Jump to content

Dieselmotor - vann i olja?


sandman1

Recommended Posts

Har en eldre sak med en 2 syl Listerpetter dieselmotor 12-15 hk eller noe slikt, nokså liten sak.

Jintongen hadde vært ute en tur, hun nevnte at hun hadde hatt et uhell med ei rute. kom da ned i ettermiddag etter jobb, ruta var visstnok det minste problemet....

 

Skulle til å dra ut på tur, kona og minsten og kaffe og kylling og badesaker og osv... så et tau ut over ripa, ned til propellen. Hjem etter dykkermaske :diving: , ned og løsne på trådsnella x antall tørn, hadde også greid å presse propellen bittelitt aktover virket det som, bittelitt slark (sjekkpunkt på våren så det er kommet nylig). Den var løs. fikk strammet mutteren, men det viste jo at det hadde vært litt krefter der... Underlig, men hylse og hæl virket helt ok, var nokså sikker på at jeg fikk ut alt tauet; flaks altså. Ok ut på tur.

 

Kort og liten tur, det var jo blitt litt sent.. Merkelig; soting? ut fra eksosen... Hadde det bare på flat pedal tidligere. motor går ok, men litt dauere enn tidligere. hadde tidligere litt saftig gnell på god fart (helt ubrukelig da baugen går rett til himmels og båten bare graver seg videre ned...). Det gnellet var ikke der nå... Tippet først at det hadde vært brukt litt makt på gasshåndtak etc, splik at det var bare litt justering på wiren som skulle til... Merkelig, ikke det heller... Siden jeg allikevel stod på hue inni der,

så peilet jeg olja. Dom ide. :crazy:

 

Den

var

mere

enn

tidligere....

 

og den var mørk mørk grå... Samme mitt mørke sinn(e) :headbang:

 

Såh; noen her som har erfaring med dette fenomenet? Merket ikke noe til hvit vann/ røk ut av eksosen, men er disse her slik at det kan komme vann inn i motorolja den (billigste) veien, dvs over toppakninga, det er ca en evighet siden jeg har kikket på akkurat noe slikt, så jeg har glemt/ fortrengt akkurat dette.

 

Håper på den billigste varianten, dvs at bytte av toppakning holder. Den gikk greit sist jeg var ute, men når deisse ungjentene flyter rundt og agerer flytende diskotek, så er jo ikke akkurat ulyder i motorkassa noe å bekymre seg over.

 

Ja og så; hvem selger slike pakninger...? :rolleyes:

 

På forhånd takk

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Takker for det.

 

Da skal jeg sjekke med disse herrer i Bergen.

 

Men ellers; kan gåen toppakning gi disse symptomer:

Soting i eksos

Mørkgråsvart olje og høyere oljenivå over bittelitt tid.

manglende toppfart...

 

Hjelper å skrive det ned... lekkasje på toppakning vil bli verre ved høyt trykk, vil igjen gi manglende fraspark. Det vil jo forresten også ei sprekt blokk gjøre.... Eller stempelfjærer også, når jeg tenker etter.... Skitt. :headbang:

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...