Jump to content

Mercury 500 drar ikke normalt.


Suggen (i sundet)

Recommended Posts

Hei! Har en mercury 50 eldre mod. 1980+/- med cdi tenning. Den oppfører seg som den ikke får bensin nok når jeg gir gass. Den henger med opp til kvart gass etter det øker ikke turtallet noe. Har byttet plugger, og sjekket at det er gnist på alle 4. Kompresjon er jevn og god, og det kjennes ut som alle reedventiler er på plass. Motoren går veldig pent, finner heller ikke noe feil på forgasserne. Det hjelper heller ikke at jeg pumper med blæra på tanken. Noen som har noen forslag? PS. etter at triggerplata har nådd makspunkt, skjer det ingenting med turtallet.

Link to post
Share on other sites

Er forgasserene demontert og renset ?? , har du gått igjennom og synkronisert alle stag ++ ( hvis det har blitt demontert )

 

Høres ut som om du har et forgasser problem, hva skjer når du øker gassen ( test uten å starte ), åpner begge forgasserene??, og åpner de max ved full gass ?? (begynner å åpne ved ca 2/3 pådrag ).

 

Print ut linken på toppen ( synkronisering ), gå igjennom den ( OBS utenlandsk :wink: ).

 

Kan høres ut som om det er noe tull med stagene til forgasserene ( følger ikke med ) .

 

Et annet spørsmål ... er dette noe som har skjedd nå ( har fungert bra før ?? ) eller er det et nytt oppsett ( ny motor på båten ), har du gjort noen forandringer ?? .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hei Arne Kjetil! Dette skjedde etter at jeg slakket av for litt grov sjø, så oppsettet med stag og andre justeringer er det samme som før. Det eneste jeg har observert er at det sitter en type fiberpakninger med noen lepper på som er litt deformerte der hvor det er singel leppe.(sitter på andre siden av hovedmembranen). Vet du hvor jeg kan få tak i rep.sett fort & gæli, så har jeg ihvertfall eliminert forgasserproblemer.

Link to post
Share on other sites

Repsett kan vel enhver Mercury forhandler skaffe, denne motoren har bensinpumpa integrert i forgasseren ??

Komplett forgasser kit #1395-9024

Bare pakninger/membran kit #1395-9023

 

Disse kittene er for en 1980 50/45hk ( classic )

Eventuellt hos Euro Fritid ( Bergen )

 

Har ikke helt den store trua på disse fiber pakningene, hvis forgasseren en uskadet, er det vel bare en kosmetisk skade, "leppa" er vel bare til hjelp under montering av innmaten i forgasseren ?? .

 

Sjekk stagene en gang til, de kan ha vrid seg, eller glidd over et trinn ?? .

Test gasspådraget, ved MAX pådrag , åpner forgasserene 100% ?? ( IKKE START MOTOREN )

 

Før du svir av formye penger kan du prøve å fete opp bensinblandingen litt ( 1/4 omdreining mot sola ), på begge forgasserene .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hei Arne Kjetil! Ser at du har en del innlegg som viser at du har mer kompetanse enn mange av delebytterne hos diverse "outboardspesialister", og har selv jobbet som reparatør på totakt i mange år, men må inrømme at i dette tilfelle er jeg rimelig blank. Kjører på 4% oljeblanding, alt av spjeld åpner normalt, alt er liksom helt greit, men mercen kødder med meg. Hadde det ikke vært for lyden og at det har vært en rimelig god motor,så hadde jeg vel ikke gjort så mye ut av det. Mercen sitter forøvrig på en GH 15 som er en god kombinasjon!! Kan det være cdi uniten??

Link to post
Share on other sites

Kan det være cdi uniten??

Dette fikk meg til å tenke på et problem jeg hadde på min '91-modell, 60Hk Mariner i fjor. Denne motoren har 2-delt spole for generering av spenningspulser inn til tenningsenheten. Spolene er integrert i ladespoleenheten under svinghjulet. Den ene delen av spolen benyttes ved lave turtall, mens den andre delen (med færre viklinger) benyttes for å gi tenningspulser ved høyere turtall. Hos meg var det brudd i "lavturtallsspolen", og motoren nektet å starte.

