Jump to content

Seiljoller for nybegynner, med plass til 2?


beertrip

Recommended Posts

Hei

Lurer på hva som finnes av "seiljoller" beregnet for nybegynnere?

Lengde opp til 16 fot

Må kunne brukes av 1 person, men må ha plass til 2

Må kunne brukes av både barn og voksen.

Helst så lette som mulig.

Helst med heve/senke kjøl så en kan gå inn på grunna.

Nytt eller helst brukt

Eventuelt om det finnes noen tegninger til slike?

Mvh Beertrip

Link to post
Share on other sites

Hørtes ut som Mirror-jolle kanskje kunne egne seg. Ikke så vanlig i Norge, men vet det finnes endel i Sverige. Ellers er jo Snipe ganske vanlig i Norge, men vet ikke hvor lett den er å håndtere alene. Den nye A-jollen skal jo i følge reklamen også være godt egnet. Askeladden skulle det la seg gjøre å få tak i for en billig penge, men vet ikke hvor "faglig forsvarlig" utstyrt den er med hensyn til slike ting som rorkultforlenger og ristropper, men slikt går vel an å ettermontere.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Har hatt en 2-kronan i ett år, kjempe fin båt å lære seling med. Dessverre gikk den med i ryddeslaget når penger til oppussing av hus skulle ordnes.

 

Nå er jeg og naboen på jakt etter ny billig, billig jolle, men det er ikke lett å finne...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

det finnes også en ultrasøt (!) kjølbåt som heter Lærling.

 

Fra Brevik seilforening har jeg klipt dette:

Lærling er en liten ”ordentlig” seilbåt for 2 i plast med fokk, storseil og spinnaker og med utrustning som en ”riktig” regattabåt.

Og i mitt søk etter mer info om Lærlingen (hvilket ser vanskelig ut ) fant jeg denne artikkelen om en annen jolle Nettavisen om RS Feva

Bilde

Link to post
Share on other sites

Walker Bay 8 mener jeg ligger på ca 17.000 - 20.000.- med seil. 10 foteren er vel 5-10.000.- mer avhengig av riggtype. Min bror kjøpte nettopp 8 foteren til ungene. En person klarer å få den biltaket, og 1 voksen + 2 barn går fint. Er mye mer "båt" enn Optimist og original A-jolle. Dvs, ordentlig skrogform, dessuten er gummibåtpølsa fin for de som er litt uerfarne.

 

Se omtale

 

Forstår at etterspørselen er enorm, så det kan være leveringstid...

Link to post
Share on other sites

Den nye A-jollen har kommet. Den er vel i utgangspunktet en 1-Kronan, og jeg ville tro midt i blinken for beertrip. Mirror-jollen finnes som byggesett for de som vil bygge selv etter "stitch-and-glue"-metoden. Hvis du vil bygge noe annet etter tegninger, kan du bare søke på "google" med nøkkelordene stitch-and-glue sailing dinghy, og så har du underholding for resten av kvelden med å bla gjennom de forskjellige mulighetene. Hva med denne for eksempel?

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...