Jump to content

Elektrisk kabel fra biltema. OK?


SeaMaster175

Recommended Posts

mer enn god nok. RKUB er en standard, så den du kjøper MYYYE dyrere på båtsjapper,er akkurat samma kablelen.

 

Fortinnet kabel finns også, men da snakker vi _helt_ andre priser.

 

PS - vil dere gjøre noe som iallefall JEG syns er smart, lager dere alle kabler 10-15cm for lange. Dermed kan lednigene kappes ned 2-3 ggr for å fjerne irrete kabelsko før kabelen er for kort. Husk at alle elektriske kabler alltid irrer fra endene,det er der det er tilgang på luft / fuktig luft.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg HARkjøpt den, men ikke hatt den lenge nok til å kunne vite noe sikkert om den korroderer lettere enn annen ledning. Den ser helt grei ut.

 

Amerikanerne bruker fortinnete kabler - det virker ikke som om det er å oppdrive her til lands? Er i alle fall å foretrekke til lensepumper og annet som er mye utsatt for saltvann...

Link to post
Share on other sites

Jeg HARkjøpt den, men ikke hatt den lenge nok til å kunne vite noe sikkert om den korroderer lettere enn annen ledning. Den ser helt grei ut.

Titt på den om en syv- åtte år, så finner du sikkert irr. De eldste ledningene har ligget i Hulda siden det herrens år 2000, like fine, ikke antydning til irr, fra Biltema.

 

Det kommer an på hvor vått det er i båten. På utsatte steder, smør litt silikonfett på kopperet, holder i årevis. Det fettet jeg bruker mener jeg heter Dow Corning C4 (etter hukommelsen).

Link to post
Share on other sites

RKUB er vel en typebetegnelse som mange produsenter leverer og som har mange gode egenskaper for båtbruk .

Jeg vet ikke om jeg var spesielt uheldig men jeg har kommet borti RKUB-kabel der isolasjonen ikke var 100% vannett slik at kobberet selv midt inni kabelen irret og ble svart etter få år.

 

Kanskje ikke noe problem der du skal bruke den, men jeg ville heller benyttet fortinnet kabel. Dyrere, javel, men da er iallefall problemet med dårlig kontakt borte i mange år fremover.

 

Du får kjøpt fortinnet kabel i mange ulike dimensjoner og farger hos SeaSea på Rud i Bærum..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...