Jump to content

HJELP! Null kjøling!


Goddis77

Recommended Posts

Skulle ut på tur idag med venner.

Startet opp motor, kjørte den varm før vi la kursen mot Strømme bro.

Fikk bra motstrøm, og måtte derfor dra på en del. Fikk da hurtig beskjed om at det luktet svidd, og der stod røyk ut bak oss! PLING :eek: Hadde glemt å åpne sjøvannsinntaket. Styrtet ned i motorrommet, og dro om ventilen. Vanntempen stod på over 100 grader, så jeg la kursen mot nærmeste kai, og fikk stoppet motoren.

Ventet da 1 time, mens jeg sjekket hva vanntempen viste. Sjekket nivået på kjølevesken da tempen viste 65 grader. Alt ok der. Startet opp igjen forsiktig, og så at tempen igjen økte til 90-100 grader. Stoppet da motoren litt før vi bestemte oss for å dra inn i båsen vår igjen, mens vi ennå hadde medstrøm under broen. Dette var ca 100 meter. Startet opp, og skyntet oss å legge fra.

5 minutter senere var vi fortøyd i båsen. Gikk så sakte som mulig inn, men tempen var på 100 grader.

 

Kommer til å vente til i morgen med å starte motoren igjen.

 

- Kommer tempen da til å stige mot 100 grader igjen?

- Har noe tatt skade av denne behandlingen. Lukter en del svidd... ?

- Hva bør jeg gjøre mtp kjølevæske, olje etc... ?

- Tar toppene skade av dette her?

 

Dette er noe av det jeg lurer på etter dette.

Skal ihvertfall aldri mer stenge ventilen etter en tur. Pleier ikke å gjøre dette, men det ble gjort etter langturen vi hadde. Kommer også til å montere alarmen som jeg har liggende til vanntemp-giveren.

 

Er veldig redd for at noe kan være ødelagt. Har nettopp overhalt denne motoren! :cryin:

 

Hvilket råd har dere????

Redigert av outbreak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann

 

Tror nok motoren din har overlevd dette. Men impelleren på sjøvannspumpa har nok tatt kvelden. Impelleren tåler desverre ikke å bli tørr kjørt særlig lenge for den ødelegges..

 

Har du mulighet for å se om det kommer sjøvann sammens med eksosen?? Hvis det er tørt, er impelleren gåen!

 

Bytt denne og forhåpentligvis er alt greit igjen..

Etter hva du har beskrevet mener jeg det er stor sannsynlighet for at nettopp dette har skjedd.

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Hadde hjulpet hvis du kunne oppgi hvilken motor du har. Diesel?

Gennerellt kan sies at det ikke er noe som heter en liten overheting på en dieselmotor. Altså, overheting av en diesel er alltid å annse som alvorlig. Alikevel kan du ha vært heldig. Jeg ville tatt en runde med momentnøkkelen og sjekket momentet på samtlige topplokksbolter, og boltene som går gjennom eksosmanifoldet og inn i toppen. Deretter startet og sjekket for kjølevannslekasje.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har tempmålere på eksosmanifoilene mine. De viser fine verdier. Ligger på 150 grader. Ligger på underkant av 400 grader under marsjfart. Tror derfor at impelleren er ok. Tror likevel at jeg skal ta en sjekk av den før neste tur.

Godt å høre at dere tror det vil gå bra. Var tom for pils hjemme. Hadde trengt en lille en akkurat nå for å roe meg ned.

 

Til rem -> GM 6,5L Diesel u/turbo.

Link to post
Share on other sites

Liten varsel for alle andre som kommer i en lignene situasjon.

 

Hvis en slik motor er riktig "glovarm" så er det ikke lurt til å åpne sjøventilet med en gang.

Spesiellt hvis det er sjøvannskjøling så strømmer vannet fra en til andre side av motoren.

I så fall blir avkjølingen ujevnet og enkle deler (gjerne sylinderhodet & -føringer) kan vri seg, eller sprekker (eksosmanifold, pakkninger m.m.)

Hos ferskvannkjøling (to krets) er det ikke så farlig, men likevell kan det treffe eksossen eller varmeveksleren.

 

Dette hendes selvfølgelig ikke alltid når man gjør det slik, så ikke panik, men uvanlig er det heller ikke.

Det beste er hvis man først stopper motoren og venter litt, slik at motoren kan kjøle ned om noen grader (med spesiell hensyn fil eksosområde som kan nesten blir glødene inne av en ganske kort tid.)

 

Husk også å kontrollere gummibelgene mellom eksosmanifold og eksosrør flere ganger, hvis det finnes.

Når motoren gikk uten kjølevannsinsprøyting kan disse ha blitt skadet uten at man ser det med en gang.

Noen båter gikk på bunnen allerede pga. kjølevann som ble pumpet inn i båten uten at noen har skjønnt dette før.

(det kommer nå sikkert svarer som vil henvise til at man kan jo lukte det pga. avgas.

Ja, det stemmer, men dette gjelder ikke i alle tilfeldigheter.)

 

Det er alltids bra hvis man tenker verre enn det er.

Resultatet blir det samme, men overaskelsen blir ikke så hart.

 

Kanskje et tips for folk som gjerne glemmer å sjekke.

Klistre et huskeskilt (ved tenningsnøkkel/glødekontroll/oljetrykklampe) der det kan leses OKE

 

Dette er rekkefølgen som må sjekkes før man går på tur:

O = Oljetrykk

K = Kjølevann

E = Elektrik / ladning.

 

...og for gjester ser det i tillegg skikkelig "viktig" ut :cool:

 

:seeya:

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Fikk faktisk en produktidé. Sjøvannsinntak med forigling til starter, slik at man ikke får startet i det hele tatt, hvis inntaket ikke er åpent.

Forutsatt at produktet ikke finnes allerede da.... :confused:

Det finnes allerede ventiler med byterkontakt som kan brukes for noe slikt.

Men dette er ikke lur.

Hvis man er nødt til å flykte (f.eks. når man kan se at en annen båt er klar for ramming :eek: )

så kan man ikke starte motoren med en gang.

I så fall er det kanskje bedre med en for varmt motor, enn med en avslutt liv.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Kom på en umiddelbar forbedring av produktet. En solenoid-ventil som åpner i det man vrir om nøkkelen. Kan kanskje mekke en "de luxe" utgave også, med gjennomstrømnings og trykk måler... :smash:

Kan også kjøpes allerede, men så langt jeg husker er det ikke billige.

Et enklere alternativ er en kontakt, montert på ventilen,

slik at en f.eks. piezzo-alarm signaliserer at ventilen er fremdeles stengt.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...