Jump to content

Gikk på grunn; plastskadespørsmål


FredrikW

Recommended Posts

Så var det min tur. Kremt... igjen får man vel være ærlig å si! Har aldri gått skikkelig på grunn, men noen litt harde landkjenninger har det jo blitt, stort sett pga. ren uoppmerksomhet. Og nå klarte jeg det igjen. Var denne gangen litt for opptatt av hvor fiskekroken var, og litt for lite opptatt av hvor jeg befant meg selv, og gikk på noen store steiner i 3-4 knop :headbang: Det mest irriterende er at jeg visste veldig godt om grunna, og tenkte at jeg må huske å gå utenom, bare fem minutter før det sa dunk!!

 

Steingrunna består av litt skarpe/kantete steiner, og Dracoen ble såvidt stående fast på kjølen. Bakket meg av uten problemer, og regnet med at det bare ble noen striper i bunnstoffet. Gikk allikevel tilbake til båsen, og tok en tur ned med dykkemaske for skroginspeksjon. Oppdaget da at det har blitt hull i en av "ribbene" som går langs skroget. Husker ikke hva disse heter på fagspråket, men i den "ribba" som går langs kjølen er det et kronestykkestort hull. I tillegg er glassfiberen nå synlig i et sår på ca. 1 X 2 cm i flate (maks 1-2 mm dypt hakk ned i galssfiberen).

 

Båten er en Draco 2000DC. Snakket med eieren av et plastverksted, men de kunne ikke hjelpe meg før uti slutten av august. Karen sa dog at siden det er singellaminat i Draco-skroget, så er det ikke noe problem å bruke båten ut sesongen, og fikse skaden når båten tas på land for vinteren.

 

Siden dette ble sagt av en som driver et av Oslo-områdets mest anerkjente båtplastverksteder regner jeg med at det er riktig. Stiller for sikkerhets skyld spørsmålet her: Er det greit å bruke båten resten av sesongen med denne skaden??

Link to post
Share on other sites

Med ribbe mener du kanskje steglist? Det er disse som går langsmed bunnen - gjerne fra baugen og et stykkebakover.

 

Jeg ville brukt båten videre, men det vil nok trekke litt vann inn i glassfiberen ettersom gelcoaten er skadert. Før skaden repareres bør båten få tørke skikkelig slik at ikke vann plastes inn i glassfiberen. Da kan det bli frostspreng til vinteren.

 

Så en vill ide: Det har vært diskutert her at det finnes lim som herder under vann - kanksje det var Tech 7? Kan det være mulig å fylle hullet med noe slikt for å hindre at glassfiberen trekker vann?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...