Jump to content

Feste lensepumpe i en Skibsplast


Beining

Recommended Posts

Hei,

 

Nå har jeg fått somlet meg til å fått kjøpt meg en lensepumpe(eller noe jeg kjenner gjorde det for meg da)

Tror de kjøpte en Rule med ekstern nivåregulator.

 

Men, så lurer jeg på hvordan den skal festes?

Båten har dobbelt skrog(tror jeg) men, der jeg tror det er best å feste den(2 små "brønner" bak ved motoren" er det enkeltskorg.

 

Jeg satt å lurte på å rett og slett lime selve pumpa under tofta, med en slange ned til der vannet samler seg sammen med nivåbrytern.

 

Så da satt jeg også å lurte på hvordan lim jeg skulle bruke, og om jeg må evt. "slipe" ned litt av glassfibern for å få litt å feste i.

 

Så på følgende limtyper:

 

Vanlig Superlim

Epoxy

Lim pistil(mulig det kan bli for "sprøtt")

 

Hva tror dere båtvenner?

 

Båten er foresten en Skibplast 11 junior m/vindskjerm

Fred ut båtvenner!

Skipper skuteløs

Link to post
Share on other sites

Om det er anleggsflate for det, hadde jeg prøvd å lime den med sikaflex eller tech 7. Evnt kunne du støpt fast en liten trebit og brukt denne som skrufeste, da slipper du hull i dobbeltskroget, men pumpa kommer et par cm høyere opp...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg satt å lurte på å rett og slett lime selve pumpa under tofta, med en slange ned til der vannet samler seg sammen med nivåbrytern.

Det vil ikke fungere da disse pumpene er ikke selvsugende, de må stå i vann.

Pumpa må også stå slik at bryteren løses ut før pumpa suger luft. Normalt vil det fungere om bryter og pumpe står i samme plan.

 

Å lime fast deler av termoplast blir skjelden en varig løsning. Best er det å skru pumpa fast til en bit glassfiber som du så limer fast med sika eller silikon.

Ikke skru den fast direkte i innerlineren!

Link to post
Share on other sites

Best er det å skru pumpa fast til en bit glassfiber som du så limer fast med sika eller silikon.

 

Åja, man kan vel nesten skru den til hvasomhelst som tåler litt vann da.

Finer tåler ofte ikke den vannbelastningen, men Trykkimpregnert Trevirke ( rester fra terrassebygging )har vist seg veldig varig hos meg.

 

Sikkert ikke veldig sjømannsmessig,men solid, billig og varig. Under dørken i kjølsvinet er det ingen som ser det uansett...

 

PS- beiset trykkimpregnert ser veldig fint ut, nesten som eksotisk tre på litt avstand..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...