemaskin med sandpapir med relativ grov korning.

 

Byttet foresten til International VC17. Båten glir markant bedre i sjøen etter skiftet. Tror trygt jeg kan si at jeg har fått 10-15 % bedring av fart, spesielt i liten vind.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Med dieselpriser opp mot 9-10 kr. literen, halvert virkningsgrad på propellen og "gli" gjennom skøen som en piasavakost, burde dette være mattemattikk som kunne forstås av de aller fleste

Fart: Har du dårlig tid når du er på sjøen ?

Diesel: Har du dårlig råd når du er på sjøen ?

 

På noen få mnd'er, så vil jeg gjerne se det regnestykket om at du sparer på å stoffe båten nå.

Bunnstoffet og tid koster mye mye mer enn 2-3 hvite ru under båten.

Link to post
Share on other sites

Et poeng med å la båten ligge ute kan være hvis man er usikker på hvor vannlinja skal være. Etter en tid i sjøen har du en fin markering du kan bruke for å tegne opp vannlinja. At plast skal absorbere så mye vann at det er krise å la den ligge ute uten primer én sommer, har jeg vanskelig for å se for meg. Det er jo også forskjeller på materialer. ISO-gelcoat, ISO-polyester og vinylester er mer vanntett enn vanlig polyester og gelcoat, så det kan jo være lurt å finne ut hva båten er laget av, før du krisemaksimerer.

 

Mange seilbåter seiles uten bunnstoff/primer overhodet, men tas opp ofte for skrubbing, uten at jeg har hørt om store skadetilfeller for det.

Link to post
Share on other sites

Sylfiden hadde ett tynt lag med grå primer av tvilsom kvalitet. Derfor ble den fjernet...Nok om det.

 

Første gangen Hulda ble sjøsatt, var det i første halvdel av august. Den ble sjøsatt med kun påført rustbeskyttende maling. Båten gikk på land i slutten av september. På halvannen måned var undervannsskroget fullstendig overgrodd med ruer. Sverre, som høyttrykkspylte båten da han tok den på land, hevdet at han til og med hadde underbuksa full av 'skjælruer'. Det var en kjempejobb å få fjernet det som ikke 160 bar høyttrykkspyler greide å få vekk. Groinga var så tett at det var rett og slett ikke plass til flere ruer. Da måtte de i såfall vokse i høyden.

 

Men, hver sin lyst sa vintapper'n.

Link to post
Share on other sites

Nei det er vel ingen grunn til at plastbåtprodusenter anbefaler sterk at du har på minimum 3 lag med tokomponent primer, og så to lag med bunnstoff på dette. Fiskere vet tydligvis bedre enn disse. Vi har jo sett i mediene det siste året, og foregående år hvor viktig fiskerne tar vedlikeholdet sitt på båtene. Sikkerheten har heller ikke vært i høysetet der. Bare la båten ligge du, espertene på plastbåter her mener det hvertfall. Kunne vært lurt å ringe en plastbåtprodusent for å høre deres mening. :flag::flag:

Link to post
Share on other sites

hvilken plastbåtprodusent er det som anbefaller dette?

Har jeg aldri hørt. Har hørt noen journalister osv nevne dette da...

Hvis dette hadde vært så viktig hadde vel båtene vært levert ferdig primet?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Etter det jeg har hørt, vil det være en fordel å vente en sesong før du primer, tror det har med fullstendig herding av laminatet å gjøre. Noen anbefaler da å legge på ett tynt lag selvpolerende bunnstoff første sesong for å får mindre groe å lett kunne fjerne stoffet til høsten når båten skal på land.

I ditt tilfelle hvor båten allerede er utpå uten bunnstoff ville jeg ikke bekymret meg for dette. Bare sørg for å renske båten under umiddelbart når båten tas på land til høsten. Dersom groe m.m. får tørke sitter det mye fastere. Rur kan du fjerne med en plankebit som du bruker til skrape. Dette fjerner rur uten å skade gelcoaten, merkene etter "limet" forsvinner også når du matter ned gelcoaten med sandpapir før priming. Om du har mulighet bør du la den rene båten stå og tørke til våren før du primer. Da er det ihvertfall ikke noe problem med fukt i laminatet.

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Jeg har behandlet båten min med to komponent såkalt antipest med seks lag. Jotun anbefaler minimum fire lag. Så to lag med primer. La det første laget vulkanisere i to komponent litt før den har tørket helt. Står på boksen. Mange tror primer er vantett :diving: , men den er for vedheft til bunnstoffet . Lurt å la bunn tørke litt før påføring. Helt ny båt er vel ikke utsatt for noe særlig vanninntregning som det er med en eldere båt som er både skrapt, slipt med hakk riper og sår som kanne trekke inn vann i skroget. Først da er en tørkeprosess veldig viktig :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...