KEO Startet 21.Juli.2006 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2006 Lurer på å kjøpe en båt av den typen for å kunne dra ungene litt på vannski/wakeboard og fiske. GH har jeg kjørt mye både med 9.9, 15, 20 og 25 hester. Men GH 15 har jeg aldri lagt merke til, ser i annonser at de har større motor. Vet ikke om båten tilsier større motor eller om det er tilfeldig. Dersom jeg kjøper GH 14 regner jeg med at jeg skal ha ca 30 HK, ungene er lette så jeg tror denne vil fungere til wakeboard (vi kjørte med 25 hk når vi var ca 18 ) noen år. Noen som kan si noe om forskjellen på de 2 båtene? Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 21.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2006 Så vidt jeg vet er GH 15 bredere og med dypere V-bunn enn 14-foteren, som er nokså flat under. Følgelig tåler den mer fart og større motor. Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 21.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2006 Jeg bruker ofte www.boat.no som første info om båter. Se dette søket. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2006 Har mange år som GH14 bruker, og flere kamerater som har hatt GH15. GH14'en vår hadde vindskjerm foran og en 40hk Yamaha på hekken, det førte til at den gikk endel på nesa, men også at den ble meget kjapp opp i plan. Hadde en propell som ga rundt 28 knop, men den tålte mye last og det var heller ikke noe problem å trekke opp 2 på vannski (vannstart). GH15 er en fot lengre, og betraktelig bredere. Og som sagt over , bygd med mye mer v-bunn bakover. Men den har som de fleste andre gh'er bygd inn litt løft i hekken. Den var fra verftet godkjent med 60hk, mens Veritas sa 50hk som maks. De jeg kjente med GH15 hadde hhv 90hk og 60hk, vet ikke hva slags fart de gjorde (det var før GPS ble allemannseie) Den ble laget i forskjellige versjoner på samme måte som GH14; STD, LUX, US. std utgaven med enklere innredning og endel lettere enn de andre. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
rago63 Svart 23.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2006 -Slutter meg til Ivar her; Gh 15 er en langt mer tungdrevet båt - min 40 hk... har sett den med 70 - og gikk nydelig i vannet! 30 er passelig på gamle GH 14 - Dette er en "hedersbåt" som har gitt landstedsbåten begrep.... - og gitt vannskiglede til mange....(under 70kg) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
olpi Svart 24.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2006 Er enig i at GH14 er en lettplanende båt som går greit i moderat sjø. Større en 30 Hk trenger du ikke på den. Hadde selv en slik med 20 Hk Yamaha og med en person om bord var det minimal forskjell med 30 Hk og 20 Hk. 2 kamerater hadde GH14 med 30 Hk og de kjørte såvidt fra meg. Med mye last kunne en 30 Hk imidlertid være kjekt å ha. GH 14 er ikke så bra når det blir en del vind og sjø. Spruter da mye. Forskjellen på GH14 og 15 er nok mye den samme som forskjellen på GH10 og GH 11. GH11 er en mye bedre sjøbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.