Jump to content

skraper i plasten


dunk

Recommended Posts

Hei og velkommen til Baatplassen :yesnod:

 

Du skriver sår i plasten. Mener du med dette at dette er en glassfiberbåt som er småsår i gelcoaten (alternativt ser jeg for meg en ABS plast båt alle Pioner).

 

et par ting er viktige for å kunne svare konkret:

Hvor store er de sårene?

Hvilken farge har båten?

Kan du få tak i fargekoden på gelcoaten som er brukt på skroget?

 

Om det bare er småsår i gelcoaten som er mindre enn 1/2 cm i diamter vil jeg tro at du enkelt kan fylle inn gelcoatmasse (tokomponent) av rett farge. Dette slipes så ned med vannslipepapir av finere og finere grad før du rubber og polerer over

 

Dette burde være greit så lenge skroget har en hvit farge av ett eller annet slag. Men er skroget farget, f.eks. turkist som eldre Myra snekker eller blått som en Smiling er nok fargen ganske bleket, og da må du nok regne med fargeforskjell om du ikke prøver deg frem med å blande litt hvitt i fargen for å mache fargen på skroget.

 

Produsenten (om den eksisterer) kan sikkert gi deg rett fargekode. Det pleier også å stå i brukerhåndboka på båtene (som skal følge med alle båter som er CE merket)

 

Merk også at om det er sår under vannlinja kan skroget ha trekt vann og da må båten opp på land og tørke godt før du lapper.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er noe problem. Om ripene er dype (kanskje helt gjennom gecloaten) må du legge på lagivs med god tid i mellom. Legg på litt tykkere enn skrogsiden til slutt slik at du har noe å pusse ned på.

 

Fargen er viktig for å få det helt 100%

 

Jeg har selv hatt en ripe i vår forrige båt som ble profesjonelt fikset. Kan ikke se det i dag.

Link to post
Share on other sites

Vannslipepapir er siste steg.

 

Når du legger i gelcoat i en dyp ripe vil gelcoaten synke litt innover. Om du legger i for mye har jeg hørt at du kan få problemer med herdingen. Derfor litt av gangen.

 

Få rett farge avhenger av hvor slitt skroget er og hvilken farge det har. Produsenten har antakelig fargekoden på gelcoaten

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...