Jump to content

Da kom reklamsjonen..en defekt motor med "rådebank"

Sydvesten

Recommended Posts

Da ser det ut til at dette løser seg på en minnelig måte, jeg har inngått avtale med kjelli som gjerne skulle byttet sitt ene MS4 gear med defekt oljekjøler til et nytt HS1 gear.. Jeg kjøper hans gamle MS4 gear og flytter over oljekjøleren fra den defekte kassen jeg har....

Så blir det vel en 50/50 avtale med kjøper av Stauden på dette... Da tror jeg alle skulle være nøgde... Det hjelper med en :drink: og ikke minst gode venner her på baatplassen.no :sailing:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hadde total havari på Ett MS3 gear ifjor. Intet varsel, plutslig ett Jæ,, rabalder med vibrasjoner og skramling.

Dette skjedde rett på utsiden av Strømstad, jeg fikk krabbet meg inn til Strømststad på tomgang.

Når jeg åpnet gearet så lukta det forferdlig av oljen, og det så ut som om det hadde vært "lottotrekning" i huset. Men hvorfor det skjedde? Hos meg har jeg en mistanke om at det var en god stund siden oljen var skiftet, men bevise det????????

Fikk tak i ett brukt MS4 gear hos Hugo båt og Special transport i Strømstad.

Nytt gear + alt arbeid Sek. 14800,-. Tør ikke tenke på hva prisen hadde vært hos en VP. pusher i Norge.

Forøvrig satt jeg det på Shit happens kontoen. Og har ikke tatt det opp med tidligere eier,selv om jeg kun hadde hatt båten en måned.

Forøvrig så har MS4 gearet funket uproblematiskt siden det ble satt inn.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Når vi er inne på udugelige VP verksted. I forbindelse med siste service har de prestert og helle for mye olje på motoren. Det står langt over max merket og maskinen har begynt og hive noen dråper olje i motorrommet.

Er usikker på hvor mye det er, men det kan være så mye som 1 liter. (Faktura sier 15 liter olje denne gangen, mot 13.5 normalt).

Som vanlig prøver de og snakke seg bort, med at dette er ikke så farlig. Etter det jeg forstår kan dette være skadelig for pakninger etc. Hva ville dere gjort med denne saken?

leit å komme ut for slike situasjoner - bra at det ser ut til å løse seg greit takket være muligheten du har til å ordne det selv men du kan umulig ha noe egentlig ansvar for denne skaden.

slike situasjoner medfører at man nesten ikke får lyst til å selge båt i det heletatt.

de har et utrykk i danmark: "det er noen der kan pirke i en lort med en pinne og ødelegge begge deler" og da ryker saker nesten umiddelbart når man selger noe til de til tross for at det har vært forskriftsmessig vedlikeholdt og brukt osv.

jeg føler at dette er en slik sak.

når det gjelder selve skaden høres det ut for meg som om en tann har brukket av og skadet de andre.

båtmagasinet tror jeg det var - hadde en artikkel om gjør det selv skifte av en slik girkasse for noen år siden og på kassen som ble skiftet manglet nettopp en serie tenner på et av tannhjulene så dette er kanskje en gjenganger - som du definitivt ikke skulle vært belastet for - en kan jo ikke garantere for VP!s! designsvakheter.

hvis tennene/tannen er brukket av er det vel primært herde/matrialfeil.

hadde det vært varmang ville normalt tenna lagt seg i stedet for å brekke av.

har sett dette men da hadde det vært så varmt at plastikken på en selvlåsende mutter på akslen hadde smeltet ikke vp gir.

ille at et verksted ikke har mer peiling - det var ikke vanskelig å høre at det ikke var noe råde/stempel/krysspinnelyd men som Ingar nevner tidligere har jeg også sluttet å bli overrasket over verksteder.

"skruetrekkertesten"! ville nok umiddelbart avslørt at lyden kom fra girkassa - for de som ikke er kjent med den består det å sette en litt stor skruetrekker som man plasserer den inntil motor alt girkasse på utvalgte steder og egger øret inntil for å lokalisere hvor støyen kommer fra.

motor steteskop ;-)

bruker denne for å sjekke bla lager på div apparater i motor rommet som forebyggende virkemidel.

som nevnt - neppe ditt ansvar men av og til er det bra at det kan løses til alles tilfredsstillelse med litt egeninnsats.

[OPPDATERING]

fant teksten til artikkelen i BM jeg nevnte tidligere - den båten hadde vært ute for noe og det var vel en "senskade".

Smellet ga ny gearkasse

En stjernesmell på en stein i fjor resulterte i kaputt gearkasse. Hva skulle vi gjøre? Det er flere alternativer. Vi valgte ny hydraulisk HS1A-kasse fra Volvo og heldigvis passet det inn.

Av GUNNAR STEEN IVERSEN

Motorens gearkasse, forbindelsesleddet til aksling og propell, er også en slitedel. Før eller senere må båtgearet overhales eller rett og slett byttes fordi det har hatt sin levetid. I vårt tilfelle sa det pang. Tre ødelagte tenner i et tannhjul, konstaterte mekanikeren. Dermed hadde vi valget om enten å reparere, sette inn et byttegir, eller velge en ny gearkasse “på mål”.

Har båt og motor, mangler gear. Omtrent slik kunne vi ha annonsert vår situasjon. Vår “Kristina”, en Sandvik 920 Thermo med en 200 hesters Volvo TAMD 41A og standard MS4-5-gearkasse og utveksling 1.92:1, har tatt oss både vestover på norskekysten og sydover til Danmark og Tyskland. Traust og sikkert har det summet fra motorrommet.

Overraskende

Sammenbruddet i gearkassen kom likevel helt uventet. Etter alt å dømme er gearkassen blitt påført en skade da vi i en dansk havn forrige sesong traff en stein og fikk ødelagt propellen. Var det da tannhjulet ble stekket, at et skall ble slått av? .......

mer.....

http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/c1...a7?OpenDocument

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...