 

Dersom motoren din har et tilsvarende opplegg, og har en feil i "høyturtallsspolen", så vil jeg tro at det kan gi slike symptomer som det du opplever. Enkleste og raskeste måten å sjekke dette på er å kople fra spoletilkoblingene på tenningsenheten, og måle spolene med et ohm-meter. På min motor skal "høyturtallsspolen" ha en motstand på 90-140 ohm (målt mellom rød og sort ledning/jord), mens "lavturtallsspolen" skal ligge i området 3600-4200 ohm (målt mellom blå og rød ledning). (Fargekodene på din motore er kanskje ikke de samme?)

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

En 1980 4 sylindret Mercury er "nesten" 100% lik en 1970 model, den har fått ADI tenning i stedet for fordeler + en litt mere moderne forgasser.

 

Dette med 2 delt stator har jeg 0 peiling på ( for nytt :rolleyes: ) , men ser at statoren din har 4 ledninger som går til swithboxen + 2 ledninger som går til en likeretter ( lading ).

Ser også at 60hk modelen brukte samme stator frem til 1990 , fikk ny model ifra 1991 .....

 

Rapair har en feilsøking guide her ( PDF fil ) side 45 > 47 .

 

Hvis du har ei tennigns lampe kan du jo sjekke hva som skjer, om du har tenning på alle sylindere, på alle turtall eller om gnisten blir bort over et spessielt turtall .

 

fra 90 tallet og fremover ***

Er et helt annet dyr , looper design ( stemplene er flate på toppen ++ ), avtagbar topp, kort fortalt en helt ny konstruksjon .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

På morningen idag, tok jeg en tur på 1,5 time til Ravns garage i Båstad. Forklarte problemet, og dro hjem med ny statorring+kompl.membransett til gasserne. begynte å skru kl.1500 ferdig ca kl.1630. Prøvestartet mercen, og den gikk som en drøm,finjusterte gasserne og nå fungerer den perfekt! (finns det noe bedre lyd i påhengsmotorer enn i en gammel 4 eller 6 syl. mercury? Nei!!

Takk til dere Arvid a. og Arne Kjetil. man lærer stadig noe nytt. PS! Nå er det kommet erstatningsdeler som skal være bedre og billigere. eks. repsett forgassere + fabrikkny statorring kr.2100

pris for originale deler ca.5200 kr. Igjen.. tusen takkk for konstruktiv hjelp, slepejolla går som bare fa....n Hilsen Ketil.

Redigert av lucielle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en ny stator liggende til min L6 , kosta meg 1400.- ( ny ifra CDI ) :cool:

 

Stator 398-832075A20 ( 50hk 1980) $280.- = ca 2300.- kr

Bare pakninger/membran kit #1395-9024 = $10.- = ca 90.- kr

Komplett forgasser kit #1395-9023 = $50.- = ca 400.- kr

 

(finns det noe bedre lyd i påhengsmotorer enn i en gammel 4 eller 6 syl. mercury? Nei!!

No comment :wink: , work in progress...

 

Trivelig at noen tar seg tid å fikse på klassikere .

 

Bilde

Noe slikt kan ikke skje med dagens plast motorer :lol:

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Sett opp motoren til å klare 5500 på WOT, kan klare seg med 5000 med holder lengre med 5500 .

Bensin/olje blandingen er 2% TCW-3 godkjent olje ( all Mercury etter 1960 ).

 

Fant du ut HVA som var feilen, eller ble alle deler bytte samtidig ??

Kunne vært :

Stator > byttet .

Forgassere/bensinpumpe > overhalt/justert .

+ det faktum at alle linker og ledninger ble rørt ...

 

** gutta på Ravns Garage vet hva de driver med!

Håper det, har ei nyborra blokk derifra som jeg skal begynne å montere sammen igjen en dag i den nærmeste fremtid :smiley:

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Målte statorringen, feilen var der. Byttet membraner og pakninger i gasserne med det samme jeg hadde det i fra hverandre. Hadde sitti og klødd meg i hodet ennå,hadde jeg ikke fått hint og hjelp på forumet. Takk for hjelpen!!! :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...