Jump to content

Uten bunnstoff...


Baltic

Recommended Posts

...... Mange tror primer er vantett .......

Skjønner ikke helt hva du mener med det. Jeg ikke bare tror, men VET at en god primer er vanntett .... om en følger oppskriften på boksen. En god primer skal både tette og gi vedheft. Rull på 3 lag og du er 99% sikker på at det er tett. Jeg legger som regel også lag 4 og 5 under vannlinja om jeg har tid til det.
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en ny båt på sjøen en sommersesong uten primer/bunnsmøring. Var litt lat og hadde slik hast med å få den utpå :rolleyes: Den ble svært begrodd og jeg måtte ta den opp etter noen måneder av den grunn.

 

Bare litt gikk av med høytrykkspyler av god husholdningsstype til rundt 3000,-. De andre måtte jeg skrape av med spade. Bunnen så ikke god ut etter fjerningen, ikke så mye pga. skrapingen, men rurene hadde laget små groper i skroget slik at alt måtte slipes. Grovere sliping enn det jeg hadde gjort hvis jeg skulle prime ny bunn.

Med rur og skjell på brukte båten selvsagt klart mer drivstoff, hadde vanskeligerer for å plane osv. Summen av dette, arbeidet med å fjerne begroingen, og irritasjonen over en ny båtbunn full av små groper etter rurene gjør at jeg i alle fall hadde tatt opp båten og tatt arbeidet først som sist.

 

Jeg har ingen tro på at et nytt skrog trekker vann slik at det skulle være noe problem å prime uten å "tørke ut" en vinter.

Link to post
Share on other sites

Lar du båten ligge uten bunnstoff, kan du invitere venner og bekjente på skalldyrparty i september, be de ta med egen skrape. Jeg ville tatt opp båten og gjort en skikkelig jobb under vannlinjen med en gang, fordi da blir det mye enklere jobb når sesongen er over. Mitt råd er derfor ta jobben nå som det ikke er så kaldt og guffent, du vil garantert ikke angre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...