Jump to content

Gearet har røket, og 6 dager til ferien!


Kjelli

Recommended Posts

Ja, er det ikke typisk? :nonod:

Reiste ut med ungene fredag ettermiddag, var en merkelig lukt i båten, minte om gearolje. Sjekket motorrom, men der var der ikke, og etter jeg hadde stoppet motorene, så var der ikke noe lukt. Så lørdag middag begynte jeg å sjekke om der var noen lekkasjer, og peilte oljer på motorene først, helt fine, så gearet på babord side, et hydraulisk HS1A som var helt fint, så sjekket jeg styrbord side... og der :cryin: var der kun vann :nonod: .

Gearet er et MS4A med reduksjon 1:1,93.

 

Da kom fordelen med 2 motorer til sin rett, gikk hjem på en motor, låste gearet på styrbord side, og ved 2000 omdr gikk jeg hjem i 7 knop.

 

Nå er jeg akkurat ferdig med å få gearet ut, har tatt det hjem, og tømt det for 2 liter vann, og noe ufyslig grått gørr, som er blanding av olje og vann.

 

Etterpå har jeg fylt det opp med olje, så får vi håpe på hva fremtiden bringer.

 

Jeg har 2 alternativer: Enten reparere gearet, hvis jeg får deler, antar det er kjøleren som har tært hull, slik at kjølevannet har gått inn i gearet. Gearet virket fint når jeg brukte det, så det kan godt være at det ikke har tatt for mye skade.

Kjente litt lukt siste helg også, så gearet har nok bare blitt brukt et par timer med lekkasje.

 

Det andre alternativet er å få fatt i et nytt HS1A gear, spørsmålet er da leveringstid. Brukt ser det ikke ut som jeg får fatt i. Har følge med på Finn siden i høst, da jeg kjøpte båten.

Syntes ikke det er så kjekt med et hydraulisk og et mekanisk gear slik det er i dag.

 

Er der noen som har noen forslag, både på kjøp av nytt, og hva som eventuelt bør skiftes på gearet, og hvor jeg får fatt i billige deler, eller om så var, et brukt gear, så hadde jeg satt pris på det. Nå tar jeg meg en kald :drink: og så går jeg å :cryin: litt, så får jeg legge meg, så får vi se hva morgendagen, og ikke minst mandagen bringer.

Link to post
Share on other sites

Ja, ikke alt er billigt i Sverige.

Fikk tilbud på nytt gear HS1A fra Drevia, kr 67.000,- SEK som blir ca 57.600,- NOK

 

Har fått tilbud fra lokal VP forhandler, på 38.000,-

 

Kan noen forklare meg hva som skjer i Sverige når de har slike priser??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...